Gå til innhold
Arkivverket

[#75033] Hjelp til tydning KB Øyer 1784-1824 - Kronoloisk Liste 1822


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Jovisst hadde de faddere - navnene deres står i neste kolonne på neste side.Den første dåpen (på s.530-531)) fant sted ''17. S. eftr. Trin. d.29de Sept'' 1822 i Øyer kirke: ''John og Dorthe Lønbergs b. Clemmet, født d. 17de Sept.'' Faddere var ''John søer Magelie, Michael Østerhoug, Marie Mageli, Lisbet Gilleboe og Karie Jensdr Brubak''.Den andre dåpen (på s.532-533) fant sted 13.november 1822 i Tretten kirke: ''John og Anne v. Bjerke[?] b. Clemmet, født d. 3die Novb.''. Faddere var Erland Stav, Jørgen ved ib. [= ibidem = samme sted], Jens J. Moe, Ragn. Stav og Anne P. Baadstø''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fadderne til den første Clemmet leser jeg som:Mads og Jørgen Rongsti, Torger Lønbr., Goroe Rongst., Giertr. Andr. Lunke.Lenkene til Lisbeth går bare til søkeresultatet på FS. Det er bare avskrifter - ikke tyding - og fadderne er aldri nevnt der.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du har selvfølgelig helt rett, Else Berit - jeg leste navnene på fadderne i dåpsinnførselen ovenfor! (Forresten tror jeg det heller står ''Rongst:'' etter fadderne Mads og Jørgen, ikke ''Rongsti''.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Hjertelig takk for hjelpen. Da er vel Clemmet på side 532 den jeg leter etter. Jeg har da et spørsmål til. Foreldrene hans er oppgitt som John og Anne Bjerke, men i KB Garnison 1841-1860 Klokker side 338 nr. 69 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7399&idx_id=7399&uid=ny&idx_side=-332>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (11): Det ene utelukker ikke det andre! Da han gifter seg, oppgir Clemmet farens fornavn og patronym - Jon Samuelsen. Ved Clemmets dåp får vi bare vite at faren heter Jon og at han bor ved Bjerke - foreldrenes patronymer er her ikke innført i kirkeboken ved barnedåper.Her er bekreftelsen på at ''din'' Clemmet er han som ble døpt 13.november 1822 - Lenke (Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 3 (1784-1824), Kronologisk liste 1805, side 252-253). Nederst i rubrikken lengst til venstre står innført forlovelsen den 10.mars 1805 av ''Ungkarl John Samuels. og Anne Halvordsdr. Bjerke''. Paret ble viet 15.april samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Hjertelig takk, Tore S. Falch, for utfyllende informasjon. Jeg er nok dessverre ikke så flink til å tyde de forskjellige overskriftene i rubrikkene da hadde jeg vel kanskje selv kunnet funnet frem til noe mer. Her er det vel også en god del forkortelser som da heller ikke gjør det enklere. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.