Gå til innhold
Arkivverket

[#74985] Jan Jansson Høyer født ca 1698 sine etterkommere


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Ovenstående Jan Jansson Høyer er trolig sønn av Jan Johnson Høyer og Johanna Jensdatter Lemwig født ca 1672 i Lemvik i Luster i Sogn gift i 1695.Jan Jansson Høyer er gift første gang med Inger Johannesdatter Fuhr 6. juli 1735 og andre gang med Birthe Bottelsdatter Tishammer 16. april 1743.Er det noen som kan være behjelpelig med å kartlegge hvilke barn Jan Jansson Høyer får i disse to ekteskapene?Andre opplysninger rundt Høyer og korrigeringer mottas og med takk.Vennlig hilsen Kjell Høyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Legger til at Jan Jansson Høyer får borgerbrev 20. januar 1735 - er kjøpmann (høker) og er i 1742-54 bosatt i KlosterområdetKjell igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser at begge ekteskapene ble inngått i Nykirken i Bergen. Jeg ser også av databasen over døpte i Nykirken med faddere i DA at Jan Høyer er fadder på slutten av 1730-tallet [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=5574&personpostnr=45790&merk=45790#ovre>Lenke og Lenke og så er han fadder i 1744 Lenke og en gang i 1746, da det antakelig er sønnen til Høyers svoger som blir døpt (broren til Høyers kone nr. 2):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,- folger med stor interesse med i denne 'nye' HOYER-traaden.Legger inn en henvisning hit i den langslepende HOYER/HOIER-traaden * 53.912 - i det haap om at noen har informasjon som kan vaere av betydning for Kjell HOYER's sporsmaal. MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker, Grethe,Har tidligere kikket på dette -- og registrert svigerbroren Tornof ... som jeg tror må være en feilskriving for Johan Adolf FurnauKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke klart å finne dødsfallet til Høyers første kone i Bergen, er det jeg som ikke ser noe som du har sett??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Har heller ikke funnet første kones død, Grete, men det bør jo være før 16. april 1943 når andre ekteskap inngås. Skilsmisse var jo meget sjelden på denne tid.Utfra det faktum at jan var bosatt 1742-54 i området Klosteret - er det nok helt sikkert denne du har funnet begravelsen til i 1754.I tillegg til den omtalte søster av Jan - Anna Johanne, finnes en bror Jens født 1700. Han finner jeg lite om.Takker så masse.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette skiftet på nettsidene til fylkesarkivet i S&Fj - har disse folkene noe med de som er nevnt ifm Høyer, mon tro??Namn arvtakar: Peder, JensenLemvigGard: Fuuhr, nr.:1Husmannsplass: Yrke: Skipreide: LusterProtokoll/side: 7b-522bDatering: 1762-1768Dato: 2.5.1763Eiga: 444 Dalar, 1 ort, 12 skillingGjeld: 240 Dalar, 2 ort, 10 skilling Netto: 203 Dalar, 5 ort, 2 skillingMerknad: Skifte har funne stad på Qvam - Luster skipreiePersonar i skiftet :(1) Jens Lemvig Bergen Søn(2) Jacob Lemvig Jan bur hjå(3) Lieutenant Lemvig Mette bur hjå (4) Jacob bror Lemvig Kurator for Jaen(5) Boets gjeld Kreditor(6) Jaen Pedersen Fuuhr Lemvig Søn(7) Mette Pedersdatter Fuuhr Lemvig Datter(8) Øllegard Pedersdatter Lemvig Bergen Datter(9) Jacob lieutenant Fuuhr Lemvig Søn(10) Dommenicus Nagel Lemvig Søn(11) Jacob bror Lemvig Formy Mette/Øllegaar Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Ane Johanne Jansdatter Høyer giftet seg i Nykirken i 1744 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=103&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=13894&merk=13894#ovre>LenkeJeg ser også at Jens Pedersen Lemvig ble gift i Nykirken i 1749 – (er vel han som er nevnt i skiftet, se forrige innlegg - LenkeDet er en del Lemviger som er faddere og foreldre ved barnedåper i Nykirken på 1700-tallet. I 1701 hadde Jan Christophersen og Johanna Jensdatter Lemvig Archie til dåpen i Nykirken, og en av fadderne het Ana Jørgensdatter Høyer –

