Gå til innhold
Arkivverket

[#75003] Ingebor Franzdatters født ca 1730 Stavanger området gm Jan Nielsen Bergen


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Under døpte i Bergen finner man den 20. februar 1750 at ekteparet Ingebor Franzdatter og Jan Nielsen får en datter ved navn Janiche.LenkeEr det noen som har en ide om hvem foreldrene til Ingebor og Jan er?Vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Jeg får følgende innspill på denne tråden per mail:'Ingebor Frantzdatter er født 1715 på Høeland gard i Stavanger amt. Mannen Jan Nielsen er født 1715 i Bergen. Ingebor`s foreldre: Frantz Ollsøn født 1663 på Høeland gard i Stavanger amt.'Er det noen som vet noe om denne familien Frantz Olsen og om gården? Er det en gård ved navn Høyland idag eller?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Høyland gard i Høyland prestegjeld har vært prestegard fra 1300-talet. Høyland er idag en del av Sandnes kommune. Jeg har Høyland gards-ættesoge, men finner ikke desse personene omtalt der under Høland prestegard,På Høyland gard i Hå var det på 1600-1700-talet mange beboere med tyske navn. Hvor de kom fra vet vi ikke. Blant annet Frants Olson f. 1606, skifte 23. feb. 1674. Her må en bruke Hå gard-ættesoge,Nærbø for å finne informasjon om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for info, Arnfrid og Gaute ;-)Er det noen som kan finne data på Frantz Olsen på Hå... eventuelt som sitter på Hå gard-ættesoge,Nærbø?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for nytt innspill, Arnfrid. Synes for meg som om første avsnittet på 20. feb samstemmer med den digitale varianten. Og synes å se en del som kan være søsken av børnets far.Men klarer ikke å bli helt trygg på hva som står i avsnitt to under denne dato --- så er mottagelig for innspill fra dere som er dyktigere udi den kunst att fortolke sådanne skriblerier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skattematrikkelen for 1647 viser at det var 4 gårder HØYLAND i dagens Rogaland.Skiftene (2) etter Frants Olsen Høyland, Nærbø, Hå, finnes i de skannede skiftene her på DA. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23925/13>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23925/13Permanent bildelenke: Lenke og Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23925/14Permanent bildelenke: LenkeSjeleregisteret 1758 har ingen Frans eller Fransbarn på Høyland, Nærbø, Hå.Frants Olsen hadde en sønn Jon, som igjen hadde en sønn Frants. Denne Frants kan være Ingeborgs far. Han får en sønn Jon ca 1697 som bor på Salte i Klepp i 1758. Men også de andre sønnene til Frants hadde trolig sønner ved navn Frants, så det kan selvsagt være en av de andre også. Men der er ingen Ole Frantsen i 1666, men Ole kan selvsagt være født etter 1666.Her er Frants Olsen og sønnene i 1666 Lenke1701; Disse må da være sønnene til Laurits Frantsen (7 år i 1666) Lenke Frants Lauritsen er ført også som tjener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

8 og 9:Hun ligger i barselseng hos Bernt Nielsen ...lappen og Hr Rennord. og har anmeldt leiermålet for Byfogden.... og attest fra presten Winther.Hva vet du mer om Jannike? Konfirmasjon, vielse? Der er det nok opplysninger om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Frants Jonson Høyland er en av mine forfedre. Iflg. mitt slektstre er han født på Høyland i Nærbø i 1876 og døde før 1733 på Høyland. Han var gift med Ingeborg Larsdtr. Orre (ingen f. eller d. ført). Jeg har lagt inn to barn, Jon f. 1697 og Lars f. 1698, men det er ikke sikkert jeg har lagt inn alle. Her må vi undersøke med g. og æ. for Nærbø. Ref. Haa I, Nærbø, side 37. 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for de siste innleggene ved Arnfrid og Gaute.Til Arnfrid rundt kilder: Det hele startet med 74986: Janiche Jansen født ca 1752 trolig i Bergensområdet lansert av undertegnede for noen dager siden.På grunnlag av innspill i den tråden blir Ingebor Franzdatter interessant... derfor denne tråden. Om du så ser på innlegg 2 i den tråden vi nå skriver på )Kjell Høyer, Risør, 10.1.2010 20:06 (2) Jeg får følgende innspill på denne tråden per mail: 'Ingebor Frantzdatter er født 1715 på Høeland gard i Stavanger amt. Mannen Jan Nielsen er født 1715 i Bergen. Ingebor`s foreldre: Frantz Ollsøn født 1663 på Høeland gard i Stavanger amt.'Her har jeg ikke fått noen kilder og har ikke funnet noe som sannsynliggjør Olsen utover at Janiche får en sønn som heter Ole Johan. JEG MANGLER ALTSÅ TOTALT KILDER utover de lenker som er gitt i disse to trådene. All min viten om Janiche ligger i 74986Jeg formoder, Gaute, at du mener født 1676 og ikke 1876For meg virker det som om det hele koker ned til spørsmålet: Klarer man å finne noen Frantz (Frans) i Stavangerområdet som får en datter ved navn Ingebor? Navnene i disse to trådene kan være med å gi en indikasjon som sannsynliggjør et Fransektepar framfor et annet... om man formulerer seg forsiktigHadde - Gaute - vært interessant og sett hva du har rundt din Frans av data. Ser jo at kona heter Ingeborg..... og det ser jo en kraftig indikasjon på at Ingeborg Franzdatter kan være etterkommer av denne familien. Noen som klarer å knekke koden?Kjell igjen ;-) som er veldig takknemlig for alle gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.