Gå til innhold
Arkivverket

[#75047] Tørris Olsen Jerstad, Sør-Odal


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Tørris var sønn av Ole Amundsen fra Taul som kom til Børstad og Jerstad og endte sine dager hos sin sønn Amund på Duåsen. Tørris' mor var Anne Tørrisdatter fra Leikvang. I Sør-Odal Bygdebok IV NY, Jerstad er Ole Amundsen nevnt, men bygdeboken henviser til Bygdebok II NY, Duåsen. Der står barna nevnt, blant dem Tørris f. 1736 på Jerstad. Det er alt. Når jeg skal sjekke dåpen i Strøm kirkebok finner jeg ingen Tørris, men derimot en Gunder døpt 25.11.1736 med foreldrene Ole Jerstad og Anne Tørrisdatter. Hvilket navn er det riktige, Tørris eller Gunder? Rent logisk burde det være Tørris, oppkalt etter sin morfar, men han kunne også være oppkalt etter sin farbror Gunder. Er det noen som vet hvilket navn som er det riktige? Jeg vil selvfølgelig også gjerne vite Tørris/Gunders videre skjebne med evt. giftemål, barn og tilslutt dødsår.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.