Gå til innhold
Arkivverket

[#75108] Elise Marie,født i Sebuska.


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Elise Marie Sivertsen Blix ble født i Sebuska Russland ant i 1868.Hun ble konf:i Vardø 1883,og gift med Oluf Olsen Lønning i Vardø 26 Des.1890.Har det meste om Fam.Lønning,men mangler dåpsdato og sted på Elise Marie. Far til Elise Marie var Ole Sivertsen Blix,og mor var Oluffa Torbina Marie Sivertsdatter. Står helt fast og håper noen kan hjelpe meg. På forhånd mange takk. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk for hjelp Karin og Hilde!!!!! Det står at mor til Elise er født Ranos.Vet dere om det er et Finsk etternavn,eller et stedsnavn? Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Merknadene ved vielsesinnførselen. 'Han har erholdt hjelp av Moskenes fattigvesen.''Hans forrige hustru død i Moskenes sogn. Hennes forrige mann etter tilveiebrakt forhørsakter død ved selvmord på reise kysten? Niede? under øvrighetens trusel om straff for konkubinat.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Rettelse til (12) 'ved selvmord på russekysten. Viede under øvrighetens trusel om straff.' Det gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Er dette Oluffa som har fått betegnelsen 'pike' i 1875 Lenke Ser forresten at jeg skrev Berit i (15),var jo Hilde som hadde lagt inn folketellinga 1865, må skylde på at jeg var trøtt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Elise Maries dåp er antatt juni 1872, dåpen er bevitnet av hennes faddere Johan Berger og Karoline Eriksen (notert ved konfirmasjonsinnførsel 1883 i Vardø lenke 3)Moren Oluffa er i Vardø 1864 og 1865 (14 og 15)Ca 1868 har hun oppholdt seg i Sebuska Russland og født Elise Marie der.I 1884 finner vi Oluffa i Moskenes.Så spørs det da, om vi klarer å hjelpe Jan Samuel med å finne Elise Maries dåp. Norge? Vardøområdet? Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Det går bra Anne, navnet skjemmer ingen:-)Jeg har også sett den FT 1875, men synes det var rart med den tittel og stand på det tidspunkt, hun var i ekteskapet med Ole S Blix på den tid. Men kan jo være skrivefeil, får prøve å lete litt senere i dag. Spennende å se om noen finner dåpen til Elise M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Jeg har noen som er født på Fiskerhalvøya, og ikke alle ble døpt i norsk kirke.Eksempel min tippoldemors konfirmasjon : Lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4343&idx_id=4343&uid=ny&idx_side=-174>LenkeDåpen hennes er ikke innført i kirkeboken for Vardø. Jeg har også en søster av min tippoldemor hvis dåp ikke finnes. Der finnes jeg bare begravelsen. Lenke: LenkeDe fleste dro over til Vardø for de kirkelige handlinger, men ikke alle. Det skal ha vært en reisende finsk prest som ble brukt. Et eksempel i Tsipnavolok er for overnevnte søstres mor Ellen Kristine Johannesdatters konfirmasjon i 1881. Hun kom fra Skjærvøy.Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Hei på dere,og tusen tusen takk for at dere hjelper meg!!!!!!!!! Det ble tidlig kveld igår,og jobb idag,så derfor ikke svar før nå. Dette er utrolig spennende!!Det er mange spørsmål i slekta ang Oluffa,Ole og Elise Marie.Mange har prøvd og finne svarene,men ingen har lykkes.Med proffer som dere tror jeg gåten snart blir løst. Igjen vil jeg si tusen takk for at dere vil hjelpe meg!!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Som du ser,står det i (8) Oluffa Jørgine,men det er feil avskriving fra kirkeboka.Her er konfirmasjonen til Hardine, som viser at det er Oluffa Torbine Marie som er morenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Prøver å finne ut hvor lenge Oluffa bodde i Russland,inn-og utfyttinger for Vardø,men har foreløpig ikke funnet verken henne eller Elise.Finner heller ikke nårtid Oluffa flyttet til Moskenes ,snodig! Vi vet jo heller ikke nårtid hun ble enke,Ole Sivertsen Blix må jo ha blitt borte mellom 1868-1888 såvidt jeg kan se.Oluffa blir jo skrevet som gift kone når hun får datteren Hardine i 1884,men hvor er da Ole ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.