Gå til innhold
Arkivverket

[#74991] Tydehjelp Vågan/Gimsøy


Gjest Hermund Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermund Pedersen

Ser ikke ut som lenkene virker, men det gjelder Nordland/Vågan/Gimsøy, klokkerbok 1852 - 1886. Døpte side 22, nr 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver meg på tyding her: Jacob Laurits født 16.juni 1856, og døpt 14.juni 1857. Han var uekte, og forelde er ført som Ingebrigt Hansen og pige Alethe Bergithe Alexandersdatter. NB(faderen ved ikke om han ?? riktig er). Det betyr vel rett og slett at den som er ført som far her er usikker på om han var faren. Så jeg ville ha sjekket konfirmasjonen til Jacob hvis jeg var deg. Det var jo heller ikke vanlig at et barn på den tiden var nesten 1 år før det ble døpt, men det kunne sikkert være flere grunner til det.Fadderne: Elias Albertsen Bar??, Markus klokker, Andreas Olsen Haugen(??), Gurina Barstrand(?), Berthe Eliasdatter. Barnet ble hjemmedøpt av Karen Bakken(??), og det var moren som opplyste om forhold angående barnet. Dette siste er vel ikke ordrett slik som det står i kirkeboka, men det skal iallefall bety at det var moren som meldte fra om barnet og ga de nødvendige opplysninger. Har skrevet spørsmålstegn der jeg er usikker på tydingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermund Pedersen

Hei Anne Lise. Du har en litt annen tolkning enn i innlegg nr 5 på 'NB'et' under foreldrenes navn. Jeg kan ikke finne den angivelige faren noe sted. Jacob Laurits ble oppfosteret hos Karen Bakken (hjemmedøperen)og hennes mann Hartvik Olsen. Men under konfirmasjonen heter gutten Jacob Laurits Ingebrektsen, så er etternavnet overstrøket og erstattet med Olsen. Faren Ingebrikt er først skrevet, så overstrøket og der heter det at faren er 'gift mand, Hartvig Olsen'. Det hette i familien at Hartvik var faren. Måten det står på i kirkeboka her, kan vel tyde på at han hadde krøpet til korset?? Se Vågan/Gimsøy 1863 - 1888, Confirmerede, side 198 nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du har nok rett i at jeg hadde litt forskjellig tolkning fra innlegg 5, men både jeg og den som skrev innlegg 5 mener jo at det var usikkerhet om Ingebrigt var faren. Som du skriver så står jo faren ved konfirmasjonen som gårdmann Hartvig Olsen. Legger ut lenke også til konfirmasjonen:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10046&idx_id=10046&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.