Gå til innhold
Arkivverket

[#75111] Underskrift i panteregister


Gjest Per Harald Fjellheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Er 'fersk' mht. å lese gamle dokumenter Har funnet underskriften til Holm Holmsen Wiig i panteregisteret for Moss fogderi. Det jeg lurer på er om det er underskrevet av personen selv eller av sorenskriveren? Det står et tegn ved siden hvor det er skrevet L:S: Se lenke LenkeMVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg trur du kan vere sikker på at det er skrifta til sorenskrivaren eller sekretæren hans. Desse dokumenta er avskrift av dei tinglyste dokumenta, samla i pantebøker og panteregister. Dei originale dokumenta vart leverte tilbake til eigarane etter at dei vart innførte i bøkene på sorenskrivarkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei KjellMulig dette er et dumt spm., men hvordan tolker jeg dette da?Sorenskriveren skriver navnet til, i dette tilfelle, Holm Holmsen Wiig og tilføyer L:S.Er det istedet for Holm`s segl eller sorenskriverens segl.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Spørsmålet er ikke dumt.L.S. står - som Kjell sier - for 'loco sigilli' , men det betyr 'stedet for segl', altså det stedet hvor seglet skal stå.I en avskrift, slik som i panteboka, vil jo ikke seglet komme med (det er festet på originaldokumentet), og da skriver man 'LS' isteden ('her står seglet'). I dette tilfellet Holms segl.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.