Gå til innhold
Arkivverket

[#75021] Lesehjelp? Et avsnitt i skiftetekst fra 1677


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å lese et avsnitt i skiftet etter masmester Stehn Henning (8. og. 9. juni 1677). Etter at de arveberettigede barna er opplistet på første side i teksten, omtales en 'bortkommen sønn'. Her greier jeg bare et stykke på vei å lese teksten.Her er lenke til skiftet, og det gjelder nest siste avsnitt på den første siden: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25447/8Mitt foreløpige forsøk på første del av avsnittet:'Er at agte at der r endnu een broder ved Nafn Stehn Stehnsøn og ey vides om er (farende?) eller død, (bø...) beg...t et Mandf...t og derfor...aate af landet(?) (....) huilken søn baade fordring(?) med Hiemgift schee...(?) udlagd og før ha... (....) med nogen af hans arfelod kunde tillfalde....') osv.Dette skiftet er sentralt i debatt-tråd nr. 74808 (Jernverksslekten Henning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiPrøver på en avskrift:Er at agte at der er endnu een broder ved Nafn Stehn Stehnsøn og ey vides om er lefuende eller død, som begaaet et Mandf...t og derfor maate af landet vige, huilken søn baade faderen(?) med Hiemgift saa vell og Brøllopsferd til forn hafde udgifuen, saavellsom og schall hafue udlagd og for hannem meere end nogen af hans arfuelod kunde tilfalde betalt og opholdet?; huorfor hand ey af de andre som lige d??? bør tage: beuilges kunde videre;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Er at agte at der er endnu enn broder ved Nafn Stehn Stehnsøn og ey vides om lefuende eller død, som begaet et mandslet og derfor maatte af landet vige, huilken Søn baade Faderen med hiemgiftte saa vell og Brøllops ferd til forn hafde udgifuen, saa vell som og schall hafue udlagd og for hannem meere end nogen af hans arfuelod kunde tillfalde betalt og opholdet(?), huorfor hand ey af de andre som lige .....(?) bør tage; beuilges kunde videre; etcDette gikk litt raskt - under frokosten - men Sten Stensen har altså begått et drap (mandslet), og derfor har han forlatt Norge. Faren har forsynt ham med hjemmegifte og bryllupsferd, og dette har vært såpass kostbart at det overstiger den arv han eventuelt kunne fått (?) - derfor fordeles ingen arv til ham nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, begge to! Innholdet samsvarer godt med det jeg antok at det sto - men jeg hadde altså noe problemer med å lese skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.