Gå til innhold
Arkivverket

[#74995] Folketellinga 1910


Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg mener å huske at 1980 var den siste ordinære tellingen; at det i 1990 ble talt bare et utvalg, samt at tellingen i 2000 bare var boligtelling.Jeg husker at jeg fylte ut boligtellingen, det var bl.a. spørsmål om hvilke rom som kunne brukes av folk i rullestol. Svaret på dette var heller magert for mitt vedkommende: Entreen og stua, alle de andre rommene hadde for smal dør og/eller for høy dørstokk. Jeg måtte gå rundt og måle døråpningen på alle dørene. Senere ble det offentliggjort statistikk basert på tellingen, og det var svært mange som hadde samme utilgjengelighet som meg mht. rullestolbrukere.jeg mener også å huske at det ble nevnt at det offentlige etter dette ikke hadde mer bruk for hverken folke- eller boligtellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige har sikkert bruk for å vite hvor mange mennesker som bor i dette landet, men det skulle visst da etter 2000 foregå via data, ved at tellingen ble foretatt utifra foreliggende opplysninger om hvor mange vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(24) - eg skriv som nemnt ut kommunevis. Eg brukar databaseveljaren for å finne min kommune, og får då opp fyrste gard der. Eg klikkar på knappen 'utskrift' (ved sidan av knappen 'korrekturblyantane' og får ei utskrift over denne garden. Trykkjer så på 'neste' for å kome til neste gard og gjer akkurat det same. Og så vidare.Det blir nokre trykk, men det går greit, og utskriftene tykkjer eg blir pene. Ein kan velje liggande utskrift, då får ein stort sett med alle felta også i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til Aase (24): Akkurat. Eg hadde ein mistanke om at det var nett denne heimesnikra løysinga du bruka. Men dersom du har sett dei trykte hefta det her er tale om ville du raskt ha sett at dei ligg på eit heilt anna og kvalitativt mykje høgare nivå. Og da tenkjer eg ikkje på utsjånaden, men brukarfunksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Godt muleg, men mi løysing er enkel og grei og passeleg heimesnikra til meg - eg har aldri sakna noko anna. Men så arbeider eg då stort sett berre innan nokre få kommunar. Eg kjem nok til å lage 1910 på same måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad ønskene om trykte utgaver: Produksjon av slike vil være mulig, så sant FT1910 er registrert med samme programvare som de tidligere tellingene. Da vil det relativt enkelt la seg gjøre å generere et trykkegrunnlag i en fornuftig lay-out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det hadde vært flott med trykte utgaver av folketellingen 1910 for hver enkelt kommune, og jeg er enig med dem som skriver at det gir spesielt god oversikt over personene i en kommene med en trykt utgave. Jeg har selv folketellingen 1865 for Rødøy i Nordland i bokform.Gleder meg til å finne ut mer om hvor min mors far Leif Emil Kristensen født 1896 var i 1910. Han skal ha blitt konfirmert i Trondheim dette året ifølge giftermål i Mandal i 1920, men siden jeg ikke har greid å finne han i Trondheim som konfirmant i 1910 og 1911 regner jeg med å finne han et annet sted i Norge. Skal også bli moro å finne ut hvor hans bror Alfred født 1884 var i 1910, og det eneste jeg vet er at han sannsynligvis som voksen bodde i Oslo. Ellers får jeg vel ikke sett så mye på folketellingen 1910 den 01.12, siden jeg da er i full flyttesjau frem til 16.12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Til (36):Nedtellingen på fremsiden kan like gjerne vise til selve d a g e n for offentliggjørelsen, altså at det er X dager, Y timer o.s.v. til dagen hvor 1910-tellingen kommer. Formuleringen «Folketeljinga for 1910 kjem om [...]» er ikke semantisk eksplisitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Mens vi venter . . . .SSB har jo i lengre tid gitt innsyn i FT 1910 http://www.ssb.no/histstat/nos/nos_vi_020.pdf og jeg tror dette har vært tema i Brukerforum eller Arkivforum ved flere anledninger.Riktignok gjelder dette bare informasjon om de som var født 1815 eller tidligere, dvs 95 år eller eldre pr 1.desember 1910 – 192 personer - men interssant nok, synes jeg. For de som døde innen utgangen av 1913 er også dødsdato inkludert, hvis kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Kjempebra å få denne folketellinga tilgjengelig.Men når jeg velger å søke i alle fylker på en gang ser det ut som søkemotoren ikke virker. Når jeg så fjerner ett og ett fylke fra søkelista så fungerer det ikke før det bare gjenstår 5 fylker. Huker jeg av for 6 eller flere fylker fungerer det ikke. Slik var det da jeg søkte på etternavn 'barratt'. Da jeg søkte på etternavn 'erstad' fungerte det ikke før jeg var nede i 4 fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Knut (Innlegg 43). Jeg antar du bruker en eldre versjon av nettleser, kanskje Internett Explorer 6 eller eldre. De vil ha problemer med de lange lenkene som må brukes på de omfattende søkene. Om det er tilfelle anbefales det at du enten oppdater til nyere versjon av IE eller installerer Firefox, Opera eller en annen moderne nettleser.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(43): Hvis du ikke huker av 'velg alle' (slik at alle felt er tomme), søker du også i hele landet, men med en mindre komplisert søkestreng. Du kan forsøke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Er det klart når funksjoneneLast ned – Skriv ut – Korrektur – Analyse – Skannet versjonsom ligger under herredsnavnet i resultatet blir tilgjengelig?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi prioriterer korrektur-funksjonen høyest. 1910-tellinga er ikke skanna ennå (uvisst når det eventuelt kan bli), så 'skannet versjon' er mer aktuell for de andre tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Uh-oh! Page Not Found! The page you requested could not be found. It may have been moved or deleted.Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.