Gå til innhold
Arkivverket

[#75089] Christian Baastad ca 1788-1831 - rådstuebetjent i Fredrikshald


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg er usikker på hans opprinnelse, og trenger litt hjelp. Jeg har tidligere gått ut fra at han var bror av bl.a. kjøpmann Ole Hansen Baastad 1779-1849 og kjøpmann Rasmus Hansen Baastad 1785-1852 i Halden, men begynner å tvile.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=7857&personpostnr=108503&merk=108503#ovre>Lenke ft1801 viser brødrenes mor (Anne Maria Borstad) som enke med 4 sønner, men ikke nevnte Christian.Jeg har lett lenge etter brødrenes dåp uten resultat, men de finnes ikke i Christiania, selv om de er der i 1796 når faren dør. Baastad/Baarstadnavnet finnes både i Trøkstad, Aurskog, Toten, Vågå og i Asker og disse er også forsøkt. (Aurskog og Toten er veldig grundig sjekket).Christian ble gift 29. des. 1818 i Fredrikshald Lenke (med Inger Marie Halvorsdatter 1796-1870 datter av kommandosersjant Halvor Knudsen Komperud og Ingeborg Larsdatter)og fikk en rekke barn. Jeg har sjekket faddere i alle frem til det siste i 1827 og først der finner jeg en annen Baastad som kan 'bevise' at det er en familie-sammenheng med de andre Baastad, se 16. nov. 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Supert Carsten.Dette var et stort gjennombrudd for meg. Det må være riktig Baastad, men hvordan fant du dette ? Follestad er jo ikke Baastad - og det ser jo mere ut som Baadstøl !Noen som er kjent lokalt som kan forklare sammenhengen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Første lenken i (3) hadde det vært fint å få tydet helt ut. Står det 'samme dag' dvs. 22. søndag etter Tri ? Og det hadde vært fint å være sikker på fadderne med samme familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At ferske byborgere, på begynnelsen av 1800-tallet, fant behov for å anta et slektsnavn fra sin barndoms gård, var jo svært vanlig, og det er vel ikke uvanlig at man i samme slengen, gjorde visse tilpasninger med navnet. Og for en handelsborger i Fredrikshald vil antakelig Baastad klinge bedre enn Baadstø.Båtstad ved Leang-bukta i Asker ligger over 20 km. fra Follestad Røyken, mens Båtstø ligger kun 3-4 km. fra Follestad.Derfor tror jeg Baadstad og Baadstø må holdes adskilt i geografien, men ikke som etternavn i Halden. – Også fordi vi vel ikke har noen indikasjon på at personer fra Baastad i Asker forflyttet seg til Fredrikshald.(Christian Baastad er jo et problem. Om han er i slekt med søsknene i innlegg 7, - så er han vel neppe noen bror?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Iver.Jeg ser også her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7424&idx_id=7424&uid=ny&idx_side=-142>Lenke at det var en Anne Baarstad i Fredrikshald som dør i 1828 - 43 år gammel, dvs. født ca 1785 som jeg heller ikke kan plassere. Hun kan kanskje være søster til Christian.Hun var gift med Carl Magnus Nielsen og jeg finner ingen spor i skiftet http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23882/211Når det gjelder Baadstad / Baadstøl i Røyken så har jeg begynt å gå grundig igjennom kb og finner mange i familien.Så langt er jeg rimelig sikker på at far til brødrene Adam, Ole osv. het Hans Olsen Baadstad (Borstad /Baadstøl / Baarstad). Han var gift i Røyken med Anne Maria Johannesdatter som var datter av Johannes Hovig (Høvig) og Marthe Nielsdatter Olstad, se (3) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei. Så på giftemålet at mor til Ole kommer fra Høvig,dette er en gård som ligger i Baadstø i Røyken,ser også at ved dåpen til Kari at en av fadderne er Kisti Hallesdatter hun er en av mine,fra Follestad. mvh helmin fra brevik (tidl. Åros iRøyken9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så vidt jeg forstår er vi alle enige om det er en familie i Fredrikshald i begynnelsen av 1800-tallet med opphav i Røyken (Bådstø/Follestad) som ser ut