Gå til innhold
Arkivverket

[#75040] Arhur Wahl - Myrbostad - Fræna


Gjest Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Jan Skriubakken

Arhur Helfred Wahl ligger gravlagt på Myrbostad i Fræna, Møre og Romsdal. Arthur var født i 1908 og døde i 1983, men begraves i 1986 !?? i følge registreringen i DIS Gravminner. Jeg regner med at to forskjellige årstall for dødsår og begravelsesår skyldes en skrivefeil.Jeg kjenner Athurs familie og slekt bakover, men er ellers ukjent med han liv. At han levde til ut i 1980-åra og ligger gravlagt på Myrbostad, var helt ukjent. Er det noen der ute som vet noe om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Ja, jeg så også det. Rent aldersmessig kan de vel ha vært gift med hverandre. Arthur skal tidligere ha vært gift med ei som het Olga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det er verd å merke seg at det er flere feil i regist reringen i DIS Gravminner. Vet m.a. om et tilfelle her i farten ifra Fræna kommune i Møre og Romsdal fylke, hvor en avdød person er ført som Kvalsnes, hvorav det korrekte skal være Karlsnes. Det viser seg ellers at de tidligere dødsfallsprotokollene til lensmannen oppgir en god del feilaktige fødselsdata. Det er ellers flere feilførte fødselsdata på folk ifra hele Fræna kommune, som er ført på gravferdsregistret til Molde kirkegårder. Det er således best å sjekke de originale kilder. Man kan således ikke garantere at det som andre har skrevet av er korrekt. Ellers så vet jeg p.t. ikke noe mere om denne familien Wahl her i Fræna. Ingen med dette slektsnavn er nevnt i Gards - og ættesoge for Fræna, bind I - III. Imidlertid så kan han - eller de, ha 'falt ut' ved innsamlingen av tilfanget til bygdebøkerne. Kan du vennligst oppgi hvor A.H.Wahl var født i 1908, så kan jeg prøve å sjekke litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det er verd å merke seg at det er flere feil i regist reringen i DIS Gravminner. Vet m.a. om et tilfelle her i farten ifra Fræna kommune i Møre og Romsdal fylke, hvor en avdød person er ført som Kvalsnes, hvorav det korrekte skal være Karlsnes. Det viser seg ellers at de tidligere dødsfallsprotokollene til lensmannen oppgir en god del feilaktige fødselsdata. Det er ellers flere feilførte fødselsdata på folk ifra hele Fræna kommune, som er ført på gravferdsregistret til Molde kirkegårder. Det er således best å sjekke de originale kilder. Man kan således ikke garantere at det som andre har skrevet av er korrekt. Ellers så vet jeg p.t. ikke noe mere om denne familien Wahl her i Fræna. Ingen med dette slektsnavn er nevnt i Gards - og ættesoge for Fræna, bind I - III. Imidlertid så kan han - eller de, ha 'falt ut' ved innsamlingen av tilfanget til bygdebøkerne. Kan du vennligst oppgi hvor A.H.Wahl var født i 1908, så kan jeg prøve å sjekke litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Helfred Arthur Wahl var født 24.1.1908 i Tønsberg. På det tidspunktet skrev familien seg for Hval. Arthur var til sjøs, og skal ha bodd i Canada i flere år. Jeg vet ikke, men jeg vil tro at Arthur ikke har kommet til Fræna før lenge etter krigen, kanskje ikke før på 60-tallet (eller enda senere). Han skal ha hatt arbeid som kelner på restauranter i Oslo på 50-tallet. Noe mer enn dette vet jeg ikke om mannen - enda han er onkel til kona mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.