Gå til innhold
Arkivverket

[#75050] Hanna Birgitte Jensdtr f. ca 1811 i Buksnes gift i Vågan med Andreas Olsen


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihar nesten samme temaet noen år tilbake, men prøver med en ny vri.Konen til den Andreas Olsen som viste seg å være trønder het Hanna Birgitte Jensdtr f. ca 1811 de ble gift 1835 og var da på Slotsholm og hun på kanskje på samme sted (Kan og være fra Strømnes)Hun var i 1865 som enke hos1865 bosted: HovsundOle Tostensen hf g Husmand med Jord 1812 LekangerBereth Hansdatter Hans Kone g 1813 LekangerHans Olsen Deres Søn ug 1844 LekangerHanna Jensdatter e Tjenestepige 1813 BuksnæsHun dør på Dal i Valberg ser det ut til Lenke Har søkt etter når hun døde i både Vågan, Gimsøy og Buksnes. Denne Hanna Jensdtr er den eneste jeg har funnet.Spørsmålet er kjenner noen til hennes opphav, hun er f. 1811 i Buksnes. Men den er jo som kjent en periode som ikke akkurat finnes så mye papirer fra.Hun skal etter det jeg har funnet ut og ha slekt på Gimsøy og nordsiden av Austvågøy, dessverre kan jeg ikke spesifisere sted. min mors oldefar er sønnen Jens Andreassen bosatt i Digermulen. (han og familien er avbildet flere ganger der) Han og barn og barnebarn finnes omtalt flere ganger i Årbok for Vågan.Hanna er trolig ikke i slekt med de på Dal.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var interesant, årstallet på Bernt Larsen er vel feil, se her i 1865 når han er på Gimsøy [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1865&kenr=002&bnr=0049&lnr=00>Lenkeda er han gift med Martine Marie Jensdtr f. 1833 som da (siden det ikke er andre gammel nok i 1865) må være søster til Hanna.deres første barn Martina Johanne Serina Berntsdtr f. 30 aug 1852 og døpt 3 okt 1852 her er hun i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Den Bernt du har lenke til i ft 1865 er vel fortsatt på Gimsøy i ft 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f71864&gardpostnr=129&personpostnr=909&merk=909#ovre>LenkeDen Bernt Larsen på Dahl i 1875 gifter seg vel i Borge i 1871 vielse nr 19 LenkeHan gifter seg på nytt i 1877. Vielse nr 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heilitt pussig dette. Bernt Larsen i Valberg kalles altså Bernt Nikolaisen når han blir gift faren heter Nikolai Larsen.Man kan jo da lure på hvordan Hanna blir hans svigerinne. Har noen en forklaring på det.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var vel kanskje ikke så vanlig enda så langt nord at noen tok farens etternavn, men det kan vel ha vært det som var tilfellet med Bernt her? Faren Nicoly het jo Larsen til etternavn, og Bernt kaller seg jo også Larsen til etternavn. Bernt var jo tidligere gift med Martina Johanne Serina Jensdatter født 1833, og hun kan jo ha vært søster av Hanna selv om Hanna var hele 22-26 år eldre enn henne. Det er fullt mulig at de var søstre hvis Hanna var en av de eldste og Martina den yngste. Martine burde det i det minste være mulig å finne som konfirmant. Jeg ville ha jobbet ut fra teorien om at de var søstre hvis jeg var deg. De kan jo også være halvsøstre med samme far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er iallefall en bror av Martine som konfirmant, men her heter moren Berit Kirstine Rochertsdatter(Erich Andreas nr.27 i 1847):Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vågan, Klokkerbok nr. 874C01 (1843-1859), Konfirmerte 1847, side 345-346. