Gå til innhold
Arkivverket

[#74972] Forfedre fra gården Melleby, Rakkestad etterlyses


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Ekteparet Johannes Nielsen Mellebye (f 1767) og Anne Helgesdatter (f1772) bodde på gården Mellebye under FT 1801 Lenke 2 av barna er også på gården da (Niels 3 år, Marthe 2 år). Noen som kan bistå med foreldrenes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Det eneste jeg kan hjelpe med er: Ungkarl og soldat Johannes Nielsen Helgerud, og pige Anne Helgesdatter ble trolovet den 23.09.1797 og ekteviet den 26.10.1797 i Rakkestad. Forlovere var: fenrik Schade og Erich Heier. Funnet i Rakkestad kirkebok, bok I-5, 1784-1814, side 285, nr. 22. Anne Helgesdatter ble døpt den 15.09.1771 i Rakkestad. Far var: Helge Olsen og mor var Gunil Christoffersdatter. Deres bosted var Melleby. Faddere til Anne var: Ole Ringsby, Mari Ringsby, Villum Melleby, Inger Melleby og Giertrud Melleby. Funnet i Rakkestad kirkebok, bok I-3, 1752-1777, side 67. Jeg har prøvd å finne Johannes Nielsen i Rakkestad rundt 1767, men har ikke funnet ham. Når han giftet seg med Anne, så bodde han på Helgerud i Rakkestad men det er vel ikke sikkert om han er derfra. Dette er alt jeg kan hjelpe med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Takk Arild! Trodde ikke det var mulig å komme videre på denne. Definisjonen på slektsforskning er jo at et problem løst og to nye oppstår.... Igjen stor takk! Tror jeg tar en tur på biblioteket, kanskje det ligger mer info i en av Rakkestads bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det er en Johannes Nielsen i den millitære legds/ungt mannskapsrull for Rakkestad vest i 1789 under Helgerud. Johannes Nielsen 26 år 62 1/2 siellandske tommer høy. Gårdmannssønn. Er på Tolfsbye. Det står i tillegg at han er dygtig til soldat no 9. Finner han innskrevet i soldatrullen også, men står ikke noe mer om han der. Johannes er nok broren til Joen i samme legdsrullen, 22 år gammel og like høy. Han er tjenestedygtig og er blitt satt til reservesoldat no 9. Som mulig far til Joen og Johannes finner jeg i millitærrullen for 1748, Rakkestad vest, Legd 6 Helgerud m/fler, soldat 11 Niels Olsen Helgerud , i eget legd, født i legdet, 24 år, bondesønn og innrullert i 1748. Samme Niels Olsen er ungt mannskap i legdsrullen for 1726, 1 1/2 år gammel bondesønn i legd 7 Helgerud m/fler. En av legdsmennene var da Ole Christophersen. Håper dette kan være til noe hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.