Gå til innhold
Arkivverket

[#75154] Kvinneklinikken/Fødselsstiftelsen


Gjest Hans Morten Sundnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Morten Sundnes

Jeg søker informasjon om Karen Erichsdatter/Thoresen, født i Moss i 1809. I 1833 flyttet hun til Arendal og siden til Veste Moland der hun etter hvert kom i virke som jordmor. Hennes andre sønn ser ut til å være Christian Jørgen født 12/12-1835 døpt både 24 og 26/12 1835 i hhv Oslo domkirke og Rikshospitalet, Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 11 (1830-1836), Fødte og døpte 1836, side 613-614. Permanent sidelenke: Lenke =ny&idx_side=-315Det ser ut til at han døde som barn, og jeg har en mistanke om at han ikke ble med hjem fra Oslo. Jeg prøver å finne ut hva som kan være årsaken til kvinnen, som da var bosatt og med ett barn i Arendal, født i Oslo. Og om det er noen sammenheng mellom dette oppholdet ved Kvinneklinikken/Fødselsstiftelsen i Oslo og hennes senere virke som jordmor.Hvor kan jeg søke informasjon om dette? (Jeg har sendt en henvendelse til Riksarkivet med en lignende forespørsel, men skulle aller helst visst innen slutten av uka da jeg hadde tenkt meg til Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Bare en korrigering: Christian Jørgen ble IKKE døpt to ganger! I dåpsprotokollen for Rikshospitalet (høyre side her, nr. 12) er han anført som døpt 24. desember. LenkePå den siden du har henvist til i kirkeboken for Oslo Domkirke, er han anført å være døpt 'I Stiftelsen 24. desember', dvs. døpt på Rikshospitalet. Ingen av stedene er 26. desember nevnt, såvidt jeg kan se.At han også er innført i kirkeboken for Domkirken, er vel sannsynligvis fordi foreldrene var hjemmehørende i denne menigheten.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Morten Sundnes

Takk for korrigering. Jeg har hele tiden trodd at foreldrene (Karen Erichsdatter og Olaus Thoresen) hadde adresse Barbo ved Arendal (Tromøy Sogn) på denne tiden. Dersom de i 1835/1836 sognet til Domkirken i Oslo, er det svært interessant. Men jeg må innrømme at jeg blir litt forvirret av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.