Gå til innhold
Arkivverket

[#75124] Født uten kors, ingen krone


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Kan noen forklare meg hva som menes med født uten kors, ingen krone?Dette er føyd til i noen papirer jeg har fått fra min svigerdatter, som gjelder hennes oldefar Sigurd Otto Rinnan f. 11.mars 1875 Holstveiten, Trondheim.Her er hans dåp (nr.91): Permanent sidelenke: LenkeSigurd Otto Rinnan ble gift i Bakke kirke, Bakklandet 21.september 1900 med Lotte Margrethe Johnsdatter Hammer f. 7.februar 1878.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kanskje kan man bli litt klokere av dette - http://www.ekris.net/basen/sitater2/eckhoff.htm :''Er det en skam for en verdensborger å miste sitt ærestegn, hvor mye større skam for en kristen å miste korset! Og hvilken skade! Mister vi korset, da er det fare for, at vi også mister kronen. Uten kors ingen krone, uten kamp ingen seier! Dog kan et døpt menneske ennå finne sitt kors igjen, så lenge han lever her i nådens tid. Han vil finne det igjen, når han vender om som den forlorne sønn og flyr i botferdighet og tro til Jesu kors; - da innetter Gud ham for Kristi skyld atter i det tapte barnekår, skjenker ham livet ovenfra igjen, dyktiggjør ham ved sin Ånd på ny til kampen for kronen og pryder ham atter med korsets merke.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen og takk for respons :o)Nei, det er ikke min svigerdatter som har tilføyet dette. Det er 40 sider som er maskinskrevet, som min svigerdatters søster har heftet sammen.Det gjelder deres forfedre på farssiden. Jeg regner med at hun kanskje har fått det fra sin far.Det står: c) Sigurd Ottar fød 11/3 - 1875 (Uten kors, ingen krone) Døbt og konfirmert i Domkirken. Gift den 23/9 - 1900 (skal være 21.) med Lotte Margrethe Hammer, i Bakke kirke. Hun er fød den 7/2 - 1878 paa gaarden Hammer i Mosvik av forældre John Karlsson Hammer og hustru Anne Margrete Monsdtr. Hammer. John Karlsson er gaardmannnssøn fra Berg sogn i Jemtland. John og Anne Margete utvandret til Takoma Washington U.S.A - 1903.Jeg har ikke vært borti dette tidligere; født uten kors, ingen krone - og tenkte at det kanskje var noen fødselstegn e.l. på barnet som kunne være årsaken.Mest sannsynlig har det vel en forbindelse med det Tore nevner, men hvorfor føye til noe sånt? Dette fant jeg underlig.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette må nok leses som en implikasjon: Hvis man ikke har korset, får man heller ikke kronen - og hvis jeg skal tolke det, må det bli noe slik som at hvis man ikke har troen og lever etter Herrens ord, oppnår man heller ikke verdslig makt og velstand. Men jeg er enig med deg i at det var litt merkelig å føye dette til de biografiske opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det kan jo være at Sigurd Ottar ble en svoren ateist som voksen, mens den som har skrevet det var i andre enden av skalaen. For mange kan det sikkert være vanskelig å la være å kommentere slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen og takk for nye innspill :o)Nå har jeg studert dette heftet nærmere. Det er som sagt 40 tettskrevne sider A4, og den som har skrevet: født uten kors, ingen krone er Sigurd Rinnan selv!Langt bak i heftet har han skrevet ned om sin skolegang og litt av hvert fra sin ungdom. (Skrevet 1951-1952)Han har skrevet av sin attest fra malermester A.W. Østbye, samt flere andre attester.Han har skrevet: 'En mindekrans om mor', - 'Til minde om far', (for meg synes det å skinne igjeennom at han har en stor gudstro)- 'En sjømamansdaad'.Han har også skrevet ned sin fars 'Examens - Attest' m.m.Han har skrevet om slekten Hammer - familien Hundt - Rindangårdene - Storbor - Mikkelborg m.m.Min svigerdatter sitter på en skatt slik jeg ser det. Jeg skulle gjerne ønsket at jeg hadde hatt noe sånt etter mine oldeforeldre :-( Jeg får ta meg god tid, skal jeg få med meg alt dette.Hvorfor han skrev født uten kors, ingen krone ved sitt eget navn finner jeg fortsatt underlig.Jeg har forsøkt å lete etter han i tellingen 1900, men finner ham ikke.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Med forbehold om ikke å ha lest debattinnleggene godt nok. Jeg ville umiddelbart tolket utsagnet 'uten kors, ingen krone' motsatt av hva at dere gjør. Altså hverken som et negtivt omdømme eller noe som tydet på at andre mente vedkommende hadde liten tro, men at personen som dette skrives om (eller som skriver dette om seg selv) anses å ha hatt 'nok kors' (håper å ha 'nok kors') i livet til å få en krone siden...Med hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.