til å anta slektsnavnet Baastad. (NB:1801-tellingen med BORSTAD som etternavn kan delvis forklares).Det er ganske sikkert Hans Olsen og Anna Maria Johannesdatter er denne familiens opphav. Før familien ankom Fredrikshald, må de ha vært i Christiania, hvor ”stamfaren” (Hans Olsen) fikk borgerskap i 1796 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=CHRABORG&gardpostnr=859&merk=859#ovre>Lenke , hvor navnet hans skrives Baarstad.Det er en annen Christiania-borger som anvender Baarstad-navnet (NB:Pedersen Baarstad) som i første omgang blir høker og øl-tapper: Lenke for så å avansere til Kjøbmand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Fint å få geografien på plass, Helmin. Vet du om det er noe å finne om saken i bygdebok for Røyken ?Jeg er enig langt på vei, Iver og jeg har gjort ganske mye forut før denne tråden omkring Baarstad som senere ofte er blitt til Baastad. Min farfar jobbet også med å finne ut dette og jeg arvet papirer fra ham. Han trodde til sin død at Hans Olsen Baarstad - hans farfar kom fra Toten - evt. Vågå, men det kan jeg i alle fall avkrefte.Det er 3 andre Baarstad som ble borgere i Chra på slutten av 1700-tallet. Ammund - kommer fra Aurskog/Trøgstad og er ikke aktuell. Hans Pedersen - far til Halvor Pedersen Baarstad og Christopher Pedersen Baarstad kom fra Toten (det fremgår av kb ved hans hustru Ingeborgs død i 1788.Christopher Pedersen Baarstad ble gift med Kari Andersdatter 3.7.1777 i Chra og fikke trolig ingen barn. Hun var forøvrig født i 1719 i Nannestad og døde i 1814.Halvor Pedersen Baarstad var gift 3 ganger og jeg har funnet hans skifte. Han hadde mange barn, men kun noen få døtre lever når han dør i 1804. Baarstad-navnet bringes altså ikke videre.Det som er helt sikkert, er at alle 4 sønnene til Hans Olsen Baarstad ble høkere/kjøpmenn. To av dem (Ole og Rasmus) flyttet til Fredrikshald omkring 1805 og bodde der til sin død. Ole ble saugbruker, skipsreder og en av byens kjente menn. De har begge stor etterslekt. Adam og Niels ble boende i Chra, Adam som grosserer og formuende, mens Niels forble fragtemann og høker. Begge har ganske stor etterslekt.En søster, Karin Hansdatter Baarstad ble gift med den kjente Ole Arnesen Grue (Grueløkka, Gruegata). Jeg har ikke funnet hennes dåp, men begynner å tro at hun må være den Kari Hansdatter Baadstad som er født i 1776 og som trolig er den Karin Christine Hansdatter som opptrer som tjenestejente ikke så langt fra brødrene i Chra. i ft1801 før hun gifter seg i 1802. Det er så mye forbindelser mellom henne og brødrene mht fadderskap (inkl. moren Anne Maria Johannesdatter) at slektskapet mellom Karin og brødrene er sikkert. Tvilen gjelder om dette er Kari.Jeg tror jeg må begynne å søke mot Aurskog eller Trøgstad når det gjelder Christian Baarstad/Baastad og Anna Baarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det er to Baadstad som jeg gjerne skulle finne sammenhengen med.Gunder Hanssøn Baadstad/Baadstøl var gift med Dorthe Olsdatter og fikk barn fra 1752 (Gulbrand), 1753 (Kirsti) og 1760 (Olina). En Gunder Hanssøn Clemetsrud finnes i 1762 Lenke med samme hustru (?) Kan det være samme person ?Den andre er Ole Baadstad/Baadstøl eller Ole Gulbrandsen Baadstad/Baadstøl. Han får barn fra ca 1732 til ca 1750, gift med Anna Juulsdtr. Navnet skrives i kb vekselende med og uten Gulbrandsen.Navneforbindelsen Gulbrand er åpenbar, men er det nok til å si at de er i slekt og at en Gulbrand senior kan ha hatt sønnene Ole (som nevnt ovenfor) og Hans som far til Gunder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder Røyken, så har jeg dessverre ikke adgang til noen bygdebok, men jeg har en bekjent som jeg vil utfordre til å hjelpe til. For her tror jeg ganske sikkert det bør være mulig å nøste videre.Men, det blir ikke lett å finne fram til Christian og Annas opphav om ikke også disse skulle ha en Røyken-forbindelse. I Trøgstad har vi BÅSTAD både som sognenavn og gårdsnavn, - i tillegg til gårdsnavnet BORSTAD, som finnes både i Aurskog og Trøgstad Thune (Østf), Sør-Odal og Sande (Vestf.)Mange haldensere har svensk opphav, . Det vil ikke være overraskende om noen tok navn etter sitt hjemsted, - som for eksempel Båstad.