Gå til innhold
Arkivverket

[#75083] Forbindelse Heiss og Schøyen med mere


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Dette temaet er opprettet som en 'avlegger' av tema 74927 Lenke om Zwilgmeyer. Jeg kopierer først inn fra tre aktuelle innlegg der:- - - - -Ketil Harbek, Hobøl, 6.1.2010 10:23 (2)Her i FT 1801 Lenke er en Carl Hendrik Zwillgmeyer, gift med Lovise Heis. En av fadderne ved Peder Gustavs dåp (lenken i (1)) er Capt. Heiss. Kan disse være foreldrene til Peder Gustav?For øvrig: Fadderen Peder Schøyen kan være knyttet til Schøyen i Sør-Odal (men ikke den Peder Ludvig Schøyen som levde 1805-1884). Det var (i hvert fall senere) forbindelse mellom de slektene: I 1841 ble det inngått ekteskap i Drøbak mellom den Peders bror Torchild Schøyen (1812-før 1900) og Sophie Maria Ulrika Heiss (1812-etter 1900).- - - - -Kristin S. Aasen, Strømmen, 6.1.2010 17:30 (10)Peder Gustavs foreldre Heinrich Carl Zwilgmeyer, f. 1761 og Lovise Henriette Heiss,f.1774. I Ås bygdebok for gården Børsumsrud side 593 bind 1 står det at Heinrich Carl var sønn av bergverksarbeider Zwilgmeyer i Hannover.Lovise var datter av Friderich Sigismund von Heiss (fra Hattstedt ved Husum i Schleswig-Holstein). Skannet skifte etter Friderich Sigismund side 263 Follo Sorenskriveri Skifteprotokoll 8/9-1783.Begravd 16/10-1780.Bodde på gården Torderud i Ås.Nevnt side 443 bind 2.Ås bygdebok.Heinrich Carl og Lovise giftet seg i Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten 23/4-1799.Scannet kirkebok side 202 1777-1809.Sophie Maria Ulrica (innlegg 2) var kusine til Peder Gustav.Og datter av Nicolai Wulfgang. Hennes dåpsførsel står på samme side som Peder Gustavs dåpsførsel. Se lenke i innlegg 1. Nicolai og Lovise var søsken.Denne 'Capt.' Heiss kan være major Hans Sigismund, krigskommissær Otto Christian (en av mine aner) eller skipskaptein Nicolai Wulfgang.De tre var brødre til Lovise, gift med Heinrich Carl.Altså onklene til dåpsbarnet Peder Gustav (far til forfatterinnen Dikken (kallenavn) Zwilgmeier)(Dikken skrev bla. 'Inger Johanne'.- - - - -Kristin S. Aasen, Strømmen, 10.1.2010 18:46 (13)Ketil: Forstår jeg det slik at du er etterkommer av Friedrich Sigismund Heiss? Hvis du er det, så er du den første og eneste som jeg vet kanskje har forsket på Heiss-slekten. Det vil da være interessant å vite hvordan du evt er i slekt. Og hva du evt. vet. ... Denne Schøyen i Sør-Odal, vet du om han var landhandler? Ifølge en bok jeg har til låns privat fra slektning av meg, så var landhandleren i slekt med Nerdrums i Fet.En Nerdrum dame ble gift med en Schiørn. (Heiss-slekten er kort omtalt i samme bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Kristin - svar på dine spørsmål i avsnitt (13) ovenfor:Nei, jeg er ikke etterkommer etter Friedrich Sigismund Heiss. Men jeg jobber med Bühring-slekten i Norge, og kom borti Heiss der. Den sammenhengen er slik:Kaptein Aslach Ludvig Schøyen (1778-1853) på Skøyen i Sør-Odal giftet seg 1804 med Anne Sophie Bühring (1784-1851). Hun er søster til min tipp-tippoldefar.De fikk 12 barn, bl.a. sønnen Torchild Schøyen (1812-før 1900), som var jurist og overtok Skøyen etter faren i 1845. Han giftet seg 1841 med Sophie Marie Ulricha Heiss. Det er den eneste gangen jeg har vært borti Heiss, og det du fortalte i (10) var nytt for meg.Torchilds eldre bror, Thomas Andreas Schøyen (1808-1886), er vel kanskje den landhandleren du spør etter. Han kjøpte eiendommer i Grue og regnes som grunnlegger av tettstedet Kirkenær. Han drev landhandel, var gårdbruker og poståpner. Satt i formannskapet og ble varaordfører. Han giftet seg 1840 i Grue med Charlotte Fredrikke Rynning (1819-1895). De fikk 11 barn. Deres sønn Thorvald Fredrik Schøyen (1847-etter 1918) overtok handelsvirksomheten til faren i 1881, og kan eventuelt være den landhandleren. Han giftet seg med Gunhild Oppegaard fra Enebakk.Om Nerdrum: Ja, jeg har en slektforbindelse mellom Schøyen i Sør-Odal og Nerdrum i Fet, men den er litt fjern:Yngste bror til Anne Sophie Schøyen (født Bühring, nevnt ovenfor), løytnant Ole Andreas Bühring (1796-1831 – min tipp-tippoldefar) på Brånås i Skedsmo var gift med Karen Petrine Hermane Huus (1797-1873). Hennes foreldre var kjøpmann i Christiania Amund Olsen Huus (1748-1817), visstnok fra Lørenskog, og Berte Olsdatter (1757-1832), datter av lensmannen i Fet Ole Pedersen Nerdrum (1725-1804) og Kari Trondsdatter (1726-1789).Denne Kari Trondsdatter skal visstnok ha forfedre på Skøyen i Nes (Romerike), så der er det også en forbindelse. Men jeg vet ikke om det finnes noe landhandlere knyttet til Nes-Skøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.