Gå til innhold
Arkivverket

[#75135] Gunder Torgersen gm. Kari Nilsdtr. Drolsumeie 1834


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei!Er på leit for å finne opphavet til Gunder Torgersen.Han er em. da han gifter seg i 1834. Er oppført som fra Drammen. Han oppført som 47 år og hun som 22. De får bl.a. sønnen Torger f. 29.9.1841 på Torudeiet i Modum.47 år i 1834 gir en fødselsdato ca. 1787. Har kikket i kirkebøkene for Drammen men finner han ikke født der. Derimot ble han gift der 13.8.1808 m. Johanne Tronsdtr. Hun dør 31.10.1828. Mormonerbasen sier hun er født i Lier og han også. Hun skulle være født Roed. Gunder Torgersen er i den basen satt til død 1847 men ikke hvor. Jeg har ikke funnet han død, verken i Lier, Drammen eller Modum i 1847. Derimot dør det en Inderst Gunder Torgersen Thon 9.11.1851, 68 år gl.(i Modum).Født ca. 1787. Nå er det en Thon-slekt i Modumområdet såvidt jeg forstår, så det spørs om han tilhører denne slekten.Så spørsmålet mitt er altså om noen kan plassere denne Gunder Torgersen for meg.Han fikk 6 barn i Drammen så vidt jeg har funnet ut. Som enkem. fikk han en gutt i Lier i 1830 med ei tjenestepike derifra. Før han flyttet til Modum med attest fra bl.a. sogneprest Arup i Drammen.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Astrid!Johanne er her oppført med Ole Nilsen Engelstad som far og ikke en Trond Pedersen som far!!Det kan ikke være henne.Når det gjelder Gunder så har han flyttet en del på seg og det skaper forvirring. Tenk om de kunne holde seg til ett sted!? Så mye enklere ting hadde vært da;-))Takk for hjelp. Jeg får lete videre.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Hei.Det er ingen Gunder Torgersen i Drammen i 1801 telling, men det er som Astrid påpeker to stk. på ModumDet står en merknad om at Gunder medbringer attest av 24 jan. 1834, men jeg klarer ikke å lese hva den går ut på: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1155&idx_id=1155&uid=ny&idx_side=-215>Lenke Nr.23Det kan tenkes at Gunder har vært gift tidligere. Jeg har funnet en Gunder Torgersen som giftet seg 13 Aug.1808 i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Alf!Den Gunder som du nevner i 1808 er samme mann. Hvis du leser mitt første innlegg så ser du det. Attesten han medbringer ved giftermålet i 1834 er vel bekreftelse fra sognepresten i Drammen om at han har vært gift og at han nå er enkemann og fra byfogden hvor det vel er bekreftet at det har vært gjort opp skifte etter han og hans avdøde kone. Han fikk ikke giftet seg igjen hvis dette ikke var i orden.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Håper du finner ut av det! Den andre datteren deres het vel Ingeborg, så jeg syntes Modum-dåpen var interessant.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.