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2631&idx_id=2631&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher det om å gjøre å ha tungen rett i munnen. Bernt Larsen g. m. Martine sin far het Lars Johnsen og bodde i Vatnfjord og er som Anne Tonby på peker bosatt i Gimsøy framdeles i 1875 (legger inn linken på nytt) LenkeBernt Larsen på Dal sin kone het jo Hanna Jacobsen og ikke JensdtrSOSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSer på de tingene som har kommet inn i mellomtiden, det var jo litt nytt her. Den Jens Pedersen som er gift 3. gang med Berit Rochertsdtr (kalles på denne siden for Robertsdtr. Skjønt Rochertsdtr er nok det rette). Dette er Falchslekt og trolig Ringkjøbslekt LenkeMartine og min tip er kanskje halvsøstre, Men hvis en sammenligner det som fremkommer på Krystadsiden og skiftet til Jens Pedersens første kone Elen Hansdtr, har de ikke noen datter som heter Hanna før 1822, Skifte 28/1-1822 hennes datter med Jens heter Christianna Petrine Jensdtr 24 år gammel. (skifte nr. 3277)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiOm dette kan være til noe hjelp aner jeg ikke, men finner ett skifte åpnet 7/2 1829 etter Jens Larsen, Rørvigen i Vågan. Ektefelle: Sophia C. Pedersdtr. Barn: Hanna Bergithe Jensdtr. 16 år (f. 1813) – Lars Johan Jensen, 10 år og Seborg Marie Jensdtr. 6 år.I 1832 gifter enken Sophia Cathrina Pedersdtr. Rørvig seg på nytt 40 år gammel med 55 år gamle enkemann Bernt Jensen, Smorten i Borge. Sophia dør 60 år gammel i Dybfjord i 1844Denne Bernt Jensen var trolig gift med ei Gunild Johannesdtr. (nevnt i ett skifte etter Gunilds søster Elianne Johannesdtr. åpnet på Viig i Gimsøy i 1821Ang. Martines og Erichs konfirmasjon i innlegg 8 og 10, det står Rubertsdatter i 8 og Robertsdatter i 10 I skifte etter moren Pernille Hansdtr. Sttrømsnes i Gimsøy åpnet 18/5 1838 nevnes hun som Berethe Robertsdtr. gift med Jens Pedersen, Vesterfjord. Hun er ikke nevnt i faren Robert Nielsen sitt skifte i 1833Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijoda, Hill-Gunn du har tydeligvis truffet rett, her er kommer en del navn inn som jeg har vært borti i familien før.Min tipoldefar er født i Dybfjord. (Den fjorden, er vel den på vei ned mot Henningevær). Han er født 1833 og de ble gift 1835 ifølge ekteskapslistene. Seborg er og et navn jeg har vært borti.Her er det bare å lete videre på neste generasjonSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke mange Sophie som var i rett alder og her i Hol/Buksnes fantes en med hele navnet 15 år gammel, dvs den alder som Sophia Cathrina Pedersdtr er oppgitt med. Lenke Dette forklarer vel og hvorfor Hanna er født i Buksnes. Hennes mor er av slekten Helt og Jentoft, Berits foreldre er Hans Jakobsen ca 1725 - ca 1797 og Sophie Johanna Iversdtr Helt 1723 - 1778.Men hennes far Peder Andersens opphav har jeg ikke oversikt over, er det noen som kjenner til det?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Du er trolig på rett vei der:-)Det åpnes ett skifte 9/5 1843, Nystad i Buksnes etter Johannes Pedersen. Ektefelle Karen Adriane Henriksdtr. Formue 358-4-7 / Gjeld 251. Arvinger: Hans Pedersen, bror – Anders Pedersen, bror – Sophie Pedersdtr. søster, gift med Berent Nu(s?)fjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker, har ikke fått ornyet skifte CDen ennå så det er fint med litt ekstyar innformasjon.På innrullerings mantallet for Buksnes er det bare Jens Larsen opprinnelig fra Rødøy, på det tidspunkt de vel ble gift altså ca 1810 - 1812. Om han er den aktuelle er vel en annen sak. Må vel sjekke i vågan først.synes å ha vært borti noen som spurte etter han i en debatt her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiSer man på Sophias søsken i 1801, kan denne Johannes det er skift etter i 1843 være hennes bror. Her nevnes jo også brødrene Hans og Anders, og på dette tidspunktet var også Sophia gift med Bernt Jensen.Siden skifte etter Jens Larsen er fra Vågan, kan jo denne karen være en god kandidat i 1801 LenkeMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heileita litt i skiftene og kom over følgende Jens Larsen som er nevnt i sin mors skifte 12/7-1802 Karen Jensdtr g. m. Lars NN (tror hun var enke før 1801) skiftebarn Lars Larsen 20 år,Jens Larsen 12 år ogKaren Larsdtr 18 år.Det er en Jens Larsen til men han er mye eldre og bor i Borge, hans eldste datter Ingeborg Helena er født ca 1804. Denne Jens skifter etter sin kone Martha Pedersdtr i 1820 (3192) Hennes bror Nils Pedersen Bø var verge for barna.Av de to her er vel Jens f. 1790 på Gjervold (Gimsøy) den mest sansynlige, og nok den samme som vises til i forige innlegg. Karen Jensdtr er ikke på Gjervold i 1801, fant henne ikke i 1801 kanskkje hun er død før den.