Gå til innhold
Arkivverket

[#75006] Anne Johanne Johansdatter født 1841


Gjest Roy Køllersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Køllersen

Jeg finner Anne Johanne som gift med Peter Andreas i folketellinga for Rødøy i 1875. Da bor de på Kunna. Petter Andreas kommer fra Beitstaden og jeg har alt om hans familie. Så er spørsmålet kan noen hjelpe meg med Anne (Ane)Johanne. Kom hun også derfra? Jeg kan ikke finne hennes opphav der nord ?Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er vel en mulig kandidat ved folketellingen 1865(Anne Johansdatter 25 år som datter av Johan Olsen og Dorthea Olsdatter):LenkeTror det kan være henne du er ute etter, selv om hun her kaller seg Johansdatter og ikke Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Dorthea Larsdatter som datter av Lars Olsen i Meløen ved dennes skifte i 1845 der. Tar med det som står i dette skiftet: Lars Olsen som var hovedperson, og hans ektefelle var Bereth Johnsdatter 66 år. Barn av iallefall han(og kanskje var Berit Johansdatter moren?):-Ole Larsen 34 år-Anders Larsen 35 år-John Larsen 25 år-Elen Larsdatter, som var gift med styrmann Christen Jacobsen-Dorthea Larsdatter, som var gift med Johan Olsen KunnaVidere finner jeg Berit Jonsdatter nevnt som datter av Anna Petersdatter ved dennes skifte i 1814 i Mesøen, og Anna Petersdatters ektemann var da Jon Andersen. Datteren Berit er her beskrevet som gift med Lars Olsen Meløen. Her er flere barn av Anna nevnt i dette skiftet.Svein Edvardsen har gjort en utmerket jobb med skiftene for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845, og andre bøker med skifter som han har gitt ut. Nå når jeg selv har begynt å skrive av skifter(riktignok for andre steder enn Helgeland og 1700-tallet), så får jeg bare mer og mer beundring for arbeidet han har gjort med skiftene for Helgeland.Jeg syns jeg sliter med 'kråketær' av dem som har skrevet av skifter for de få stedene jeg har prøvd meg på avskrift fra, mens han har gjort det samme mange ganger så mye som meg. Han er nok en større tydeekspert på 'kråketær' enn det jeg er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er også et skifte i 1811 i Røshagen i Meløy etter Anna Larsdatter, som da var gift med Ole Pedersen. Blant barna til Anna er Lars Olsen som var gift sønn i Meløen. Det behøver jo ikke å være den riktige Lars, men kan godt være det. Tror det må sjekkes mer med kirkebøkene her. Nå har du Roy fått hjelp iallefall et stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner også et skifte i 1790 etter Kirsten Olsdatter, som da var gift med Peder Andersen. Det var skifte på Peder Andersen i Røshagen i 1792. Blant deres barn var Ole Pedersen, som var sønn og bodde i Røshagen. I 1792 er han oppgitt å være 48 år(født ca 1744) Tar Dorthea Larsdatter med aner slik som det ser ut nå(uten at kirkebøkene er sjekket):1)Dorthe Larsdatter Hønnichen født ca 1815, og 22 år som gift i 1837 Foreldre:2)Lars Olsen3)Bereth Jonsdatter født ca 1779 og 66 år i 1845 Besteforeldre4)Ole Pedersen født ca 1744, og som levde ved skiftet etter kona Anna Larsdatter i 18115)Anna Larsdatter som det var skifte på i Røshagen i Meløy i 18116)Jon Andersen7)Anna Petersdatter som det var skifte på i 1814 i Mesøen i Meløy Oldeforeldre:8)Peder Andersen som det var skifte på i 1792 i Røshagen i Meløy9)Kirsten Olsdatter som det var skifte på i Røshagen i 1790Trodde Dorthea Larsdatter Hønnichen her kanskje hadde slektsforbindelse til min formor Dorothea Jensdatter Hønnichen(1725 i Myklebostad i Nesna-1794 i Lurøy), men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei til alle som hjelper meg. Jeg så jo at Anne Joh og Petter A bodde hos Johan Kr Olsen og Dorhea på kunna men koblet det ikke til hennes foreldre da jeg så 2 med født samme året. Spesielt takk til Anne Lise som har gitt meg masse ny slekt bakover i tiden. Tusen takk igjen.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Johan Olsen var visstnok av slekten Schjelderup. Født på Karbøl i Skjerstad av foreldre Ole Jacobsen og Ane Johannesdatter. Ole flyttet til Kunna. Oles farfar var Rasmus Pedersen Schjelderup, født ca 1722 på Kvarv i Folda, men bosatt på Nedre Vestvatne i Skjerstad – ”yderlig fattig, men ustraffelig” som det står i ”Series Pastorum i Skjærstad Kald”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Takk til Leif og Randi. Det er utrolig godt å få den hjelpen dere har gitt meg. Skal sette på plass alle navnene jeg har fått. Og det kan hende jeg trenger mere hjelp etter hvert om andre sider av min slekt. Regner ikke jeg kommer noe lengre med disse grenene. Takk igjen.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.