Gå til innhold
Arkivverket

[#75046] Marineskipet Tordenskjold ca. 1898


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Anbefaler at du tar kontakt med Marinemuseet i Horten. Se: LenkeJeg var selv i Marinen i 77/78 og fikk høre at rutinene hadde vært stort sett like i svært lang tid. Hvem som kom i Marinen var ganske tilfeldig, men sjøfolk ble foretrukket til maskin og dekksmannskap. Det vanlige var 4 inntak i året og du måtte ha 'flaks' for å slippe sjøtjeneste. pga av en del funksjoner krevde ganske lang opplæring var tjenesten lengre enn i Hæren. Alle stod på mobiliseringslister, men tror det var svært sjelden at Marinen holdt rep.-øvelser. Marinen holdt svært godt på sine gamle tradisjoner, selv i min tid med, 13 1/2 mnd på KNM 'Narvik'. En lærerik og svært spennende tid. Kanskje ikke mye til hjelp dette, men Marinemuseet er svært hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Panserskipet 'Tordenskjold' løp av stabelen ved Armstrong, Newcastle on Tyne i 1897, og hadde et deplasement på 3.920 tonn utrustet. Lengde 92,7 m., bredde 14,8 m og dypgående 5,7 m. og hadde en 249 manns besetning. Hun var ikke utrustet ved krigsutbruddet i 1940, men ble overtatt av tyskerne og ombygget til flytende luftvernbatteri. Opphugget hos Brødrene Anda i Stavanger i 1948.I 1898 utførtes prøvetokt 21. mars til 26. juli, og i tidsrommet 26. juli til 25. august samme år i øvelseseskadre sammen med søsterskipet 'Harald Haarfagre' og kanonbåtene 'Frithjof' og 'Viking'.I 1905 gikk hun i eskadre i tidsrommet 29. mai til 8. juli, deretter, i tidrommet 13. september til 16. oktober var samtlige av marinens fartøyer ekstraordinært utrustet. Under kongeinntoget, eskorterte panserskipene 'Norge' og 'Tordenskjold' og torpedodivisjonsbåten 'Valkyrjen' kongeskipene 'Dannebrog' til Drøbak, seinere 'Heimdal' fra Langgrunden til Kristiania. I tidsrommet 16. oktober 1905 og til 15. mai 1906 utførtes siste kadettvintertokt, bl.a. til København, Brest, Gibraltar, Marseilles, Algier og Lisboa.(!)Kilde: Sjømilitære Samfunds marinekalender 1814-1934, Oslo 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til (2):Eg har framleis eit permisjonsbevis liggande i vernepliktsboka for tidsrommet 191277 til 281277, innvilga 151277, og underskrive av ULM Heljar Westlie, skipssersjant på KNM 'Narvik'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Morsomt Gunnar!Vi er altså gamle kjente, må dessverre innrømme at jeg ikke husker alle som var ombord på min tid. Når og hva gjorde du ombord?Jeg samler på effekter og historier fra livet ombord. Kan du scanne permseddelen å sende til meg? m a h e l w e @ g m a i l.c o mJeg er også på facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Takk for info. Det finnes nok andre som også sitter inne med mere opplysninger? Jeg skal også prøve en henvendelse til Horten.Var matros den laveste graden i 1898? Datoene nevnt i (3) kan tyde på at han var med på prøvetoktet frem til 26. juli 1898. Men hva med datoene i 1905 - hvorfor matros i to måneder? Hvor lang tjenestetid måtte en matros ha på den tiden?Bildet viser 15 personer. Hvorfor disse 15 av ett mannskap på 249? Var det vanlig å ta bilder av mannskapet? Når er det tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig artig bilde av matroser på Tordenskjold.Min morfar, Olaf Sigvard Andersen f. 21/ 9 1875 , Langestrand , Larvik , har vært ombord på dette skipet. ( Dessverre har jeg ikke nøyaktig årstall for hans tjeneste ombord.Morfar gikk underoffisersskole i Horten . I 1896 gikk han inn i marienens minekorps. Han ble i marinen i 23 år og ble etter hvert overminør.Vet at han var ombord på Båtene Tordenskiold , Eidsvold , Garm og Rapp.Har et postkort fra Garm i 1916 . Morfar var stasjonert i Horten og noen år ca 1910 i Bergen.Han har levert en del bilder av mannskap på marinefartøyer til museet i Horten.Kjenner dessverre ikke navn på matrosene.Ville prøvd en henvendelse til marinemuseet med sine spørsmål her. Kan hende de har lister over mannskap og kan finne navnene for deg.Lykke til.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til (5):Eg var ombord i KNM 'Narvik' berre ein månad, frå ca. 071277 til ca. 100178 då eg vart beordra ombord i KNM 'Sleipner' pga. at dei skulle nordover og trengde ein fjernskrivar RATT-operatør. Eg mønstra på i Sandnessjøen. Hadde permisjon i jula, i nyttårshelga låg vi i Bodø. Då hugsar eg skipssjefen, kommandørkaptein Rolf E. Pedersen skjenkte champagne til skipssjefen på KNM 'Oslo', som låg på utsida av KNM 'Narvik', frå brovingen. KNM 'Narvik' og kanskje, det veit eg ikkje, KNM 'Oslo', hadde nettopp vore på utanlandstokt til Leningrad og hadde kjøpt inn 'rikeleg'. På veg sydover til Haakonsvern etter nyttår hadde vi kyllingmiddag (det var sjeldan) og vi fekk ei flaske pils på kvar som takk for vellykka øvelse.Eg vil scanne permisjonsbeviset. KNM 'Narvik' som no er blitt museumsfartøy, har eiga vennegruppe på Facebook, KNM Narvik.Til Per i (6):Då eg var i marinen var matros ein verva menig. Dei hadde svart 'battledress' med båtlue. Vanlege innrullerte mannskap vart kalla marinegastar eller menige mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til Gunnar (8)Jeg var ombord julekvelden, en spesiell kveld å være hjemmefra, men hadde en flott kveld med alle samlet i Messa. NK Seim hadde familien ombord og jeg fikk 'låne' hans kone som borddame. Vi fikk også ei flaske pils til julemiddagen, men det kom mye mer på bordet etter hvert så vi ble temmelig påvirket. Godt alarmen ikke gikk. Joda, i oktober var vi i Leningrad, fikk forresten dagpengene utbetalt i rubler, rart skuta holdt seg flytende med alle 'godsakene' vi kjøpte med.... Ettersom det var så kort tid du var ombord, så var det bare få dager vi møttes. Jeg hadde fri Nyttårshelga og sykmeldt uka etter, så jeg gikk ombord igjen på Haakonsvern. Jeg har fulgt med på hva KNM 'Narvik' har gjort de siste årene og venter spent på å ta en tur ombord. Jeg har vært i kontakt med Vennegruppa og Marinemuseet og jeg skal til sommeren donere mine hundrevis av bilder til dem.Rolf E. Pedersen var en flott skipssjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Per Torgersen

Da har jeg endelig funnet styrmandspatentet til vedkommende:Rekruttøvelse fra 17/5-1898 til 26/7-1898Tordenskjolds Orlogstjeneste, matros, 27/7-1898 til 25/8-1898Fridtjofs Orlogstjeneste, magasinmandskab, 15/9-1905 til 13/10-1905Da ser det ut som han da har vært med på øvelseseskadre sammen med søsterskipet 'Harald Haarfagre' og kanonbåtene 'Frithjof' og 'Viking' i 1898.Noen som kan svare på flere av spørsmålene i (1) og (6)? Bildet må være tatt i 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.