Gå til innhold
Arkivverket

[#75066] Forfedre til Nils P. Johannesen og Elen Anna Hansdatter Steigen/Vågan?


Gjest Edith  M Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Bjørg, det er nok rett mann, da han giftet seg var han jo fra Skottsfjordmarken.Har funnet ut at han ble konfirmert 3. juli 1853 i Steigen.Så var det foreldrene? På noen lister av fødte/døpte står årstallet foreldrene er født, men det gjør det ikke her.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiI Steigenboka under Bø i Steigen finner jeg. Nils Peder Johannesen f. 12/3.1836 g 5/10 1858 m Ellen Anna Hansdtr. f. ca 1832 (Lofoten) barn: 1. Lisbet 4/9.1860Under Skotsfjordmark Johan Olsen f. 1803 g. 1830 m. Anne Hansdtr. barn: 1. Nils Peder 12/3.1836Ungkar Johan Olsen, Burøen og piken Anne Hansdtr. (?) gifter seg 28. des.1830 LenkeSkal titte litt på skiftene og se om jeg finner noe mer der.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Hill-Gunn!Der kom jeg litt videre, med fødselsåret til Johan. Lisbet som du fant er min oldemor, som er døpt Elisabeth Marie. Håper du finner noe i skiftene. Har lett i 1965 tellingen for Steigen og Vågan, men finner ikke foreldrene, bare unge folk med de navna. Det er synd det ikke er noe telling mellom 1801 0g 1865.Kanskje du finner ut hva tid mine oldeforeldre døde og i skiftene? Har lett i mange år. Finner dem ikke på Dis. Vet de bodde i Vågan i 1900 telling.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ser at det ved Elen sitt giftemål i 1858 står at hun er fra Haverdal i Lofoten, det ligger på øya Lille Molla utenfor Svolvær. Like ved Haverdalen ligger Bjørndalen, derfra finner jeg ett skifte som jeg tror må være etter Elen sin mor. Skifte etter Elen Marie Hansdtr. Bjørndalen i Vågan) åpnet 24/6 1835. Ektefelle: Hans Chr. Christensen. Formue: 103-0-4 / gjeld: 79-0-0 Barn: Elen Marie 12 år – Christine 7 år – Cathrine 5 år – Elen Marie 3 årMange Elen Marie her, men tror det er feiltolkinger av mellomnavnene (fra de som har skrevet av skiftene) det var trolig den yngste av døtrene som ble gift med Nils Peder.Leter videre i skiftene for Salten og Lofoten :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk igjen Hill-Gunn!Dette var flott. Har lett etter kirkebøkene til Vågan/Svolvær fra 1803, men de er ikke lagt ut. Eller ligger Skotsfjordmark i en annen kommune?Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Dessverre sparsomt med kirkebøker for Vågan. Ministerialbøkene for Vågan før 1866 gikk tapt da prestegården brant i 1873, kun klokkerbøker etter 1843 ligger på nettet [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nordland.html#874>Lenke Skotsfjorden ligger i Steigen og der er vel det meste av kirkebøker på nett LenkeNår det gjelder fødselsåret til Johan Olsen som gifter seg i 1830, bør det tas med en ”klype salt”. Det er mye feil i denne boken, derfor tror jeg forfatteren av Steigenboka (M.B. Hansen) kan ha rotet litt her. Det er en John Olsen fra Saur i Ledingen sokn i Steigen som gifter seg i 1830 og han er født i 1803 (nr. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Takk for at du hjelper meg å lete Hill-Gunn!Har sett på de to Johan Olsen som giftet seg i 1830. Det må være de du fant i lenke 4, da moren til Niels Peder ved dåp het Anna Hansdtr. Bruden i lenke 8 het Marie Hans/Johansdtr. Så ut som faren het Johanes, men det er ikke så let å lese. Har og sett i fødte og konfirmerte i de aktuelle åra, men finner ingen.Jeg vet ikke hvor mine oldeforeldre bodde da de døde. Vet bare at de bodde i Vågan i 1900 telling og at min farfar er født der. De hadde og en datter, hun flyttet til Kjøpsvik, med sin familie.Har prøvd og lett i kirkebøkene som er lagt ut om døde, men de går ikke så