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at flere spørsmål om Høyer-navnet dukker opp. Jeg har ennå ikke funnet ut av mitt Høyer-problem, men ser at navnet igjen knyttes til Sogn&Fjordane. Her er mine spørsmål angående navnet - kanskje kan andre finne brikker til puslespillet om Høyer.42272 Høyer i Sogn&Fjordane[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=42272&sok=inger>Lenke eide&nr=34&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker42761 Gården Natvig i Sogn - beboere i tidsrommet 1750- 1800Lenke eide&nr=33&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=#ankerDet er også Høyer nevnt i skifter for KongsbergLenke44239: Kristine Høyer, Morgens Kiernæss med hustru Karen - Kongsberg rundt 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for stadig nye innlegg.Bør vel tilkjennegi årsak til min interesse her. Har samlet anslagsvis en 400 Høyer som alle er lenket sammen til en eller annen i min database - som i sin tur er lenket til meg.Når jeg jakter på data om Jan Janson Høyer og folkene rundt, er det pga en magefølelse om at min Ole Johan Høyer født i Bergensområdet ca 1783 har en tilknytning til noen av disse. Videre mener jeg at der er en tråd fra Jan Høyer og fram til den Ole Høyer født 1764 som gifter seg med Susanna Bach.Ser jo da at mine to 'kompanjonger' henger seg på dette innlegget i håp om å finne opphav til Peder Chr Høier ved Thomas Konst og opphav til Elling Hansen Høyer ved Inger Eide.Når jeg satser litt på denne 'familien' er det og fordi det er snakk om handelsmenn med borgerbrev. Min OJH har er borger og handelsmann i følge et pass jeg har på ham undertegnet av lensmann Friele.Jeg har sett på ekteskapet til Anne Johanne tidligere og moret meg over de mange etternavn hennes mann får.Lemwig familien har jeg ikke forsket på utover at jeg regner med at tilknytningen til folket fra 'gården' (stedet) Lemvik er sterk - ettersom mor Johanna fødes ca i 1672 der.Jeg tror de tre søsknene jeg har funnet (Jan ca 1698, Jens ca 1700 og Anna Johanne 1703) er født innen rammen av det man må kunne kalle Bergen stift --- men vet det ikke.Kan det være flere søsken her - som er bærer av navnet Høyer etter faren Jan Johnson Høyer som omtales i Fra 'Gards-og Aettesoge for Luster Kommune, Dale1 Sokn, Band II'?De barna av paret Jan Johnson Høyer og Johanna Jensdatter Lemwig representerer en typisk oppkalling: Jan etter far , Anna Johanne etter mor og mormor (Anna) og Jens etter morfar. Finner man flere barn av paret - kan man finne en indikasjon på foreldre av Jan Johnson Høyer.Her ble det masse induksjon og deduksjon - men om der er noen sherlock eller dr watson der ute... knekker vi kanskje et tredobbelt mysterium sammen ;-)Alle innspill mottas med hjerteskjærandes takk... uten at undertegnede kan love å komme med vettige tilbakespill på alle deduksjoner ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

jeg har bare kastet meg uti denne debatten for første gang og kan heller ikke love at jeg når noen store Høy(d)er...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

