Gå til innhold
Arkivverket

[#75004] Fuglesand, Nordre Osen


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

I Thorbjørn Granlund: Osen bygdebok, 2007, s. 658 finner vi at Anders Eliasens andre kone, Eli Christiansdatter, Stange ble født i 1764 og døde på Storholm 10.7.1855. I folketellingen for 1801, Trysil, er hennes alder oppgitt til 37 år. Hun er der kalt Christophersdatter. Ved dødsfallet i 1855 er hennes alder oppgitt til 85 år. Jeg har saumfart Stanges kirkebøker uten å finne hverken dåp eller konfirmasjon. Kan noen hjelpe meg til å finne hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei, kanskje dette er din Eli?Skanna kirkebøker,Stange, ministerialbok 1762-1787 side 20-21, nederst på venstre side: År 1765 Eli, far Christian Christophersen, mor Eli Olsdatter, faddere Chr. Madsen, Amund Hansen og Marte Jensdatter, hvis jeg har tydet rett.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Mange takk, Ruth. Dette ser ut til å være den rette Eli.Jeg fant henne nederst til høyre på s. 21. Farens navn kan jo også forklare at Eli er kalt både Christiansdatter og Christophersdatter. Etter farens navn står antagelig navnet på stedet foreldrene bor. Kanskje noen som er godt kjent på Stange kan tyde dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg legger inn lenke til kirkeboksiden her - Lenke - nederst til høyre på s.21 (- dåpen fant sted i 1766, ikke i 1765 som det sies i innlegg 2).Det eneste jeg kan tyde av stedsnavnet, er at det ender med ''-Ejer'', altså at det er en husmannsplass. Men gårdens navn - første del av navnet - er jeg ikke istand til å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Beklager at det ble noe forvirring etter mitt innlegg, jeg v e t forskjell på høyre og venstre!! Er ikke lokalkjent i Stange så jeg kan ikke tyde stedsnavn. Har kikket på norske gardsbruk men finner ingen navn der jeg kan koble til saken. Bra at rett Eli ble funnet iallefall.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tror det rett og slett står PræstEjer. Paret får datteren Berte i 1760. Da kommer flere av fadderne fra Præstegaarden. Forøvrig blir paret gift 26.4. 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

I 1763 får paret datteren Pernille og da bor de på plassen Snurud. Den ligger under Stange Prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei, og takk for all informasjon om Eli og hennes familie. Når hun konfirmeres i 1781, er hun oppførst som Eli Christophersdatter Elton. Er Elton et gårdsnavn i Stange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, Elton er en gård i Stange, men dette er nok ikke ''din'' Eli. Jeg legger inn lenke til siden med konfirmantene i Stange i 1781 - Lenke (Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 6 (1762-1787), Konfirmerte 1782-1783, side 256-257). Konfirmant nr. 37, Eli Kristoffersdatter Elton, var ifølge Stange bygdebok bind 1, s.385, datter av gårdbrukerparet på østre Elton Kristoffer Kristoffersen og Kirsti Helgesdatter. Denne Eli Kristoffersdatter (døpt 20/4 1766, død 13/1 1844) ble boende i Stange hele sitt liv og ble gift der, først med Karl Alfsen Temmen og deretter med Jens Olsen Saastad.Derimot er det nok mer sannsynlig at ''din'' Eli er å finne i samme konfirmantoversikt fire linjer under, som nr.41 ''Eli Christiansdatter Sylje''. Stange bygdebok tar bare for seg bonde- og gårdbrukerslektene, og det er ingen Kristian nevnt på Sylju på denne tiden. Det er derfor sannsynlig at denne Eli enten tjente der på gården eller at hennes familie var husfolk under Sylju, og at dette er grunnen til at hun kalles Sylje (Sylju) da hun konfirmeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå har ikke jeg noen spesielt stor lokalkunnskap om Stange, men Stange bygdebok finner du på nett her - [url="http://www.hedmarkslekt.no/Bokindex/sbindex.htm>http://www.hedmarkslekt.no/Bokindex/sbindex.htm . Som nevnt i innlegg 9, er det hovedsaklig bondeslektene som omtales i bygdeboken.Derimot har jeg litt større lokalkunnskap om Osen - ja, faktisk har jeg en viss familietilknytning til disse folkene fra Fuglesand, selv om jeg ikke er i slekt med dem, og den dag idag har vi i familien et håndfast bevis på denne tilknytningen.Anders Eliassen Fuglesand og hans annen kone Eli Kristiansdatters yngste datter var Elena Andersdatter, født den 13.oktober 1811 i Osen - se nest nederst på s.21 her: Lenke (Hedmark fylke, Osen i Trysil, Klokkerbok nr. 3 (1802-1813), Kronologisk liste 1811-1812, side 20-21). Elena ble konfirmert i 1827 - se nr.1 på s.561 her: Lenke (Hedmark fylke, Osen i Trysil, Ministerialbok nr. 3 /2 (1814-1842), Konfirmerte 1827, side 560-561).Den 3.november 1836 ble Elena Andersdatter Fuglesand gift med Ole Nilsen Strand - se par nr.18 på s.440 her: Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Ekteviede 1837, side 440-441). Både brud og brudgom var da tjenestefolk på Melgarden Deset.Paret var barnløst, men den 15.september 1840 døde Elena i barselseng, 29 år gammel, som selveierkone på plassen Lemberget på Deset - se nr.26 blant Døde Qvindekjøn på s.257 her: Lenke (samme kirkebok, Døde og begravede 1841, side 256-257). Elena etterlot seg blant annet et mangletre med sine initialer E.A.D. og årstallet 1838.Som enkemann giftet Ole Nilsen Strand seg påny den 8.juni 1858 med Helene Pedersdatter - se par nr.13 her: Lenke (Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Ekteviede 1858, side 218). Her er familien i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Og min interesse for denne flotte, gamle finnegården skyldes at Eli og Anders ble tipp-tipp-oldeforeldre til min kone gjennom deres eldste sønn Kristian. Igjen takk til alle som har bidratt til opplysninger om Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aase Dahling

Dette var samme data som jeg har om mine tipp-tipp oldeforeldre Anders og Eli. De er det gjennom datteren Ingeborg som ble født 29.1.1799. Skulle vært moro å se bilde av mangletreet. Jeg har nemlig et gammelt mangletre uten initialer, som kanskje stammer fra Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Aase Dahling

Hei. Takk for bildet. Dette var et flott eksemplar. Mitt ligner ikke, så det kommer nok fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.