Gå til innhold
Arkivverket

[#74993] Gunner Olsen og Marit Larsdatter fra Sunndalsøra til Grip


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

I 1761 kommer ekteparet Gunner Olsen og Marit Larsdatter til Grip med tre små barn. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16092&idx_id=16092&uid=ny&idx_side=-27>LenkeNr.18, høyre side; Gunder Ørens b. Lars Permanent sidelenke: LenkeDe døper også Kirsti f. 1755 og Ole f. 1758 i Sunndal.Gunner Olsen døde 25 jan 1772, 60 år gammel. Permanent sidelenke: LenkeGunner Olsens kone, Marit Larsdatter døde 26 feb 1764, 43 år gammel. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har du sjekket ut dette paret fra Haram, eneste aktuelle jeg kan se registrert på FS IGI.Gunnar Olsen, Marriage, 1735 - 1755, NorwaySpouse: Marit Larsdtr Exact Spelling: Off [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. GUNDER OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 01 JAN 1752 Haram, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har du sjekket ut dette paret fra Haram, eneste aktuelle jeg kan se registrert på FS IGI.Gunnar Olsen, Marriage, 1735 - 1755, NorwaySpouse: Marit Larsdtr Exact Spelling: Off [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. GUNDER OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 01 JAN 1752 Haram, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har du sjekket ut dette paret fra Haram, eneste aktuelle jeg kan se registrert på FS IGI.Gunnar Olsen, Marriage, 1735 - 1755, NorwaySpouse: Marit Larsdtr Exact Spelling: Off [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. GUNDER OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 01 JAN 1752 Haram, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har du sjekket ut dette paret fra Haram, eneste aktuelle jeg kan se registrert på FS IGI.Gunnar Olsen, Marriage, 1735 - 1755, NorwaySpouse: Marit Larsdtr Exact Spelling: Off [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. GUNDER OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 01 JAN 1752 Haram, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har du sjekket ut dette paret fra Haram, eneste aktuelle jeg kan se registrert på FS IGI.Gunnar Olsen, Marriage, 1735 - 1755, NorwaySpouse: Marit Larsdtr Exact Spelling: Off [refine search] [Print] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 1 Select records to download - (50 maximum) 1. GUNDER OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 01 JAN 1752 Haram, More Og Romsdal, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ja her var det mange svar:-) Et eller annet gikk visst galt da jeg trykte på Legg innlegget på plass. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Ser ut til at han kom fra Sydnæs og at faren muligens er Ole Pedersen fra Sydnæs, han er nevnt ved begge vielser Link til 1801 tellingen for gården Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hans 1.kone Aagot Engebretsd. ser også ut til å komme fra Sydnæs så det er kanskje noen med bygdebøker som kan hjelpe deg med forfedrene her. Hvis det er de rette personene vi har her.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Takk skal dere ha. Jeg vet ikke mer om Gunner Olsen og Marit Larsdatter enn at de kom fra Sunndalsøra sent på året i 1761. Kirkeboka for Sunndal starter med dåpen til Ole Bersvendsen 2 januar 1752. Gunner og Marit kan ha giftet seg i Sunndal før 1752.Etter at Marit døde i 1764, ble Gunner gift 21 juli 1765 Grip med Sigri Simonsdatter fra Sunndal. Her er trolovelsen: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grip i Kvernes, Ministerialbok nr. 574A02 (1754-1814), Kronologisk liste 1765, side 76-77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16092&idx_id=16092&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

I Sunndalsboka bind 3 s. 348, i ei oversikt over strandsitjarar på Sunndalsøra, er nemnt eit ektepar Gunnar Olsson og Marit Larsdotter som heldt til der i 1750-åra, og som kan passe med desse to som flytta til Grip. Det står at Gunnar var smed, men elles ikkje noko om avstamminga til han og Marit, eller kvar dei vart av. Dei tre barna er heller ikkje nemnde.Dersom Gunnar og Marit var fødde og gift i Sunndal, kan det bli vanskeleg å kome vidare på grunn av manglande kjelder. Eg har sett litt nærare på fadrane ved dåpen til dei tre barna, og fått identifisert nokre av dei ved hjelp av bygdeboka. Men så langt har eg ikkje greidd å finne nokon slektsopplysningar knytta til desse fadrane som kan kaste lys over opphavet til Gunnar Olsson og Marit Larsdotter.Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Tusen takk for at du tok deg tid til å gjøre oppslag i Sunndalsboka, - samt å se nærmere på fadderne til de tre barna. Nå vet vi at Gunner var strandsitter og virket som smed på Sunndalsøra før han og familien reiste til Grip. Datteren Kirsti døde i 1763, 8 år gammel. Sønnen Lars ble konfirmert på Grip i 1772, 19 2/3 år gammel. Lars ble gift 1790 med Ane Maria Olsdatter Lervik, og døde i Kristiansund i 1795.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Sæther

