Gå til innhold
Arkivverket

[#75148] Rognald Jansen - Bergensområdet 1700 tallet


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Velger å opprette en ny tråd - men ovenstående navn er framkommet i tråd 74986:Rognald gifter seg med Marthe Maria Olsdatter 17 Mai 1752 i Bergen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14342&merk=14342#ovre>LenkeParet får i alle fall minst to barn; Janiche Rognaldsdatter Jansen døpt 22 Sep 1752. Begravd 26 Jan 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det ser ut for at de får to barn til: Marthe Maria 1754: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=dp12011668&gardpostnr=45757&personpostnr=134458#nedre>LenkeOle 1755: LenkeAlle er døpt i Nykirken, så kanskje du kunne sjekke faddere der.Det er en Rognald Jensen døpt i Førde i 1732, Jensen kan jo lett ha blitt til Jansen. Det er forresten vanskelig å se om det Står Jens eller Jaens for faren (nede til venstre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 2 (1728-1748), Kronologisk liste 1732, side 41. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers ser det ut for at Martha Olsdtr var enke da de ble gift i 1752.Janniches faddere: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8717&idx_id=8717&uid=ny&idx_side=-265>LenkeJeg synest det står: Else Steen, Anna Ibsen, Anna Karine Paascke, Hans Schult og ? Dirich FasmerNils sine faddere i 1756: Permanent sidelenke: LenkeJeg synest det står: Anna Susanne Hielm, Else Kiestine Norman, Rorich Reimers, Johan Hanche, Hans Martin Dito (het han og Hanche?)Så du ble vel ikke mye klokere her.En kan vel gå ut fra at første mann til Martha Marie het Niels. Da har du 3 kandidater blant gifte i Bergen.1743 Nils Olsen: Lenke1745: Niels Simensen: Lenke1749: Niels Rasmussen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Retting innlegg 4: det paret får en datter Else Anne i 1743: Permanent sidelenke: LenkeFadderne er ganske tydelige å lese, men ingen av dem ser ut for å være de samme som for Rognald og Marthas barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ved dåpen til Marthe Maria i 1754 (nede til venstre) er det en Ole Olsen blant fadderne - kanskje en bror til Martha Marie?: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 3 (1717-1764), Fødte og døpte 1754, side 258. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8717&idx_id=8717&uid=ny&idx_side=-274>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for en kjempejobb, Kjellaug ;-)Ikke bare har du gått tungt inn for å finne ting i kirkebøker - men i tillegg har du tatt deg tid til å forklare hva du leser. Og godt er det .-.. for jeg er ikke så sterk på presteskrift i hanseaterbyen.... særlig ikke medio 1700 tallet.Jeg hadde også gjort en del søk på det eiendommelige navnet, Rognald .. og har konstatert at det er et navn som går igjen akkurat i det området du skyter i blinde.Er det noen som klarer utfra alt det Kjellaug har gravd fram å kaste mer lys innover hvem foreldrene til dette paret kan være?Og er det noen som finner ut hvem Lars Gundersens (gift med parets datter Janiche) foreldre heter?Takk igjen, KjellaugKjell uten aug ;-) (burde vel heller skrevet le grande .. siden jeg ikke hadde fransk på gymnaset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er løyve fra 1751: Lenke, håper det kommer fram. Jeg vet ikke hva EF betyr, men fra andre kilder skal de være beslektet i 3.ledd. mvh sr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for observasjonen, Svein.Ser at det står EF på de fleste... så det er nok ikke noe spesielt.Ser at det står Rognild på Janssen... Og Bergen på begge... om det kan være noen ledetråd ?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

10) Marthe Marie ble gift opp igjen i 1751, så det er nok ikke han. Se innlegg 1 og 8.I kirkeboken står da at hun var enke da hun ble gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rognald var i hovedsak brukt i Nordhordland, Voss, Sogn og Sunnfjord, men det blir vel vanskelig å lete det frem. Vi vet jo ikke en gang omtrent når han var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for bidrag fra deg, Arnfinn og fra deg, Kjellaug.Sistnevnte kom meg i forkjøpet oppdaget jeg... når jeg satt og skrev om kronologi. Har dog et tilfelle i nord -.--- der det står enke på min tippoldemor...der hun lever på Berg på Senja... Mens på mannen som lever i beste velgående i varanger...står det skilt.. Men det er nok heller unntakket.Beklager at jeg lagde to tråder. Mitt håp var å dra med noen som hadde sett seg ferdig på Janiche tråden - og inn på Rognaldstråden. Jeg tenkte ikke på at det gikk an å legge en lenke til den andre tråden... så jeg la bare et nummer.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I tingbok for Nordhordland 1760 s.344 går det fram at Martas første ektefelle het Tore Martinussen. Marta Maria og Paul Tønder gir da skjøte på en gård Iden til en Ole Amundsen Dugstad.(Vil ikke lage lenke da jeg tror at hele tingboken kommer opp.) mvh sr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det må vel være han her da i 1747 LenkeTingbokenDernæst publiceret følgende fremlagde documenter.... 6. Aflyst og udslettet Paul Tonder og Marthe Maria S/a/l/ig/ Thor Martinesens Enckes udgivne Pante Obligation til Anne S/a/l/ig/ Henrich Paasches Encke paa Summa 500 rdr: dat: 4 Junij 1750 efter Creditor Dirich Nielsens qvittence af 6 Maij 1760 vid: fol:7. Paul Tønder og Marthe Marie S/a/l/ig/ Rognild Jansens Enckes udgivne Skiøde til Ole Aamundsen Dugstad paa Gaarden Iden dat: 3 Martij 1760 vid: fol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Nordhordland tingbok 1750 s.157b : Ole Olsen Iden gir sine døtre Marta Maria sal.Thor Martinesens og Maren Olsdtr og hennes mann Paul Tønder skjøte på gården Iden osv. mvh sr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er den løst. Marte Marie og Maren er to søstre, døtre av Ole Olsen Iden. Da blir spørsmålet om Rognald også er fra Nordhordland. Det behøver han jo ikke være. Marte Marie og Tor bodde vel i Bergen. I hvertfall døde Tor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Dokker e genial ;-)Da har vi funnet far til fru Jansen - og hennes søster. Er takknemlig om noen finner hvem denne Ole Olsen stammer fra og hvem hans kone er ;-)Forundrer meg ikke om dere som er flinke på Bergen - finner det ut fortere enn jeg får tastetTakkerKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Legger inn et innlegg noe redigert som indirekte hører til her - fordi det gjelder en etterkommer av Rognald:Her er den andre lenken: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=75197&juledag=#anker>LenkeHer er han i 1801: LenkeHer er han i undersøkelsenskommisjonen 1804-05 funner av Bjørn Davidsen i den andre lenken trådenHer muligens i 1815:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.