- jada, dine 'kompanjonger' henger seg paa denne traaden, med stor interesse.Etter 675 innlegg og ca. 16.000 visninger i PCH-traaden saa langt har heller ikke jeg naadd noen store Höy(d)er...- men som Kjell sier kan en kanskje sammen knekke et slikt 3-dobbelt HÖYER-mysterum.HÖYEr hilsen fra de LAVE land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hei! Johanne Jensdatter Lemwig er gift med Jan Christophersen. De to har to barn som er døpt i NK i Bergen, nemlig Arckie og Jan. Johanne dør i 1711 og et av barna dør i 1712. Hvilket vet vi ikke. Skiftet etter Johanne sin bror Matz i 1712 viser at Johanne er død og at hennes ektefelle og 'børn' arver [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1191&storleik=>Lenke . Jan som blir etterlyst, kan da være Jan født i 1710 Lenke oppkalt kanskje etter far eller onkel? Så til Jan Christophersen. Jan er mest sansynnsynlig den Jan som er nevnt som en av sønnene i skiftet etter Archie Jørgensdatter Høyer Lenke . Jans og Johannes datter Archie er født samme året. Lenke . Archie Høyer var gift to ganger. 1. gang med Christopher Jochumsen som dør i 1679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk, Greta, for innholdsmettet og klargjørende innlegg med masse facts.... noe som gjør at jeg må korrigere en del av mine data. Har du noen ide om hvem Jørgen Høyer kan være barn av.. om vi forutsetter at Arcies far er Jørgen Høyer?MVHKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen.Et spørsmål, hvor giftet Johanne Jensdatter Lemwig og Jan Christophersen seg i 1695. Hvilken kilde har du?Når det gjelder Arckie Jørgensdatter Høyer så har vi ikke en sikker kilde på hvem foreldrene er. Jørgen Høyer i Molde hadde to døtre Anne og Unni. Vi vet at en Anne Jørgensdatter Høyer er fadder for Johanne og Jans datter, Arckie, døpt i 1707. Hun kan være en søster. Det jobbes med saken. Når det gjelder Christopher Jochumsen, så vet vi ikke noe om ham. Trodde at han kanskje var toller, men han er ikke å finne i registeret. Kanskje han har drevet krovirksomhet. Arckie og Christopher fikk i hvertfall seks gutter og antagelig 1 pike. Jørgen, Jan, Giert, Richard, Henrich og Henrich. Giert, Jan og Henrich er nevnt i skiftet etter faren. De andre døde som små. Jan er født før 1668. Men som sagt hvor giftet Jan og Johanne seg i 1695?Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dere har vel med Johan (Jan) Bryssel d ca 1660 i Bergen, som tok borgerskap der 22/2-1621, Jan Høyer. 1645 levet de i Rode 15, kvinde (ukjent navn) og to barn: Ane som ble g m Peter Thomesen (trolovet BG 7/2-1668) og Archie g m Søfren Kock (iflg pantobl 1682) Trolovet 7/10-1670 DK. Men ett spørsmål: Er Høyder navnet og med i denne tråden ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk til nye bidrag i denne tråden.Det enkle først, Terje: Her er vel bare snakk om å nå nye 'høy/d)er' i denne tråden...Så til kilde til ekteskap: Når jeg øverst skrev:'Jan Johnson Høyer og Johanna Jensdatter Lemwig født ca 1672 i Lemvik i Luster i Sogn gift i 1695' ,,, opererte jeg med at mannen var Jan Johnson. Mener å huske at jeg hadde dette fra 'Gards-og Aettesoge for Luster Kommune, Dale1 Sokn, Band II' .... men har den ikke her i øyeblikket... så får ikke bekreftet dette. Men jeg opererte på en eller annen bakgrunn med Johnson og ikke som du med Christophersen. Men ettersom det er dine folk, har jeg regnet med at du har gått grundigere til verks... Derfor har jeg endret mine data etter det du sier.... og har ikke kilden til 1695 noe sted jeg kan finne. Har du, Greta, kikket på denne linken... her er familen meget representert... men for hvem?Lenkevennlig hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje. Jeg går ut i fra at barna til Arckie Jørgensdatter Høyer og Christopher Jockumsen, Jan og Henrich, har tatt moren sitt etternavn av en eller annen grunn. Faren til guttene vet vi ingen ting om, men at Arckie eller Christopher er i slekt til både Wildenrath og Pettane på et eller annet vis pluss Neverman, skulle alle fadrene vitne om. Og det er ikke få. Så Jan Jansen Høyer er antagelig etterkommer etter noen av disse. Farmoren er høyst sannsynlig Arcki Jørgensdatter Høyer. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.