Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Nils Jørgen Bogen

[#75173] Tyding Kirkebok Hurdal (1815-1828), Mads Johansen

Recommended Posts

Gjest Nils Jørgen Bogen

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i siste kolonne til Mads Johansen sin konfirmasjon, nr 8, side 518? Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Det står:'NB: Findes ikke i Ministerial-Bogen, men Fadderne haver afgivet Vidnesbyrd'Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

''NB findes ikke i Ministerialbogen men faderen [eller Fadderne?] haver afgivet Vidnesbyrd''. Mads er altså døpt i Feirings kirke i 1809, men dåpen er ikke innført i kirkeboken der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Godt vi er enige, Tore - og det i samme sekund :-))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Vi har vel aldri vært uenig..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nils Jørgen Bogen

Takk, til begge to. Det forklarer hvorfor jeg ikke finner dåpen i noen kirkebok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Hva mer vet du om denne Mads Johansen? Ble han gift? Når? Hvor? - Jeg har litt kjennskap til Feiring, så det kan jo være at jeg kan hjelpe deg med hans opphav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Jeg tipper at Mads Johansens kjødelige far var Johan Madsen som inngår ekteskap 27/41803 med Mari Olsdatter (Fagernes i Feiring) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=122&filnamn=vi02391777&gardpostnr=393&personpostnr=1551&merk=1551#ovre>Lenke .Dette paret har tre barn i årene 1803-1811 som står oppført i kirkeboka, men altså ingen Mads. Lenke , Lenke , Lenke .Johan Madsen gjør som 26 åring tjeneste på Ødemark i 1801 Lenke . - Mens det på Fagernes i Feiring, finnes ei 24 år gammel jente som heter Mari Olsdatter.Christopher Sæteraasen, som fremstår som Mads Johansens foresatte ved konfirmasjonen til Mads, var enkemann, da han i 1812 inngikk ekteskap med Anne Olsdattedr Stensøien Lenke . Han døde i 1831, Lenke 66 år gammel. M.a.o. født ca. 1765. (slik at vi kan gjenfinne ham på FT1801), og da er sjansen stor for at også han befant seg på Ødemark i 1801 Lenke , i likhet med Johan Madsen.I FT1865 er det Christophers sønn Ole, som sammen med sin familie holder til på Sæteraasen. Stedet kalles da SÆTERAASEN ØDEMARK. Lenke . Johan Madsen (1865) holder samtidig til på Grubeplats i Feiring Lenke . Hans kjødelige far døde i 1834

