Gå til innhold
Arkivverket

[#75031] Hvor ble Stig Cato Schelderup Wangensteen av?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk til Pål, Svein Arnolf og ArnfridSvein Arnolf: Du har rett. Men det kan jo være sannsynlig at han arbeidet for skipsreder Stibolt da det tydelivis var tette bånd mellom familiene.Dødsfallprotokollen for JJW legger jeg ved. Jeg klarer heller ikke tyde hva som står her. Hans hustru har jeg ikke dødsåret for, så det må jeg se på senere i dag, etter en forhåpentligvis god og lang skitur.

bilete8341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Catharina (Thrine) Stranger Schielderup døde i følge mine papirer i 1857 i OsloKanskje det står noe om etterkommere i et eventuelt skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Biseth

Jeg følger denne debatten som nykommling her inne med stor int. da Inger-Marie var søster av min tipp-oldemor. Jeg syns det står: Lithander Jens Johan Vangensteen, gaard i Mad Paalsens gaard i Brygardgaden. ( Ikke helt sikker på første bokstaven av gatenavnet) Deretter to Vangensteennavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg 27 og 30:Min tolkning:'Literatus Jens Johan Vangensteen, gaardbr (altså gardbruker) i Madm Paulsens gaard i Bejyersgaden (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Mange takk alle sammen.Ja Jens Johan Wangensteen døde nok som en ensom? fattig mann. Det jeg lurer på er om han fortsatt bodde sammen med sin kone de siste årene, eller at han var separert.For å komme videre må jeg nok forsøke å finne hans kone Catharina Stranger Schielderups dødsfall, og håpe på at det finnes et skifte etter henne. Arnfrid har ikke funnet henne død i 1857 i Oslo (som mine papirer sier var dødsåret), og det er jo heller ikke sikkert at hun døde det året eller i Oslo.Jeg tror kanskje at hun muligens bodde hos sin sønn Ove Bodvaar Hussein Wangensteen de siste årene. Han bodde både i Namdal og i Lyngdal. Skal se om jeg finner dødsfallet på et av disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hun er ikke i KB for Oslo i 1857. men glemte å lete på navneformen Trine.Statsarkivet i Oslo kan sikkert finne frem sikftet etter Jens Johan.Hvilke to barn er oppført som arvinger i dødsfallsprotokollen. Nr 2 er vel jomfru Wangensteen, men hvem er nr 1. Om de fortsatt var gift skulle vel Chatrine også stått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen ganger er en kombinasjon av logikk og flaks fint.Jeg visste at deres eldste sønn bodde i Namdalen en periode, og det var jo ikke uvanlig at eldstesønnen tok vare på sin mor de siste årene.Først fant jeg enken etter Ove Bodvaar Hussein Wangensteen boende i Mandal 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f61002&gardpostnr=218&personpostnr=1776&merk=1776#ovre>LenkeSå fant jeg dåpen til den ene datteren i 1846, og der var det en madam Wangensteen som fadder. Kanskje dette kunne være Chatrine tenkte jeg. LenkeSå begynte jeg å lete etter døde fra 1847, og jeg fant henne i 1851 (nr 52)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Det er ikke registrert skifte etter Chatrine Wangensteen i skifteprotokollene til sorenskriveren i Namdal. Den aktuelle perioden er det heller ikke tatt vare på dødsfalls meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Finn (38)Mange takk skal du ha. Men jeg synes det er litt merkelig at det ikke var verdier i hennes bo. Både hun og mannen hadde vært velstående, så noe løsøre burde det ha vært.At sønnen Ove Bodovar var sorenskriver for Namdalen da hun døde er kjent, [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24830/9>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24830/9, men han døde også i Namdalen i 1859 og jeg finner heller ikke han i registret i skifteutlodnindsprotokollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.