Gå til innhold
Arkivverket

[#75106] Anne Olena Nilsdatter fra Lyngen født ca 1850 - hennes aner


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Etter lang tids søk etter info om denne damens liv og aner ber jeg om hjelp i dette imponerende nettsamfunn. Jeg søker informasjon om hennes fødsel/dåp, begravelse, navn på aner inklusive foreldre. Gjerne også mer om familien - barna hennes mener jeg å ha noenlunde koll på for mine formål.Anne var 'lapp, fastboende' i Lyngen og bodde så sent som i FT 1900 i en gamme.Her bor familien hennes i FT 1900: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f01938&gardpostnr=843&personpostnr=6119&merk=6119#ovre>LenkeHer er Anne selv i FT 1900: Lenke Bodde som Inderst på gården Skrevold i Lyngen i 1875 sammen med mann og datter. Der bodde også en Hanna Nilsdatter, tjenestejente født 1853. Det er ikke umulig at Hanna var lillesøster av Anne Olena og hadde tjeneste hos den unge familien.I 1900 bor familien, nå med tre døtre og en sønn, på Bergenes i Lyngen. Gårdmannskona Anne Oline Nilsen har opphold et annet sted i Lyngen under folketellinga, nemlig på gården Storsteinnes.Anne giftet seg 7 juni 1874 i Sørfjord i Lyngen med Lars Peder Pedersen Lavangen. Bryllup nr 3 her: Kildeinformasjon: Troms fylke, Sørfjord i Lyngen, Ministerialbok nr. 9 (1864-1882), Ekteviede 1874, side 128. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan farens navn være Nils Henrik Mortensen siden datteren bruker Nilsdatter? Dette kan være henne, døpt i Karlsøy Troms i 1851, nr. 23: Kildeinformasjon: Troms fylke, Karlsøy i Karlsøy, Ministerialbok nr. 3 (1843-1860), Fødte og døpte 1851, side 41. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2890&idx_id=2890&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSøsteren Hanna Petrikka, se nr. 60: Kildeinformasjon: Troms fylke, Karlsøy i Karlsøy, Ministerialbok nr. 3 (1843-1860), Fødte og døpte 1854, side 59. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHanna Petrikka giftet seg 20. juni 1879 i Helgøy, Troms, med Peder Olai Andersen: Kildeinformasjon: Troms fylke, Helgøy i Karlsøy, Ministerialbok nr. 11 (1879-1892), Ekteviede 1879, side 105. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kildeinformasjon: Troms fylke, Karlsøy i Karlsøy, Ministerialbok nr. 6 (1879-1890), Ekteviede 1879, side 181. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen, tusen takk! Der falt siste person på plass i den generasjonen i slektstreet, med Anne Olines mor Marit Olsdatter.Fra (5) ser jeg at Anne Olines bestefedre het Morten Pedersen og Ole Hagen Stordalen. Kanskje det også er mulig å finne dåpen til Anne Olines foreldre - her har jeg fått flere spor å søke opp. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.