Hei igjen Aud.I skiftet etter Lars Endresson Berge(t) på Sunndalsøra frå 1755 går det fram (så vidt eg kan sjå) at dottera hans Marit var gift med ein 'Gunder smed'. Det er dermed ei mulegheit for at det er 'dine' folk vi her har med å gjere.Lars Endresson er omtala i Sunndalsboka bind 3 s. 349-350. I tillegg til Marit hadde han ein son Ingebrigt. Lars var gift tre gonger. Den første kona heitte visstnok Marit Ingebrigtsdotter, og det var med henne han hadde dei to barna. I bygdeboka er det ikkje gjeve nokon fleire opplysningar om barna, og det står heller ikkje noko om opphavet til foreldra deira. Men Lars hadde ein bror Nils Endresson på Utistu Åker - jf. Sunndalsboka bind 3 s. 283.Her er skiftet etter Lars (fol. 290, no. 15): [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24645/19>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24645/19I eit anna skifte fann eg tilfeldigvis noko informasjon om slekta til denne strandsitjaren Lars (Laurits) Endresson. Skiftet er frå 1731, og er etter Erik Eriksson, brukar på Negard Torske - jf. Sunndalsboka bind 2 s. 336. Lars møtte opp på skiftesamlinga og gjorde merksam på at mor hans var søster til Ole Halvorsson Gjersvoll, og dermed søskenbarn til Erik si mormor.Skiftet etter Erik (teksten tek til midt på s. 7 i protokollen):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Knut,Tusen takk skal du ha. Dette var over all forventning!Det var vel neppe mer enn en Gunder Smed på Sunndalsøra omkr. 1755. Jeg tror at du ganske sikkert har funnet opphavet til Marit Larsdatter som reiste til Grip.Jeg er enig med din tolkning av skiftet etter Erik Eriksson på Negard Torske.Lars Berget på Øren døde i 1755, 96 år gammel ifølge kirkeboka. Innførsel nr. 3, 1755, høyre side. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Døde og begravede 1752-1755, side 120. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-92>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg finner kun en Lars (Laurids) Endressøn, 28 år gammel, Soldat, i tjeneste på gården Bjørngjeld.Nils Endressøn, 31 år, Reseve, finner vi på gården Musgjerd, også han i tjeneste.- Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Knut:Du har tolka skiftet rett: Det står 'hans afdøde Moder Marete var Søster til Ole Halverssen Giersvold.'For de som er ute etter enda flere opplysninger om Erik sine slektninger, er det i skiftet oppgitt 7 andre slektninger:1. Ragnild Olsdtr. Løken, Signi Jonsdtr. Vennevoll, Berit Vennevoll, Ragnild Vennevoll, Ragnild Knutsdtr. Vennevoll og Ole Endresen Løken. Dette var ett sett av slektninger. 2. Kari Gjersvoll som var i slekt i 3. ledd med Erik Torske på hans mors side.Jeg har ikke gått inn i disse sammenhengende.Kanskje noen andre fra Sunndala kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Jonny: Takk for innspel om innhaldet i skiftet. Også eg har merka meg desse andre slektningane til Erik Eriksson som er førte opp. Vil prøve om eg kan få identifisert dei etter kvart - i den grad det er muleg.Aud: Så langt har eg ikkje funne nokon Endre i bygdeboka som kunne passe som faren til Lars Endresson og bror hans, men dei kan likevel ha vore fødde i Sunndalen. Nils Endresson var elles gift med Randi Johansdotter, som ifølgje Sunndalsboka (bind 3 s. 283) kanskje var dotter til den Johan Larsson på Musgjerd som Nils tente hos i 1701. Bygdebokforfattaren spekulerer på om Nils kan ha vore ein son til Endre Ingebrigtsson på Ottem, men den mulegheita kan vi no sjå bort frå. Den første kona til denne Endre heitte nemleg Gjøa, og den andre Guri (jf. bind 2 s. 19).Som del av eit prosjekt eg held på med, går eg for tida igjennom ei rekkje skifte i Sunndal frå 1600- og 1700-talet. Skulle eg kome over fleire opplysningar om desse Endressønene under dette arbeidet, skal eg sjølsagt melde frå.Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.