langt. De døde mellom ca 1935-50?Ja,ja, engang finner jeg vel de og.Takk igjenMvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Vet hvor ergerlig det er å få bråstopp i jakten på sine forfedre, har selv ei tipptippoldemor fra Vågan som jeg ikke finner forfedrene til. Men, det gjelder å være steinbitaktig å ikke gi seg, før eller siden dukker det opp ett eller annet spor.Syns det er litt rart at Anne og Johan blir gift i 1830 og får så Nils Peder 6 år senere. Enten må de ha vært godt opp i årene, eller så har en av de død tidlig. Vet du om de hadde flere barn (jo flere faddere - jo flere spor:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Hei igjen!Jeg fant, jeg fant. i 1900 telling for Vågan, gården Kabelvåg bor enken Elen Nilsen f. 1832, Vågan, sammen med sin yngste sønn Peder (Nicolai)Nilsen, enkemann f. 1873 (her står feil født 1863) Sammen med dem bor Peders sønn Karl. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01865&gardpostnr=181&personpostnr=1201&merk=1201#ovre>LenkeGrunnen til at jeg fant dem var at i 1900 tellingen for mine oldeforeldre står at de har et fosterbarn Emma Nilsen født 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenTyder fadderne på Hanette til å være: Hans Olsen og kone Maren Nilsdtr. – Jens Nielsen, Haug og kone Karen Jensdtr. og ? Maren ? Skotsfjordmark.Tyder fadderne på Nils Peder til å være: Hans Olsen og kone Maren Hansdtr. (skal være trolig være Nilsdtr.) Skotsfjordmark - Helge Jensen, Haug – piken Elen Hansdtr. Skotsfjordmark – kone Dorthea Christophersdtr. ?Hans Olsen og Maren Nilsdtr. er fadder på begge barna, de er Anne sine foreldre. Piken Ellen Hansdtr. er Annes søster f. 1813. Andre søsken var Nils f. 1808 og Jakob Olai f. 1816 iflg. Steigenboka Hans Olsen og Maren Dorthea Nilsdtr. er registrert under Skjelvereid i boka.Anne Elisabeth Hansdtr. blir konfirmert i 1824 (nr. 10) LenkeSkal se om jeg finner noe mer i morgen, for nå orker jeg ikke å tyde flere ”kruseduller” i kirkebøkene:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk igjen Hill Gunn!Jeg har sett på fadderene til Hanette, men det var ikke lett å lese navna, men det du har ført, ser rette ut. Så og i den andre kirkeboka, men det var ikke noe bedre der.Har funnet vielsen til Hans Olsen og Maren Dorthea Nielsdatter. Den var 10/11/1804. Se litt ned på side 795 her.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16657&idx_id=16657&uid=ny&idx_side=-146>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ja, Burøya ligger i vakre Steigen :-) [url="http://picasaweb.google.com/rogerskog/SteigenKommuneINordlandFylke?feat=embedwebsite#>LenkeI ft. 1801 finner du Burøen registrert under gården Stegen LenkeBurøy finner du her, zoomer du deg litt ut og inn, samt flytter deg litt rundt på kartet finner du også Skotsfjorden http://www.toppen10.no/adresse/?ord=Burøy med valsvær 1&sted=VågHans og Maren ble forlovet i 1804 (h. side) Lenke forlovere var Peder Nilsen og Arne Hanssen (lurer på hvem de kunne være)Maren Dorthea Nilsdtr. tjente på Lauvøya i 1801 (ligger litt sør for Burøy) Lenke Maren f. 1778 var iflg. Steigenboka datter av Nils Amundsen f. ca. 1736 og Øllegård Pedersdtr. f. 1746. De er registrert under Berg i Steigenboka. Maren hadde en eldre bror, Benoni f. 1773. Moren Øllegård døde før 1801(kan ikke finne noe skifte etter henne) Her er faren Nils i sitt 2. ekteskap på Burøya i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Det er godt å være to når en skal lete. Takk Hill-Gunn!Ja Stegen er en flott plass! Mitt største ønske er å komme til Hamarøy og Lofoten en gang. Har vært i Bodø.Ser i 1801 tellingen for Stegen, og finner en som passer med alder og er ugift. