Gå til innhold
Arkivverket

[#75062] Anders Taraldsen fra Drangedal og Kragerø


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.En av mine forfedre het Ole Andersen, f.25.6.1771 død 10.7.1808 i Sannidal, han var gift med Marie Mathiasdatter fra Oterøy. De var bosatt på Tangen ved utløpet av Kammerfosselva. Den gangen var stedet under Aasen i Sannidal.Eiendommen er omtalt i bygdeboka del.2 (Skåtøyboka) på side.321 Ole skal være sønn av: Anders Taraldsen døpt.15.5.1742 gm. Anne Caspersdtr.Barn: Gunild, f. 2.8.1767 i SannidalKaren, f. 17.9.1769 i SannidalOle, f.25.6.1771 i Sannidal død 10.7.1808 i Kammerfoss.Det står ingenting i boka om hvor Anders Taraldsen og Anne Caspersdatter kom ifra, men jeg fant et par i Drangedralsregisteret med samme navn. Se nr.1189.bok 1. De har sønnen Tarrald f. 1764.I Drangedals bygdebok 1. side 559 står det at Anders og Anne flyttet fra Lauvtangen som er en plass under Sannes til en annen plass som het Fagernes. Der var de til 1780. Dette må være feil om de er bosatt i Kammerfoss når de får de andre barna. De kan selvsagt ha eid stedet fram til 1780 men ikke bodd der. Har jeg funnet de rette personene? Om det er noen som har flere opplysninger om Anne Caspersdatter er det fint.Jeg har funnet endel av etterkommerne etter Ole og Marie, men om det er noen flere som forsker på denne familien, så tar jeg i mot alle tips med takk.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette har du vel fra før, men jeg finner dette giftermålet i Drangedal 8. søndag post Trinitatis 1761 - se til høyre tredje siste innførsel - Telemark fylke, Drangedal, Ministerialbok nr. 1 (1697-1767), Ekteviede 1761, side 29-30. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&idx_id=7848&uid=ny&idx_side=-165>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Se folketelling 1801, Sannidal. Der er Anders Taraldsen og Anne Caspersd. sønnen Ole Andersen kone og barn registrert under Kalstad Nordre i Sannidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På Aasen i Sannidal i 1801 finner jeg en Tarald Andersen, 37 år, f. 1764, og det stemmer i alle fall med alderen til den Tarald du har funnet i - LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Takk for at du fant vielsen Grethe. Foketellingen 1801 hadde jeg fra før men takk for at dere la det inn her. Jeg er nokså sikker på at det er de samme personene. Men hvem var Annes foreldre. Casper ???Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.