Gå til innhold
Arkivverket

[#75098] Tydehjelp


Gjest Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Eg prøver å regga denne kyrkjeboka, men står fast nett no på eit lite ord. Dåp nr 37 på denne siden: Lenke Der er det eit ord innimellom fadrane, som eg ikkje klarer å få tak på. I Fadderkolonnen står: Dorthe Pedersd Krogaas, Olea Magnusdatter Tvedtevaag, Martha Johannesd Follesøe, ****, Jacob Jeppesen og Elling Jacobsen Ravnanger. Men so var det dette lille ordet innimellom, kan nokon hjelpa? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Synes det står '...Martha Johannesd. Follesøe, Pige, Jacob....' osv.Riktignok kan jeg ikke se at presten har pleid å bruke betegnelsen 'Pige' ved noen av kvinnefadderne (og de har vel neppe vært gift alle sammen) men jeg fant ikke noe annet ord med mening :-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Tusen takk for hjelpa, Else. Ugifte kvinnelige fadrar var sopass sjeldent brukt på desse kantar, so sannsynligheten for at du har rett, vurderer eg som stor.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg trur ikkje at det står 'Pige'. Hadde det stått det, hadde det stått framfor namnet, jamfør tilfelle lenger bak i boka. Men kan det stå 'Propr.' som ei avstytting for Proprietær Jacob Jeppesen, dersom han var det, då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.