Gå til innhold
Arkivverket

[#75060] Berit Ingebrigtsdatter Støen/ Ween Kvikne f.1741 hennes slekt


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har lenge hatt problem med å identifisere familien til Berit Ingebrigtsdatter Støen f.1741 gm Nils Simensen Ween f.1751. I bygdeboken for Kvikne finner en egentlig ikke noe svar på hvem hennes foreldre var. I tilfelle andre har hatt samme problemet legger jeg inn noe informasjon jeg har funnet om temaet.Jeg har funnet ett skifte som forklarer forholdet:Skifte etter Peder Embretsen Neby i Tynset og kone Berit Nilsdatter 24mai 1752 folio 478b i skifteprotokollen. De skiftet i levende live.Arvinger:1)sønnen Embret Pedersen som er død. Det går frem av skiftet at han hadde vært gm Kirsti Danielsdatter Stuggusjøen (f.ca.1718) i Tynset. Det går videre frem at de har avlet en datter Berit Embretsdatter som nå er 11 år gammel og bor hjemme hos moderen på Støen i Kvikne. Denne Kirsti Danielsdatter ble gm.2 den kjente verks-smeden Christopher Knudsen Støen fca.1717.2)Even Pedersen 30år3)Esten Pedersen 28år4)Peder Pedersen 22år5)Sten Pedersen 19årDet går også frem av skiftet at Peder Embretsens far er Embret Olsen Neby.Jeg mener da at Berit Ingebrigtsdatters forfedre er:Far Embret Pedersen Neby Tynset Mor Kirsti Danielsdatter Stuggusjøen (f.ca.1718). Farfar Peder Embretsen Neby Farmor Berit Nilsdatter Morfar Daniel Olsen Stuggusjøen f.ca.1670 Mormor Anne Ingebrigtsdatter Bubakken f.ca.1687 (Hun var datter av Ingebrigt Brynildsen Storeng og hustru Ingri Knudsdatter). Jeg har ikke tilgjengelig bygdebøkerne for Tynset og håper noen kanskje kan ha supplerende opplysninger fra disse. Takknemlig hvis noen kunne gjøre oppslag der angående nevnte personers slekt. Vites det for eksempel noe om Peder Embretsen Neby og hustru Berit Nilsdatters slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tynset bygdebok, gard og ætt, bind I, side 560, under Bortistu-Neby:Peder Embretson, f. 1694, d. 1776, g. m. Beret Nilsd. Often (71-95).Barn:1. Embret,f.17/6-1714, d. 1742, g. 1740 m. Kirsti Danielsd. Stubsjøen (106-6), f. 1718. kirsti er g. 2. g. m. smed Kristoffer Knutson Støen, Kvikne. Barn: Beret Embretsd. f. 1741. Peder Embretsen og Beret Nilsdatter hadde 8 barn.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tynset bygdebok, bind I, side 559, under Bortistu-Neby, gn. 75, bn. 8: Foreldre til Peder Embretsen Neby, f. 1694, er Embret Oleson Neby (75-1) og Kari Estensd Neby. De hadde to sønner, Ole f. 1686, d. 1732, krøpling, og Peder, f. 1694 som ble bruker etter sin far.Om Embret Oleson står det: Neste bruker er Embret Oleson Neby (75-1). Han lot farsgården 75-1 gå over på fremmede hender og overtok bortistuen på 1 1/2 ksk. i 1701. Sonen Peder Embretsen var neste bruker. Han ga i 1752 skjøte til sine tre sønner Even, Esten og Peder, som hver fekk 1/3 ksk. Det tiloversblevne 1/2 ksk ville han sjøl ha som høveleg føderåd. Denne delen overtok hans yngste son, Steen Embretson i 1761.4. juli 1748 får Kristoffer Knutson Støen tinglest ei erklæring om at Beret Embretsd Neby f. 1741 etter loven er født odelsarving til Neby på 1 1/2 ksk. Beret var einaste datter til Embret Pedersen og kone Kirsten Danielsd. som var g. 2. g. med Kristoffer Strøm på Kvikne. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til Randi. Da er altså Berit Nilsdatter fra Often. Du har vel ikke noe informasjon om forfedre til Peder Embretsen og Berit Nilsdatter også? Jeg vet at far til Peder Embretsen Neby heter Embret Olsen og at han kjøper part i Neby 1701, men vet foreløbig ikke noe mere.Ser også at det var tre barn til hos Peder Embretsen. Disse må vel ha gått bort i ung alder før skiftet, men hva var navnene på disse?Mvh Torkild Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Foreldre til Peder, se innlegg 3. Om Embret og Kari står det ikke stort mer.De andre barna til Peder Embretsen og Beret Often er Nils, f. 1717, d. 1743, Kari, f. 1728, d. før 1758, Lars, f. 1731.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beret Nilsdatter kom fra Often vestre gn. 71, bn. 95. Hennes foreldre var Nils Pederson f. 1641. Han var halt, g. m. Guri Tollefsdatter Haugen, (71-77), f. 1652, d. 1726. Goro var g. 2. g. m. Ole Larsson f. 1673, d. 1736.Nils Pedersons far var Peder Iffuerson, f. 1604, kona ukjent.Nils og Goro hadde 5 barn.Du bør egentlig fjernlåne Tynsetbøkene nå når du har fått disse opplysningene. Det står mye interessant om gårdene og folkene, for mye å skrive inn alt her.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Stubbsjøen vestre, gn. 106, bn. 6, side 309 i bind 2:Daniel Stuesjøen, ødegardsmann 1629Ole Danielsen f. 1638Daniel Oleson, f. oml. 1670, d. 1736, g. m. Anne Embretsd. f. 1687, d. 1771.Barn: Ingeborg, f. 1708, g. n. neste brukerIngrid f. (1710). Sjå Jordet (124-18). 5 barnAnne f. 1714, g. 1740 m. Tore Simensen Løkken, Kvikne.Kirsten f. 1718, sjå Bortistu Neby (75-8)Sigrid f. 1721, sjå Styesjøen (106-3)Embret f. 1722, d. s. barnGisken f. 1724, sjå Oppistu Lonås (98-24)Beret f. o. d. 1727Embret f. o. d. 1731Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kjempeflott, mange takk. Jeg vil etterhvert låne bygdebok for Tynset. Så langt har jeg, med god hjelp, fått en god oversikt over Berit Ingebrigtsdatter Støens nærmeste slekt i Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.