Gå til innhold
Arkivverket

[#75084] Døde 112 år gammel ! Rekord ?


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Jeg holder for tiden på med å gå gjennom kirkebøkene for Våler i Østfold på 1700-tallet, og det slår meg at i dette området ble folk veldig gamle. Jeg har funnet ganske mange som ble over 100 år, men rekorden er foreløpig denne fra 1733. Det er tydelig at presten også syntes dette var bemerkelsesverdig, siden han har spandert noen ekstra ord i kirkeboka:Gunnild Pedersdatter Overød ætat (=alder) 112. blef gift da hun var 29 aar, var i Ægteskab udi 61 aar, sat enke 22 aar. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7523&idx_id=7523&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det har vel vært en drøss med lenker om Norges eldste, ev. 'superhundreåringer' (110 ).Her er en av lenkene:LenkeSøker du på trådforfatters navn finner du også andre tråder.Om Overød er Norges eldste gjennom tidene avhenger av hvor mange dager over 112 hun ble (?).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var nok ikke bare i Våler i Østfold folk ble tilsynelatende veldig gamle på 1700-tallet - og det skyldes nok oftest den enkle forklaring at presten ikke hadde en kirkebok han kunne slå opp i for å sjekke faktisk alder før nærmere år 1800 eller enda lenger frem i tid (avheng av når første bevarte kirkebok starter). Etter den tid blir det påfallende få 80-, 90- og 100-åringer, pluss pluss. I hvert fall om man sammenligner med perioden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.