Gå til innhold
Arkivverket

[#75026] En hittil nesten ukjent Wangensteen som barnefar. Kan noen tyde for meg?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er fortsatt fryktelig dårlig på gammel skrift, så hvis noen kan tyde all teksten på nr 81 her Lenke, så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Faderen angiver hun at være Ungkarl, Søfarende, Stig Cato Frithiof Schjelderup Wangensteen, for Tiden ude paa en søreise med Skibs capitaine Stibolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Emilie Mariane var født 6.juli 1828 og ble døpt 1.august. I foreldrerubrikken står følgende: ''Moderen er Tjenestepige Maria Jørgensdatter [..?]set, logerende i Torkildsens Leiegaard i Vaterlands Tvergade; Faderen angiver hun at være Ungkarl, Søfarende, Stig Cato Frithiof Schjelderup Wangensteen, for Tiden ude paa en Søreise med Skibscapitaine Stibolt.''Fadderne er ''Mad. Eleonore Marie Bakke, Jfr. Anne Pedersen, Marqvetenter Thomas Dorph, Snedkersvend Niels Nielsen.''I anmerkningsrubrikken står følgende: ''Opgaven skeedte ved den angivne Faders Fader, Literatus Johan Vangensteen, personlig.''Jeg er, som du ser, litt usikker på barnemorens slektsnavn. Jeg tror det begynner med en B - kan det stå Bisset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Moderen er: Tjenestepige, Maria Jørgensdatter Misselt, logerende i Torkildsens Leiegaard i Vaterlands Tvergade; Faderen angiver hun at være, Ungkarl, Søfarende, Stig Cato Frithiof Schjelderup Wangensteen, for Tiden ude paa en Sørejse med Skipscapitaine Stibolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Mange takk til alle sammen :-)Morens navn skal nok være Bisset. Hun er datteren til George Bisset som kom til Bernt Anker for å anlegge engelsk jordbruk på Frogner hovedgård. Bisset er født i 1765 og kom fra Carriden i Skottland. Han var bl.a. også gårdsfullmektig på Vilberg gård omkring 1816-1817 under Jens Johan Wangensteen.Faren Stig Cato Frithiof Schjelderup Wangensteen er en for meg hittil ukjent sønn av Jens Johan Wangensteen.Og det kunne vært morsomt å finne ut hvor det ble av denne barnefaren, men da skal jeg lage en ny tråd.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (4): Jeg vil fremdeles hevde at det står Bisset. Jeg tror ikke at det begynner med en M - sammenlign med forbokstaven i fornavnet Maria, så ser dere forskjellen, og jeg ser ingen liten L foran t'en.Hvis jeg skal skyte fra hoften, kan jeg jo komme med en teori om hvem denne Maria var. I innlegg 33 i debatt-tråd 74088 om norske slekter med skotske aner kan vi lese følgende:''Bisset ætten kommer opprinnelig fra Normandi, men unge menn av normanisk avstamming fulgte med William 1 'the Lion' tilbake til Skottland rundt 1174.Min tipptipp oldefar var George Bisset (døpt Bizet) født 1. februar 1765 i Carriden. Hans foreldre var James Bizzet og Mary Campbell. Faren var bonde.George Bisset kom til Bernt Anker ca. 1790 for å drive engelsk jordbruk på Frogner Hovedgård. Han giftet seg med Christian Petry 4. juni 1793 i Aker. Hun kom fra Denny i Stirlingshire. De fikk 11 barn som alle ble konfirmert. Georg Bisset drev gården Haug i Nittedal og Sander gård i Maridalen for Bernt Anker. Han var også fullmektig på Vilberg gård i Sørum under Jens Johan Vangensten. Den siste gården han arbeidet på var Økeren gård i Aker. Her døde han 24. desember 1820.Den eldste sønnen, James Bisset, var fullmektig på Bygdøy kongsgård. Han konstruerte bl.a. landbruksmaskiner og fikk sving på driften av gården. James Bisset fikk kongens fortjenestemedalje i gull for sitt arbeide.Det er mange etterkommere på østlands området etter George Bisset.'' Sitat slutt.Uten at jeg vet noesomhelst om denne Bisset-slekten utover det som fremgår av dette innlegget, er det verdt å undersøke om det blant denne George (= Jørgen på norsk) Bissets 11 barn var en datter Maria Jørgensdatter som var ugift i 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreDu har helt rett. Jeg har kontakt med en etterkommer av Bisset, og det var hun som kontaktet meg vedr Wangensteen-innblandingen. Dette var nytt for meg, og veldig spennende.Vilberg gård i Sørum har jeg besøkt, og jeg har med selvsyn sett Jens Johan Wangensteens innrissede dikt (med diamant) på et av vinduene.I dag eies gården av Rimi-Hagens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det står Bisset, ja. Streken på g'en i 'tjenestepige' spilte meg et puss. Forbokstaven var noe tvetydig, men når jeg studerer den grundigere, er det nok en B. Siden jeg i utgangspunktet leste resten av navnet som 'isselt', tenkte jeg det kanskje hadde noe med navnet Messelt å gjøre, som jeg mener jeg har sett et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.