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Helmin; kanskje du kan hjelpe meg med følgende:Du er så vidt jeg skjønner kjent med Baadstø i Røyken jfr. (10) og jeg sliter litt med å få de forskjellige Baadstad/Baadstøl til å henge sammen. Johannes Høvig er nevnt ovenfor og han var gift med Marthe Nielsdatter Olstad.Både Høvig og Olstad opptrer ganske ofte som faddere i barne dåp til Baadstøl - helt fra ca 1706 og utover. Ligger disse gårdene samme sted (og hvilke gårder ligger ellers i Baadstø ?Jeg har en sterk mistanke om at selve Baadstø (halvgården) stadig skifter eier ettersom nye brukere uten direkte cognatisk rekkefølge ser ut til å overta gården. Skifter vedr. Baadstø glimrer ved sitt fravær for hele perioden, men derfor ville jeg prøve ut nabogårder mht skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Til (15) Olstad skal sikkert være Ølstad, som er navnet på gårder som ligger 3-4 km unna Båtstø og Høvik i luftlinje, i nordøstlig retning. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Arne.Jeg har nettopp gått igjennom skiftene på nytt og ser at Ølstad er deltager i de fleste Høvig-skiftene også og at det nok har vært div. sammengifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Oops... nordvestlig retning skulle det selvfølgelig være.Gårder i nærheten av Båtstø (i tillegg til Høvik) vil være Sundby, Hov, Åros, Lingsom, Frøtvedt, Ramton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for geografitipset. Jeg var dessverre lite kjent der, unntatt ved en og annen rundtur via Hurum og til en grandtante på Nærsnes for en menneskealder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stian Kristiansen

HeiKommentar til (18); Andre gårder i nærheten av Båtstø er Baarsrud og Klemmetsrud. Klemmetsrud-gården eller dens etterkommere har igjennom tidene hatt noe eierskap i eiendommer i Båtstø (på 1800 tallet). Stedet Båtstø lå i allefall på 1800 tallet (og muligens før) under gården Hov (kalt Hof og Hoff).mvh Stian Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dette med Hof er interessant for meg. I skifte etter Mari Hansdatter Husebye i 1711 nevnes en datter Berthe Hansdatter (far Hans Asgautsen Husebye) som var død da, men hadde en sønn på 5 år med Rejer Hoph (Hof). Dette er en av de få Christen som er å finne fra begynnelsen av kb. Den andre er Christen Siversen Baadstød som får barn i 1719.Når Stian i (20) nevner dette med relasjonen Båtstø til Hof, så tenker jeg at Christian Baarstad kanskje også kommer fra Baadstød i Røyken og at jeg må jakte på Christian i kb der.Det er et par mulige Christen og en Christian i de sannsynlige årene 1788-1789 i Røyken. I ft1801 er Christian på Aarres Lille, sønn av Iver Joensen gårdbruker og gjestgiver. En Christen er fra Aschestad og faller vel bort. Christen Thoresen fra Ølstad Søndre er interessant. Hans far er Anne Olsdatter (enke i ft1801) på 'brukerplads under gaarden'.Ut fra hva jeg erfarer (korriger meg gjerne) så er både Ølstad søndre og Åros nær Båtstø.Jeg må også nevne at jeg har saumfart det meste andre steder hvor Christian Baarstad kan ha sitt opphav. Han døde tidlig og hans fødselsår skal være ca 1788. Han giftet seg i Halden i 1718 og begynte som rådstueskriver der samme år. Han førte skifteprotokollene for Halden fra november 1718 til sin død, og ikke noe sted i skriftspråket er det noe som tyder på at han kommer fra Sverige, slik at den muligheten ekskluderer jeg.Røyken og Baadstød fremtrer mer og mer som sannsynlig, ikke minst fordi han tydelig omgås de av Hans Olsen Baadstøds to sønner som er kjøpmenn i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.