Gå til innhold
Arkivverket

[#75131] Han har åpnet perleporten


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Refrenget i en sang vi sang i Frelsesarmeen i mine unge dager begynte slik: 'Han har åpnet perleporten......' Resten husker jeg ikke. Noen som kjenner sangen? Skulle gjerne hatt teksten, eller en henvisning til hvor den er å finne - ikke bare for meg selv, men også i forb. med en bedehushistorikk. Sangen var den gang meget populær og brukes sikkert idag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg husker ihvertfall litt Ola :o)'Han har åpnet perleporten, så at jeg får komme inn, for ved blodet har han frelst meg og bevaret meg som sin´. Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Den er nok her, N° 11: LenkeHan har åpnet Perleporten Lyrics: Fredrik A Blom Music: Alfred Dulin Som en herlig Guddomskilde, mektig, dyp og rik og stor er den kjærelighet og nåde som i Jesu hjerte bor!Kor: Han har åpnet perleporten så at jeg får komme inn! For med blodet har Han frelst meg og bevaret meg som sin.Engang som en jaget due, som en såret hjort jeg var. Men et rent bedrøvet hjerte Jesus aldri bortvist har!Under over all under! Alt tilgav Han meg engang! Om Hans underfulle nåde vil jeg synge glad min sang!Når engang i livets aften jeg for porten banker på. Da ved Jesu store nåde skal den åpen for meg stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det ser ut som om mitt siste innlegg ikke er lagt inn. Jeg gjentar derfor omtrent hva jeg skrev: Takk for hjelpen. Da jeg så åpningsstrofen som flere har nevnt, slo jeg opp i sangboken 'Salmer og Sanger' utgitt på Norsk Bokforlag og fant sangen - med noter. OG: Kjellaug har den helt riktige teksten på alle versene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Ola! Godt Nytt År til deg og dine! Tenk den sangen satt mormor ofte å sang for oss barna! Syntes det var en så vakker melodi! Har faktisk hört den ofte her i Sverige av en eldre dame, husker ikke navnet hennes. Ha en fin dag! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Godt nytt år til deg og dine også, Wenche. Ikke mange salmer blir sunget med slik glede og begeistring i kirken, slik denne ble sunget på Fyrtårnet i Eidsvoll i min ungdom. Jeg vet at mange håper at sangen blir tatt inn i den nye salmeboken som er på trappene. Men trolig blir den funnet for enkel og folkelig, selv om det vel må sies at sangens innhold er en kortversjon av det kristne evangelium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I sin tid sier vi vel ikke om henne. født i 1956. Hun er gift og heter nå Evie Tørnqvist-Karlsson. En CD som heter Ovan der forelå i 2006 med den aktuelle sangen på spor 6. (kanskje på flere plater ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Husker i hvertfall gruppa med 'Der bjørkarna susar', og lurer på om Christer Sjøgren også har hatt en versjon av 'perleporten'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.