Gå til innhold
Arkivverket

[#74970] Hjelp til tyding av kirkebok Fiskum,Busk.


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Søker hjelp til tyding av kirkebok : Fiskum,Busk. klokkerbok 1794-1850 Vielse 1806 side 33 Tommes Pedersen f-1779 gift med Anne Carine Christoffersdatter f-1780, Hvem er foreldrene til disse ?? Mvh Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

På denne siden finnes bl.a. vielsen til Tommes Pedersen Rudstøen og Anne Christofersd. Røed, viet 27. oktober. Er det den du mener? Foreldrenes navn er ikke nevnt.LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner du vielsen i denne avskriften: Lenke Tommes var enkemand ved denne vielsen.Mulig vi kan finne dåp av ektefellene i Ø. Eiker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klokkerboka [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1088&idx_id=1088&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Venstre side.1806 Den 3.sønd. .. påske ungk. sold. Tommes Pedersen Rud pige Marte Hansd. Rudstøen.1806 Mandag 25?/10 Enk. Tommes Pedersen Rudstøen pige Anne Christofersd. Røed. Jeg har ikke funnet Marte død i Fiskum.Er dette samme mann eller er det 2 som bor på samme sted?Foreldre er ikke oppgitt såpass tidlig. Omtrent 1825 begynner fedrenes navn å stå.Thommes i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette er nok samme paret, ja, men hvorfor står det Peersen i avskriften, tro? I kirkeboka står det helt tydelig 'Pedersen'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge tellingen 1801(innlegg 4) var den Tommes Pedersen på Rud 23 år og ugift ved tellingen. Men jeg fant nå en Tommes Pedersen Rudstøen,død i 1816,56 år gammel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det må være to stk Tommes Pedersen.1)Tommes Pedersen Rudstuen,gift i 1793 med Berthe Henningsdatter og gift i 1806 med Ane Christophersdatter.2)Tommes Pedersen Ruud,gift med Marthe Hansdatter i 1806.Tommes Pedersen Rud som giftet seg i 1806 med Marthe Hansdatter fikk en datter Sara i 1816.Tommes og Marthe bodde på Ruud Eie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er veldig merkelig ?Det ser ut til å være flere i samme området som gifter seg i Fiskum , Ø. Eiker om trent samtidig. Har lett litt i nærområdet Kongsberg, og der er det to med liknende navn, Den ene blir for gammel til å passe inn her, men denne karen passer med alder på den Tommes som døde i 1816.LenkeKan hende det burde søkes etter flere opplysninger om denne bergarbeider. Etternavn stemmer ikke helt, men det kan være unøyaktig ført?Vanskelig dette. Finner ingen andre passenede Tommes Pedersen enn han som var ugift 23 år gammel i 1801 telling for EIKER.Skal se om jeg finner noe om Tommes Hansen Pettersen i avskjedigelsesmantallet for Sølvverket 1805.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den bergarbeideren i passe alder med hans som døde i Eiker 1816 finner jeg i Avskjedigelsesmantall for Kongsberg Sølvverk 1805. Han kalles Tommes Hans Pettersen f. 28/12 1762. Arbeidet i Der Gleichen Grube som Bohrhauer. Gift og forsørger 3 barn. Om vi finner at hans kone døde før 1805, så kan han godt ha giftet seg i Fiskum i 1806?Ikke lang vei, og flytte måtte han vel etter avskjedigelsen.( Bare en løs teori til nå, men jeg kan lete litt etter spor)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den Tommes P. som får datter Sara døpt 1816 her: LenkeKan hende skifter kan klargjøre dette merkelig med flere samtidige med samme navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Tommes Pedersen og Marthe Hansdatter får i følge foreldresøk Mormonerdatabasen 3 barn døpt i Eiker,1. Peder Tommesen 1806 Lenkeog Birthe Tommesdatter dpt 3 sep 1812.Siste barn er nevnt datter Sara Tommesdatter som er døpt 1816 ( Se lenke i innlegg nr. 16.)Mulig det går å finne disse barndåpene på kronologiske lister i de gamle kirkebøker?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger ved konfirmasjon til barn av Tommes Pedersen og Anne Chr. her også: LenkeFar kalles Tomas ved den ene konfirmasjon, så skrivemåten på navn kan være litt forskjellig.Skifter ville være bra for en klargjøring her, tror jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

ja,dette ble litt vrient,men det kom mange løse tråder på plass. Tommes var gift 2 ganger tydligvis. men det blir jo enda en Tommes,idet moren het Lochris Tommesdtr. ja kirkebøkene fra Fiskum er vanskelig å tyde (for meg ) Dette var kjempebra av Dere tusen takk så langt. For prøve å finne Lochris tommesdtr et sted,det er jo sjeldendt navn iallefall Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette er vel Anne Christoffersd.s dåp med foreldre Christopher Christensen Rud og Else Andersd. (2/4 1780 på høyre side)LenkeJeg finner ingen Tommes Pedersen døpt i Fiskum i det aktuelle tidsrommet men det er en Thomas Pedersen Fiscumeie som konfirmeres i 1777, 16 år gammel.Thomas Pedersen blir første gang gift 18/4 1793 med Berthe Henningsd. Hun er døpt 16/3 1749 som datter av Henning Erichsen Paule og Ellen Tollefsd, og er enke etter Hans Olsen Rud.Samtidig kjøper Thomas plassen Paulestøen eller Rudstøen av (svigermoren) Eli Tollefsd. (Panteboken side 192)Det er skifte etter Thomas Pedersen på plassen Rudstøen under Paule 24/2 1818. Enke Anne Christophersd. og 2 barn. Birthe Thomasd. 10 år (f. 27/9 1807) og Else Thomasd. 7 år (f. 8/5 1810).Verge for barna er Anders Thoresen Granbakken.Det er skifte etter Anne Christophersd. på plassen Rudstøen under Paule 27/10 1818. Enkemannen heter Knut Olsen og de har en datter Anne Marie Knudsd. ca 6 uker gammel. Avdødes barn fra første ekteskap med Thomas Pedersen, Birthe og Else, er begge hjemme hos stedfadren.Jeg har en mistanke om at Thomas Pedersen kan ha kommet til Fiscum som militær og skal ta en nærmere titt på attesten hans som ligger i prestearkivet.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig bra med den orienteringen, Arnt! Lurer på om du kan finne flere opplysninger i militære ruller. Det må jo være den rette Tommes eller Thomas som var ungkarl og soldat, du har funnet alle opplysningene om.Flott at en med tilgang til lokale kilder hjelper her.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Arnt og Gunn Dette var jo kjempebra jeg er imponert, håper på mer info , også om Anne Christoffersdtr;s foreldre :Christopher Christensen Rud og Else Andersdtr Dere kan jo maile meg direkte : annlroe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn konfirmasjonen til Thomas Pedersen Fischumeie her : LenkeEr redd jeg ikke har tilgang til samme originale kilder som Arnt , så jag håper han kan hjelpe deg med den informasjon du ønsker.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er skifte etter Christopher Christensen på Ruud 6/11 1804.Enke Else Andersd. og 3 barn med henne. Anne, 24 år, Else 22 år og Kirsti 19 år.Christopher har tidligere vært gift med Anne Torkildsd. og hadde 3 barn med henne. 1.Peder Christophersen Rud 2.Hans Christophersen Øvre Kjørstad i Sandsvær 3.Mari Christophersd. g.m. Thor Bollerud.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.