Gå til innhold
Arkivverket

[#74995] Folketellinga 1910


Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...
Gjest Aase R Sæther

Nå, korleis ligg de andre an i forberedelsane til Den Store Dagen? De har vel sytt for at avtaleboka er blank, at middagen er bestilt hos cateringselskapet, at ungane har langdag på skulen og at bikkja er i hundepensjonat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

På den dagen skal vi finne andre ting å gjere (eksamen m.m.) medan Arkivverket og internettleverandørar freiastar å få datamaskiner og internett opp og gå etter at Dei Ivrigaste overbelasta systemet frå midnatt..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og så snart interessen for 1910 tellingen har lagt seg, begynner vi å se frem til 1920-1930 osv. Godt å ha noe å glede seg til. ;-)) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg venter ihvertfall å finne min mor og far der, samt mine besteforeldre og det gleder jeg meg masse til :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

1910-tellinga er vel spesielt interessert for alle som leter etter de som flyttet på seg og som har vært vanskelig å spore opp. Det blir nok mange forsvunne gammelonkler- og tanter som dukker opp i denne tellinga.Ja kanskje en og annen barnefaren også som bare var innom bygda eller byen noen dager, men lenge nok til å få sitt navn som far i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(8,9) Ja, jeg regner også med å oppdatere meg på diverse sidegrener i 1910. I tillegg vil min morfar være å finne i tellingen for 1. gang (f. 1909), og etter det jeg skjønner vil det også være flere opplysninger med i 1910-tellingen enn noensinne, også om de vi kjenner fra før. Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg håper å finne ut hvor morfar var på anlegg, kanskje hadde allerede mormor reist hjemmefra og selvfølgelig sidegreiner. Dette trenger jeg ikke å vite akkurat den 1.Det jeg venter på er å få sjekket mulige hull i boka jeg skriver om Raufoss 1891-1940, dette haster. Skulle helst ha hatt det i fjor....Jeg gleder meg stort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg ser frem til at 1910-tellingen blir frigjort og lagt ut på nettet.I tillegg er det slik at vi lever i en tid hvor folk har og benytter sosiale media. Jeg kommer derfor til å holde «folketellingsshow» på Facebook, tilglede for familie og venner. Dette er mulig kun fordi kildetilfanget er blitt digitalisert. Det er godt at tiden med mikrofilmlesing på biblioteket er forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En vesentlig fordel med folketellinga 1910 er at den oppgir fødselsdato, ikke bare årstall. Jeg har tro på at dette vil endre framgangsmåtene når man leter etter personer født før 1910. Fødselsdatoen vil naturligvis ikke alltid være riktig, men som regel vil det være en enkel oppgave å identifisere dåpen til en person i FT1910.Du noterer deg fornavnet, fødselsdatoen og fødestedet. Deretter undersøker du kirkeboka for det aktuelle stedet. Samme hvor vanlig fornavnet var (Ole, Anne etc.) vil det bare sjelden være to med samme fornavn født samme dato i samme prestegjeld. En slipper å ta høyde for vekslende bruk av patronymika og slektsnavn og derav usikker identifisering, og en er ikke like avhengig av å finne vielser (med navn på brudefolkenes fedre) for å sikre identifisering ved dåp.Med FT1900 er ikke dette like enkelt. Har du funnet Kari Berg, født 1872 i Bergen, kan det være en tidkrevende jobb å identifisere dåpen - særlig dersom Berg er ektemannens slektsnavn. En må helst gå via andre kilder og hendelser, og kryssjekke.Ikke minst vil fødselsdatoen være til stor hjelp når det gjelder identifisering av innflyttede svensker. Fødestedet er jo ofte bare angitt som Sverige, men med en fødselsdato å forholde seg til, går det an å plukke ut den rette Anna Olsdotter.Nå mener jeg ikke at en ikke skal kryssjekke i framtida, men strategiene for å løse et problem vil endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Både Ft. 1865 og Ft. 1900 har man kunnet bestille 'datautskrifter' av med enkel innbinding. Tenkte kanskje det samme ville gjelde Ft. 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den gang FT1865 og FT1900 ble registrert, var det vel nettopp med tanke på trykking - nettpubliseringa kom senere. Jeg vil tro at markedet for en trykt utgave er temmelig begrenset, så jeg tviler på at Arkivverket vil prioritere noe slikt i forbindelse med FT1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det hadde vært veldig fint å kunne laste ned folketellingene for hver enkelt kommune som en kommaseparert fil eller noe sånt, - bare i et enklest mulig format. For oss som forsker på hele områder hadde det vært mye greiere å trykke på ett sted enn å åpne flere hundre sider for deretter å klippe og lime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Støtter Leifs ønske.En liten detalj rundt Ft. 1865 og 1900. Det var vel ikke slik at de først ble trykt, og deretter kunne en kjøpe. Mine eksemplarer ble bestilt som 'print on demand' og ble skrevet ut og innbundet 'bare for meg'. Vanskelig å se at ikke det samme kan gjøres med Ft. 1910.Å ha folketellingene innbundet i ei bok gir en helt annen oversikt, når man som Leif nevner, arbeider med en hel kommune. Hvor begrenset markedet er vet man vel ikke før man eventuelt reklamerer for tilbudet. En god erstatning vil selvfølgelig være å kunne laste ned en fil som Leif ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg vil berre støtte Leif Biberg Kristensen (20) og Arild Kompelien (21), og vonar verkeleg at det vil bli mogeleg å bestille FT1910 i kommunevis hefteversjon, slik det har vore med FT1865 og FT1900.Mine kommunehefte har spart meg for mange tidkrevjande nettsøk, ikkje minst på grunn av listene bak i heftet med alfabetisk sortering høvesvis på førenamn, etternamn, bustad, og fødestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt (og ikke bare litt) på siden av saken: Foregår det noen folketelling i år?Mener å huske at ved FT 2000 ble det sagt at det var den siste som ble sendt ut på papir, så fra da av vet vi vel ikke akkurat når en telling blir foretatt.Noen som vet noe nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.