Gå til innhold
Arkivverket

[#74969] Maren Marie Frantzdatter Bielke f. ca 1772 - hvor kom hennes far fra ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Maren Marie finnes i ft1801 som gift med høker Wilhelm Christiansen, se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=8449&personpostnr=115492&merk=115492#ovre>LenkeHan døde i 1807 og hun ble gift på nytt med Niels Hansen Baarstad (ca 1782-) 18. mar. 1808, se vielsen i Oslo Domkirke LenkeTyding av denne vielsen finnes i denne tråden på DIS LenkeDe fikk bl.a. en sønn 11. des. samme år, døpt 28. des. 1808, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg fant nettopp begravelsen til Anne Arnesdatter, se Oslo Domkirke 11. jan. 1810 LenkeDer nevnes hun 84 år gammel. Frantz Bielke har en tittel - hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare et kort innlegg, Frantz Larsen Bielche er riktig far til Maren Maria. (At han ikke er nevnt i 'Tollere 1563-1886' er en skjebne han må dele med svært mange andre innen Tollen i Christiania, trolig mangler flere enn de som er tatt med). Maren Maria er døpt i Vor Frelsers Kirke 18.12.1769. Alt jeg rekker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Geir,jeg hadde lett etter Maren Maria rundt 1772 ut fra alder i ft1801, og bommet ganske grovt altså. Fint å få på plass faren. Jeg ser i kb som du henviser til at han dør 54 år gammel, dvs. han skal være født ca 1742.Takk også til Anne, for lenken til Borgere i Chra. Det er ganske sikkert riktig person. Jeg ser at han ble høker og øltapper så tidlig som februar 1766, da var han veldig ung !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg lurer litt på dette med at Frantz Bielche ble høker og øltapper så ung. Jeg leste senest idag i 'Svend Svendsen Scheen 1630-1693 - kommandant til Munkholmen' om en av hans etterkommere som i Tønsberg måtte søke kongen om dispensasjon for å drive næring fordi han var for ung, nemlig 23 år.Spørsmålet er altså om en kunne bli høker og øltapper i så ung alder i 1766, eller om dette indikerer at hans alder er feil oppgitt når han dør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg legger inn bilde av teksten i nevnte bok hvor det faktisk står at en må være 25 år for å bli borger. Da kan ikke Frantz Bielche ha vært født i 1742, eller ?

bilete8328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.