Gå til innhold
Arkivverket

[#75110] Peder Engebretsen Ringebo.


Gjest Oddleiv Ringlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei! Er det noen som kan hjelpe med Peder? Iflg.emigrantlista så reist han til Eau Claire, han er født 3 Nov 1843 i Ringebu. '11521 1873 325 24 2550b 09.10.1873 10.10.1873 Peder Engebrets. ug Arb. m 29 Ringbo Eau Claire, Min. Fr. Lie Oder Amerikaner.' Det som er problemeter at han ble far til ei jente i Lom 12.11.1874. mvh Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar stavem

12 februar 1844 vart det født en Peder Engebretsen i Ringebu.Foreldre :Engebret olsen og Kari Torgersdatter.Dette er vel også en kandidat som emmigrant.Vidar Stavem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og het datteren i 1874 Marith? Ingrid og Marith har samme foreldre: Peder Ingebretsen/Engebretsen og Torø Hansdt. Dette paret bor fremdeles i Lom i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det må vel være jeg som leser feil ang. årstall?Det må stå 1843 eller være skrevet feil. Det ble ikke født noen Peder 3/11 1849, men Peder 3/11 1843 hadde en far som het Engebret Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Det som forundrer meg er at Peder blir far til et barn 11 måneder etter at han har emigrert !! Eller er det jeg som har misforstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei folkens,dere har vært flittige mens jeg var litt av. Her er de første barna i ekteskapet med Torø:Marit f.1873,ny Marit f.1874,Ingrid f.1879,Anne f,1881, 7 stk. til.Men så var det etter det jeg har funnet ut, 4 stk.med forskjellige damer før ekteskap.Nei,jeg forstår ikke at dette med utflytting stemmer,men kanskje er det som Vidar nevnte før idag at han 'gjemte' seg bak ei utflytting pga.4 leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står jo ikke fødselsdato i emigrasjonslista. Det står at han var 29 år, og det kan vel også passe på Peder (5).Du skriver at den Peder du leter etter var født 3/11 1843 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8925&idx_id=8925&uid=ny&idx_side=-40>Lenke. Denne Peder ble jo gift med Thorø og fikk de barna som du har nevnt(12). Peder og Thorø emigrerte ikke.Jeg skjønner ikke hva du mener med 'gjemte' seg bak ei utflytting pga. 4 leierrmål. Det ble jo født en Peder Engebretsen til med far Engebret Olsen, men mor Kari Torgersdt.(5). Det kan vel være han som var far til de 4 eller noen av dem, og så emigrerte.Utflyttet til Lom Peder (1843) Lenke.Emigr. til den andre Peder (1844)i 1869, nr.85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg fant P E Smidesang i FT 1900 i Minnesota og det står at han emigrerte i 1874. Så da tror jeg ganske sikkert at det er Peder Engebretsen Smidesang født 12.2.1844 som emigrerer 10. okt. 1873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Nå går det litt i surr for meg ihvertfall,men det er vel ikke sikkert at alle tok turen over,selv om alt var ordnet med papirer.Det er vel reisedato som står i lista ja,og det var det som gjorde det så usannsynlig at det var 'min' Peder som reiste.Den er Peder Engebretsen Bjørgehaugen jeg er ute etter,han reiste først til Romsdalen i 1868Lenke. Så har han nok vært hjemmom en tur før han tok turen til Lom.Tror jeg konkludere med at han ikke utvandret til Amerika,noen som er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.