Gå til innhold
Arkivverket

[#75170] Leif Hagfoss, f. 1914, død 1924, Marslett, Hillesøy, Troms


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Har en liten etterjul's nøtt!Anton Vilhelm Mejer Olsen, f. 04.01.1883, Marslett, død 17.12.1924, Marslett i Gamle Hillesøy Kommune. Han druknet utenfor hjemmet i forbindelse med føring av varer fra en stø til en annen, som klokkeren har skrevet inn i kirkeboka.Sammen med Anton, drukner også en gutt på 10 år. Det er Leif Hagfoss, oppgitt født i 1914, Marslett, og druknet samme dag som Anton, som klokkeren har skrevet i krk.boka. Det er også innskrevet at far til gutten skal være en Petter Hagfoss fra Honningsvåg. Se krk.bok. nr.6 og 7 menn. Lenke Ut fra slik Anton og Leif er innførte i krk.boka, så er de ikke gjenfunnet og gravlagte. Her er heller ingen MINI kirkebok scannet, som en kan forholde seg til.Jeg er svært interessert i å finne ut hvor Leif er født og hvem var hans mor, var hun gift med Petter Hagfoss og hvor bodde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser nå at den Anton Vilhelm Mejer Olsen som du startet innlegget med, sannsynligvis var Karoline`s bror,da var det jo nevøen hans som druknet sammen med ham vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Du har helt rett Anne. Det er rett Karoline du har i innlegg 3 og det stemmer helt det du skriver i innlegg 4 også. I dåpen til Leif, så er en av fadderene, Gyda, hans halvsøster!Jeg hadde i utgangspunktet ikke mor til Leif, men hadde en mistanke om hvem det var. Derfor skrev jeg som jeg gjorde.Det jeg kan si nå etter at jeg har fått klarhet i hvem mor til Lars var, er at hun skal ha hatt minst to barn til som gift (med Petter Hagfos) Før det hadde hun 4 barn med forskjellige fedre.Det er blitt meg fortalt at hun endte opp i Honningsvåg.Tusen takk Anne, for at du fant dåpen til Leif!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Nå har jeg fått klarhet i at Karoline Olsdtr. f. 1873, ble gift med Petter Hagfos engang før 1914, da ble Leif født, og etter ca. 1904. I 1903 fikk hun det til nå kjente siste barnet før hun ble gift! Ryktet sier at denne 'dama' fikk 3 barn som gift, og at hun/fam. bodde i Honningsvåg.Da sønnen Leif druknet i 1924, så står faren oppført med Honningsvåg. Kan det være at de har flyttet dit en gang mellom 1914 og 1924?Mener det er Petter Hagfos, f. 1856, som er oppført i FT.1900 under Tenskjær i Lenvik, gift med Anne Taraldsdtr. Han er oppført å komme fra Vefsen i Nordland. Petter Hagfoss finner jeg også i Tromsø i samme tellinga , som logerende og fisker, men her står det ikke f.år eller hvor han kommer fra. Dette er de to eneste Petter Hagfos i FT.1900 i Norge!Har til nå heller ikke funnet giftemålet til Karoline og Petter. Har søkt i Hillesøo, Lenvik, Tromsøysund fram til 1914 og Tromsø fram til 1907.Hvis det er noen som har bedre øyne en meg, så vil jeg bli veldig takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Så fant jeg et barn til med Karoline og Petter som foreldre. Dorthea Alexandra, f. 28.04.1912, nr. 55 kvinner, Lenke Dette vil igjen si at Karoline og Petter var gift før 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Har også prøvd å finne vielsen,men finner dem ikke viet noen av de nærmeste stedene det ville vært naturlig,hvis de bodde i Hillesøy hele tiden da. Har funnet alle tre barna Karoline fikk før ekteskapet,men ikke det 3. hun skal ha fått i ekteskapet.Mulig de har bodd en annen plass,giftet seg der og fått 1. barnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Kjempebra så langt, så gjenstår bare vielsen.(9) Anne, hun fikk 4 barn før ekteskapet, med 4 forskjellige fedre. Det første Axel i 1895, så Gyda i 1897, videre Magnhild i 1901 og til sist Ingeborg i 1903.(11)Jeg har også funnet det samme i krk.boka og FT.(12) Supert! Som du vil se av fadderene ved dåpen, så er det ene en Aksel Brox, det er halvbror til dåpsbarnet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Har vært gjennon aktuelle og uaktuelle kirkebøker for Troms, uten å finne hverken lysing eller vielsen til dette parret. Mener å tro at også de fleste borgelige vielsene kom inn i kirkeboka, ihvertfall har jeg sett det flere ganger. Det som vil bli interessant er å se om en forhåpentligvis kan finne denne 'vielsen' i det hele tatt, eller....Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, jeg har heller ikke funnet dette ekteskapet! Siden Peter kom fra Helgeland (Vefsen) er nok (var) Hagfors den 'rette' skriveformen. Karoline døpte både sine uekte og ekte barn i Kirken, og selv var hun konfirmert, så hvorfor skulle hun da gifte seg borgelig. Om det da ikke har vært et eller annet med Peter. Karolines barn vokste vel for en stor del opp på Marsletta. Jeg finne ikke når Peter giftet seg med Ane Taraldsdatter (Tennskjer), eller når hun døde. Da Anton omkom i 1924, satt han på hjemmelen til Marsletta. I bo-oppgjøret etter ham nevnes Peter Hagfors boende dels i Tromsø og dels i Honningsvåg, og det samme gjelder for Karolines bror Odin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Heller ikke jeg har funnet Peter's giftemål med Ane og heller ikke hennes død. Mener det er samme Petter Hagfoss (som den Petter Hagfos på Tennskjær i FT.1900) jeg finner i FT.1900 som logerende fisker, boende i Tromsø.Odin Olsen, (senere Bakke) bodde vel i Tromsø hele tiden, det er hva jeg har forstått. Han var g.m. 1912 Petrine Kristine Johanne Johansdtr. f. 1891, Krokskar i Ersfjorden og vokste opp i Sessøy og Rekvik.I bo-oppgjøret etter Anton, er noen av de andre søskenene hans nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.