Gå til innhold
Arkivverket

[#74989] Sofia Kristine fra Elgsnes


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Etter hva jeg klarer i finne var Sofia Kristine min tipp-tippoldemor, men hennes mor og far klarer jeg ikke å finne. Født ca. 1775 ?? på Elgsnes ?? datter av Christen Olsen på Elgsnes i Trondenes ??. Hun hadde kontakt med Lars Madssen født 1773 ??. Ved Folketellinga i 1801 bodde hun og Lars som ugifte tjenestefolk på Erikstad i Trondenes.Så skriver Per (1924)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Permanent sidelenke: Lenke Her er lysningen fra klokkerboka, lettest å lese den.Midt på v. side. Soffia Cathrina,ikke Sophia Kristine dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Hilde...godt begynt er halvdt fullendt!Jeg finner Kristen Olsen F 1722 på Yte Elgsnes D 1808 G 1763 med Anne Madsdatter F 1740 D 1782. 3 barn: Mads F 1763, Ole F ca. 1766 og Anne Katrine F 1769.Hypotese: Anne død i 1772...ikke 1782. Kristen gifter seg med Malena Pedersdatter F 1744 og de blir foreldre til Sofia Kristine F 1775/76. Den Anne nevnt i FT 1801 er fra 1. ekteskap.Er jeg på ville veier ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Christen Olsen og Ane Madsdtr ble gift 1763. Ane døde 1782 og ble gravlagt 26 tref. 49 år gammel, Christen døde 1808 og ble gravlagt 23 tref. 77 år gammel. De fikk tre barn: Mads 1763 ble 1 år gammel. Ole 1764 ble 2 år gammel. Ane Catrine døpt 3 adv. 1769. Død 1810Christen ble så gift 3.tref 1784 med Malene Pedersdtr fra Trondhjem. De fikk ett barn: Kristen døpt 1.S påske 1785.Sofie Christensdtr 1775-død 9 nov 1827 Breistrandsmark kan ikke være datter av Christen Olsen. Hun var antakelig i likhet med Lars Madsen i tjeneste på Elgsnes og senere på Erikstad som er dagens Kasfjord. Sofie fikk to barn med Lars Madsen og 7 barn i ekteskap med Rasmus Henrik Johannessen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Til nr (9),Blant mine aner er en datter av Rasmus Henrik Johannessen og Sofie Katrine Christensdtr. Jeg er enig i at det er størst sannsynlighet for at hun var i tjeneste på Elgsnes, men det kan vel også være en liten sannsynlighet for at hun var datter av Christen Olsen og Ane Madsdtr., men at dåpen ikke er innført i kirkeboka ? Dessverre har jeg ikke funnet skifte etter Christen Olsen.Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Til Rita............kanskje finnes Sofies aner i Skånlandsområde. Hennes 'barnefar' Lars Madssen sees født 1774 på Fjelldal, så de var trolig ungdomskjente ?Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

PerDet er slett ikke sikkert at det var Lars Madssen fra Fjelldal som oppholdt seg på Erikstad i Trondenes, og fikk barn med Sofie. Det finnes bl.a. en Lars Madssen, født 1770, på Elgsnes som vi ikke vet noe mer om. Og Sofia Katrine Christensdtr. var helt sikkert ikke fra Fjelldal (Nordland) eller fra Skånland kommune i Troms (gamle Trondenes). Kanskje må vi lenger nord.....Hilsen Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Å lete etter Sofies opphav på tynt grunnlag gir bare masse spekulasjoner. Der er flere personer med navn Christen i Trondenesområdet som sannsynligvis også kan være faren hennes. Siden hun bosatte seg i Skånlandsområdet /Tennåsen ( som også hørte til Trondenes) kan hun selvsagt også være fra Hol/Lødingen, Ofoten eller Astafjord. Bøkene Folk og slekt i Trondenes har ikke registrert hennes opphav. Trondenes bygdebok har heller ikke registrert opphavet og i Hans Nilsen bøker over gårder i Trondenes er det heller ikke nevnt opphav.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Rita.....du er flink. Alfred sådde mye tvil i forrige innlegg, men han kommer nok sterkt tilbake...han pleier å gjøre det. Det vil jo være flaut om vi måtte gi oss med flagget på halv stang !!?? Per takker !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Hun finnes ikke døpt i Lødingen, inkl Hol, ei heller i Ofoten. Jeg har tidligere søkt etter henne i kirkebøkene, og heller ikke nå er det kommet nye ledetråder, dessverre.Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hun er ikke døpt i Ibestad eller Tranøy heller. Har sjekket Astafjord registerbind II og Register til Tranøy Mini 1757 - 1773 og 1773 - 1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hun er heller ikke døpt i Astafjord eller Tranøy. Har sjekket Astafjord registreringsbind II og register til Tranøy Mini 1757-1773 og 1773-1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei og takk alle som har jobbet med Sophia, min tipp-tipp-oldemor. Det ser ikke lyst ut, men vi finner hennn jo i FS ved vielsen og der er referansene oppgitt. Det vises jo her til Trondenes, så FS må jo ha grunnlag for det de skriver. Er det mulig å få noen form for innsikt i referansene ??undrer Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei alle bidragsytere. Nå er sommervarmen her og det er tid for nedbygging av aktivitetene. Men ....jeg har ett ja ett hull i anerekkene til mine foreldre...og det er denne Sofia/Sophia fra Elgsnes. Er det noe blandt dere 'glupe' som kan finne hennes aner ????Per ønsker God Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.