Gå til innhold
Arkivverket

[#75061] Lars Leivsen, f. Skoger 1838, d. Jevnaker 1899


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

I går var jeg innom Lars Leivsen fra Skoger i forbindelse med datterens dåp i 1867, [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75022>LenkeLars Leivsen selv ble født i Skoger i 1838:LenkeIgjen har jeg litt problemer med tydingen av et par kolonner, og jeg håper derfor noen kunne hjelpe meg litt på vei.Han var ifølge kirkeboken født 4. april 1838 og døpt 26. april eller 24. mai (er det første hjemmedåp og det andre bekreftelse, kan ikke se det klart nok). Foreldre var Leiv Hansen, arbeider Strømsøe og Ingebor Maria Larsdatter, bopel Garaas eller Garsaas, Aaserud.Faddere: Else Chris.dtr. Engelschor (??), Petronelle Larsdr. Skjeldrum (?), Ole Poulsen Aaserud, Hansjørg Larsen Garaas, Lars Pedersen Graaten (?).Takknemlig for tydehjelp!Lars Leivsen var min tipptippoldefar og ane nr. 38:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig i din tolkning av faddere. Tror fødselsdato skal være 6 april og hjemmedåp 26 april, bekreftet 24 mai.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på folketellingen 1865 for Skoger så finner du gårsnavnene fra fadderlisten her: Gaaraas, Aaserud, Skjeldrum, Elglekor? riktignok også skrevet med spørsmålstegn etter på gårdslisten.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Alt som står med [] er tilføyelser gjort av meg. #8, [f.] 4 April [1838], Hjemd. 26 April, I K[irken]. 24 Mai Lars Leivsen, [foreldre] Leiv Hansen Arb[eids].m[an]d. p[å] Strømsøe og K. Ingebor Maria LarsDr Garaas Aaserud Eier, [faddere] Enke Else Christ.Dr Engelchor; P[ige]. Petronelle LarsDr Skjeldrum; M[an]d. Ole Poulsen Aaserud; U[ngkarl]. Hansjørg Larsen Garaas; U. Lars Pedersen Graaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så vidt jeg har funnet ut så er Bakken gårdsnr.8 og ligger på Strømsgodset, og du skal finne den på side 126 i Skogerboka. Håper jeg ikke tar feil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk til alle for tydehjelpen. Jeg ser jeg må lese meg litt opp på gårdsnavn i Skoger når jeg etter hvert skal jobbe meg videre bakover!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Slektsheftet 'Etterkommere av Lars Leivsen født 4 april 1838 Drammen død 3 januar 1899 Jevnaker gift 11 november 1865 Drammen med Astrid Herbjørnsdatter født 21 februar 1840 Tinn i Telemark død 12 mars 1924 Jevnaker' kom ut tidligere denne måneden. Heftet er utarbeidet av Gunhild, Kåre og Geir Arne Myhrstuen i Jevnaker Historielag.Jeg har skrevet en liten bloggartikkel (en slags anmeldelse) på bloggen min:LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det har oppstått noen problemer med artikkelen jeg lenket til i innlegg 7, da deler av artikkelen ikke kom frem ved bruk av Explorer, mens alt så bra ut ved bruk av Firefox! Jeg skal få artikkelen på plass igjen i kveld.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.