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f1801&gardpostnr=55076&personpostnr=835108&merk=835108#ovre>LenkeKan det være han? her døpt. Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei, han er det ikke, for denne Hans blir gift 11/11 1802 med Lovise Paulsdtr. Lenke og dør i 1823 iflg. Steigenboka og skiftecden.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Med tanke på at Hans Olsen og Maren Dorthea Nilsdtr. kaller sitt første barn Anne Elisabeth, finner jeg i Steigenboka noe interessant.Ole Pedersen og Anne Elisabeth Olsdtr. Skranstad har barna: 1. Ingeborg 1774 – 2. Elias 1776 – 3. Hans 1778 – 4. EllenI 1801 er Anne Elisabeth gift for 2. gang og barna Elias og Ellen bor sammen med henne, LenkeDet er skifte etter Anne Elisabeth Olsdtr. Skranstad i 1811, her nevnes alle hennes barn og at Hans er husmann, Stegen i Engeløy.I 1811 er det også skifte etter Maren Dorthea Nilsdtr. sin tante Gjertru Pedersdtr. Her nevnes Maren Nilsdtr. som søsterdatter og gift med Hans Olsen, Stegen i Engeløy.Tenker det er den rette Hans Olsen, men hvor er han i 1801?Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk igjen Hill-Gunn!Dette var flott. Var inne på landsøket i 1801 tellingen. Her var det 2-3 som het Hans Olsen i Nordland Stegen, Waagan osv. 22, 23, 24 år som jeg søkte på. Det er ikke lett å finne ut av disse, hvem han er.Det er vel ikke så store avstander fra den ene plassen til den andre. Men vi får bare lure hvor han var i 1801 tellingen, du har jo funnet ut hvem han er, hvor han kommer fra og av hvem.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenHans og hans søsken er født på Hamarøy, og Hans og Ellen er tvillinger f. 21. mai 1781 (nederst 3. kolonne) Lenke Det er skifte etter faren Ole Pedersen, Rørvik i Hamarøy åpnet 28/5 1785. ektefelle Ane Elisabeth Olsdtr. Formue: 89-0-6 / gjeld: 60-3-0. Barn: Ingeborg 10 år – Elias 8 år - Hans og Elen 4 årSkifte etter Anne E Olsdtr. sin mor Elen Sivertsdtr. åpnet 17/5 1780 Rølien i Hamarøy. Ektefelle Ole Olsen. Formue: 106-4-5 / Gjeld: 85-3-1 Barn: Sivert myndig – Hans myndig – Anne Lisbeth Olsdtr. Rørvik i Hamarøy, gift med Ole Pedersen – Lisbeth 23 år – Elen Marja.Så var det Maren Dorthea Nilsdtr. (gift med Johan Olsen) sine foreldre. Moren Øllegård Pedersdtr. m/ foreldre finner jeg i Steigenboka under Hustoft i Ledingen sokn (i Steigen) Peder Pedersen (Grp.4,1) 1726-1767 g m Maren Christophersdtr. d. 1787 1. Maren 1752-1804 (6). —. 2. Anne 1755 Kun 2 barn nevnt i boka, men i skiftet etter Peder Pedersen i 1767 er også disse barna nevn: Else gm Jens Nielsen – Birthe 23 år – Gjertru 22 år – Øllegård 20 år – Dordie (Dorthe) 17 år – Maren 10 år –Peder Pedersen sine foreldre finner jeg under Grupstad i Steigenboka. 4. Peder Olufsen (1,5) 1695. Berite Carlsdtr (Nordsk.) 1699. barn:1. Peder 1726 (Ht. 4).Og Peder Olufsen var sønn av: Oluf Olufsen 1653, g. m. Synnøve Nielsdtr. 1653-1713. 1. Anne 1687 —. 2. Sara 1688. — 3. Ole 1689. — 4. Niels 1691 (3) – 5. Peder 1695 (4).Maren Dortheas far Nils Amundsen finner jeg ingen skifte etter, men i Steigenboka står det at han er f. ca. 1736Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Hill-Gunn!Dette var stort! Jeg hadde nesten gitt opp å finne flere. Når en ikke har årstall, ikke bygdebøker og var kom't ned til 16/1700 tallet, er det ikke lett å komme vider. Maren Dorthea Nilsdtr. var vel gift med Han(ikke John)Takk igjen!Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Hill-Gunn!Dette var stort! Jeg hadde nesten gitt opp å finne flere. Når en ikke har årstall, ikke bygdebøker og var kom't ned til 16/1700 tallet, er det ikke lett å komme vider. Maren Dorthea Nilsdtr. var vel gift med Han(ikke John)Takk igjen!Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.