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Mest sannsynlig er det han på Gjervold / Gjærsvold (som ligger i Laukvik på yttersiden av Austvågøy, hvis jeg ikke husker feil:-) Litt pussige at ingen andre i denne familien enn Jens Larsen er å finne i ft. 1801Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihelt enig i begge tingene, kan de ha vært en annen plass f. eks i Buksnes eller Hadsel? Det er jo ike langt mellom sognegrensene i dette området.Fant forresten både Hol og Buksnes bygdebok på nett på Vestvågøy historielags side. Nedlastbar.Så tilbake til den pussigheten med Bernt Larsen som kaller Hanna Jensdtr for svigerinne i 1875 ft. På s. 61 i Borge og Valberg bygdebok så skriver Krogtoft at hun er Bernt sin Svigermor pussig nok. Han skriver ikke noe mer om dem en at de er fra Valberg begge to (dvs konen til Bernt).Dette trenger jo litt mere sjekking for å finne ut av.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

på s. 18 i samme bok er Hanna Andrea Jakobsdtr og hennes far Jakob Knudsen 62 år, nevnt, de var de begge i Skokkelvik, hun i tjeneste og han som strandsitter. i 1865 ft.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå en debatt i slektsforum Lenkeder kommer det fram at Min Hanna Birgitte er ikke den samme som med samme navn dør på øvre dal i Valberg. Den på øvre Dal var gift med Nikolai Larsen og dermed verken svigerinne eller svigermor til Bernt (Nikolaisen) Larsen men hans mor.Dermed burde de to familiene her være godt nok adskilt.Så nå er det tilbake til Vågen og prøve å finne om Hanna B. Jensdtr (hun som er min tipptipp) er død der eller på Gimsøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor å oppsumere om, Hanna Jendtr setter jeg opp familien hennes. og hvis noen har noe mer om etterslekten så er det av interesse.Hanna Birgitte Jensdtr f. ca 1813 i buksnes, foreldre Jens Larsen og Sophie Pedersdtr fra Bunes/Ure i Buksnes. som framkommer ovenfor. Jens Larsen kan jo være han som iflølge militærmantallet er fra Rødøy på Helgelandgift 1. m. Andreas Olsenbarn:1. Jens Olai A. f. 1833, gift og bosatt i Digermulen, der slekten Jensen framdeles bor.2. Elias Andreasen g. og bosatt Langvassdalen, Kvæfjord d. 1901 uten barn etter det jeg vet.3. Johan Andreassen f. ca 1838 g. 1. (35/1865) Dorthea Johansdtr f.1833 - 1895, i Medfjord i Sortland (tidligere Hadsel) . g. 2. Anne Jannike Abelsen f. 1867 i Sogn de bodde i Straumfjord s. 632 (45/1889) Han hadde tilsammen 8 barn nevnt i Sortland bygdebok del 3. Men han bode ikke der når han døde ser det ut til, og barna i siste ekteskapet er bare nevnt med navn og årstall (Har noen vært borti denne familien. s. 79.Hanne ble så gift ca 1841 med Nikolai Larsen og fikk med han 4 barn som jeg vet om. De bodde bl. a. på Moland i Valberg.Barn:1. Bernt Larsen g. m. Hanna Jakobsdtr på Dal Øvre i Valbrg i Vestvågøy. Det er dermed hans mor og ikke svigerinne/svigermor som er hos han i 1875. Tror ike Bernt hadde ban.2. Caroline Sophia Nikolaisdtr f. 1844 vet ikke mer om henne er det noen som kjenner til henne.3. Elling Bertheus Nikolaisen f. 1848 g. 1869 m. Maren Christine Olsdtr f. 1842 i Borge bodde i Melfjord. s. 79. mye etterslekt (35/1869)4. Hans Christopher Nikolaisen f. 1851 g. 1879 iKvæfjord m. Inger Christine Christiansen f. 17/9-1853 Langvassdalen, Kvæfjord familien bodde i Melfjord (35/1879) s. 81 der de 6 barna er omtalt.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.