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Argumentasjonen i innlegg 8 virker svært så tilforlatelig, men det er nok snakk om TO forskjellige personer ved navn Mads Johansen, født i Feiring nogenlunde samtidig.For å ta den siste først: Den Mads Johansen det lenkes til ved folketellingen 1865 (- i innlegget feilaktig kalt Johan Madsen) gifter seg den 29.desember 1836 i Balke kirke på Østre Toten med pige Marie Pedersdatter Hammerstad (21 år gammel). Brudgommen er da ungkar, 26 år gammel og oppgis å være født i Hurdalen. Han skriver seg for Torgunrud, en annen Feiring-gård. Dessverre oppgis ikke i brudeparets farsnavn ved vielsesinnførselen - se par nr 4 på fol.200a her - Lenke (Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 1 (1828-1839), Ekteviede 1837, side 200).Mads Johansen bodde altså med sin familie på en av Gruveplassene i Feiring i 1865. Disse ligger lengst nord i Feiring, oppe i lia mot Skreikampen, nær grensen til Østre Toten. Ja, faktisk var det en tid slik at Nord-Feiring hørte til Toten i kirkelige anliggender, mens det verdslig hørte til Øvre Romerike og Hurdal/Eidsvoll. Gruveplassene ble brukt som et fellesnavn på plassene Norddalen, Djupdalen, Bråten, Limbodalen og Fallet, som alle ble kjøpt av Carsten Anker på Eidsvoll etterat han i 1794 besluttet å bygge et jernverk ved Torgunrudelven i Feiring.I Feirings historie, bind IV s.467 ff, omtales Gruveplassene. Nå skal det først sies at bygdebøkene fra Feiring dessverre skjemmes av mange feil, unøyaktigheter, utelatelser og generelt et lite ryddig oppsett. Opplysninger derfra bør derfor taes med en aldri så liten klype salt.Under omtalen av gruveplassen Fallet (s.478 ff) finner vi Mads Johannesen Fallet, født 1809, død 1896. Hans kone Marie oppgis født 1815 og død 1873. Mads var bruker på Fallet fra ca.1840 til 1883 da svigersønnen overtok. Eiendommen ble skyldsatt i 1855 og Mads kjøpte stedet for 100 spd.Ifølge bygdeboken var denne Mads sønn av Johannes (eller Johan) Hansen Fallet, født 1768, som var gift første gang med Malene Hansdatter Fallet (født 1757 (1760?), død 1802, og deretter som enkemann gift ''trulig'' med Berte Eriksdatter eller Endresdatter (1766-1834). Som barn av annet ekteskap nevnes Jens (1804), Mari (1805), Mads (1809), Erik (1809) og Johannes (1812).Så til den Johan Madsen som gifter seg 27.april 1803 med Mari Olsdatter Fagernes - se den første lenken i innlegg 8. Ham finner vi omtalt i Feirings historie bind III s.345. Her leser vi at Johan Madsen Tømte fra Hurdal (1770-1834) kjøpte en del av gården Stenberg i 1802, og at han i 1803 giftet seg med Mari Olsdatter Fagernes (1777-1848). Som barn av Johan og Mari nevnes Nils (1803--1872), Inger Marie (1806), Kari (1819) og Ole (1816-1818). Ingen Mads er nevnt, men Iver Mosvold argumenterer meget godt for at konfirmanten i 1824 hørte til denne barneflokken. Men dette er altså ikke den samme Mads Johansen som vi finner på Gruveplassen i 1865.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Argumentasjonen i innlegg 8 virker svært så tilforlatelig, men det er nok snakk om TO forskjellige personer ved navn Mads Johansen, født i Feiring nogenlunde samtidig.For å ta den siste først: Den Mads Johansen det lenkes til ved folketellingen 1865 (- i innlegget feilaktig kalt Johan Madsen) gifter seg den 29.desember 1836 i Balke kirke på Østre Toten med pige Marie Pedersdatter Hammerstad (21 år gammel). Brudgommen er da ungkar, 26 år gammel og oppgis å være født i Hurdalen. Han skriver seg for Torgunrud, en annen Feiring-gård. Dessverre oppgis ikke i brudeparets farsnavn ved vielsesinnførselen - se par nr 4 på fol.200a her - Lenke (Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 1 (1828-1839), Ekteviede 1837, side 200).Mads Johansen bodde altså med sin familie på en av Gruveplassene i Feiring i 1865. Disse ligger lengst nord i Feiring, oppe i lia mot Skreikampen, nær grensen til Østre Toten. Ja, faktisk var det en tid slik at Nord-Feiring hørte til Toten i kirkelige anliggender, mens det verdslig hørte til Øvre Romerike og Hurdal/Eidsvoll. Gruveplassene ble brukt som et fellesnavn på plassene Norddalen, Djupdalen, Bråten, Limbodalen og Fallet, som alle ble kjøpt av Carsten Anker på Eidsvoll etterat han i 1794 besluttet å bygge et jernverk ved Torgunrudelven i Feiring.I Feirings historie, bind IV s.467 ff, omtales Gruveplassene. Nå skal det først sies at bygdebøkene fra Feiring dessverre skjemmes av mange feil, unøyaktigheter, utelatelser og generelt et lite ryddig oppsett. Opplysninger derfra bør derfor taes med en aldri så liten klype salt.Under omtalen av gruveplassen Fallet (s.478 ff) finner vi Mads Johannesen Fallet, født 1809, død 1896. Hans kone Marie oppgis født 1815 og død 1873. Mads var bruker på Fallet fra ca.1840 til 1883 da svigersønnen overtok. Eiendommen ble skyldsatt i 1855 og Mads kjøpte stedet for 100 spd.Ifølge bygdeboken var denne Mads sønn av Johannes (eller Johan) Hansen Fallet, født 1768, som var gift første gang med Malene Hansdatter Fallet (født 1757 (1760?), død 1802, og deretter som enkemann gift ''trulig'' med Berte Eriksdatter eller Endresdatter (1766-1834). Som barn av annet ekteskap nevnes Jens (1804), Mari (1805), Mads (1809), Erik (1809) og Johannes (1812).Så til den Johan Madsen som gifter seg 27.april 1803 med Mari Olsdatter Fagernes - se den første lenken i innlegg 8. Ham finner vi omtalt i Feirings historie bind III s.345. Her leser vi at Johan Madsen Tømte fra Hurdal (1770-1834) kjøpte en del av gården Stenberg i 1802, og at han i 1803 giftet seg med Mari Olsdatter Fagernes (1777-1848). Som barn av Johan og Mari nevnes Nils (1803--1872), Inger Marie (1806), Kari (1819) og Ole (1816-1818). Ingen Mads er nevnt, men Iver Mosvold argumenterer meget godt for at konfirmanten i 1824 hørte til denne barneflokken. Men dette er altså ikke den samme Mads Johansen som vi finner på Gruveplassen i 1865.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nils Jørgen Bogen

Takker for bidrag. Mads Johansen gm Marie Pedersdatter bor på Grubeplads (også kalt Fallet) i 1865. Jeg har funnet følgende barn for Mads og Marie:- Birthe, f. 18/4-1840 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7669&idx_id=7669&uid=ny&idx_side=-86>Lenke- Anne, f. 13/3-1842 Lenke - Pauline, f. 4/2-1845, Lenke d. 31/10-1847 - Oline, f. 10/7-1847 Lenke d. 10/9-1847 - Pauline, f. 6/10-1849 Lenke - Olia, f. 1/3-1852 Lenke - Martin, f. 18/2-1855 Lenke - Antonette, f. 17/1-1858

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nils Jørgen Bogen

Formateringen av forrige innlegg ble ikke helt som ønsket.Her er Johan Hansen Fallet og Malene Hansdatter Fallet i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10528&personpostnr=3331&merk=3331>LenkeNår jeg søker etter barna til Johan/Johannes Hansen og Berte i de søkbare databasene for Hurdal finner jeg kun Erich

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

På grunnlag av det jeg skrev i innlegg 10, tror jeg vi kan se bort fra at den Mads Johansen som konfirmeres i 1824, er samme person som Mads Johansen på Fallet. Har du lett blant konfirmerte på Toten? Jeg har kikket raskt gjennom barnedåpene på Toten i 1809, men ikke funnet Mads Johansen døpt der.Vi kan uansett se bort fra forbindelsen til Johan Madsen Tømte/Stenberg og Mari Olsdatter Fagernes.I Feiring historie bind IV s.480 står det følgende om Mads Johansen Fallet: ''Det sies at da de begynte i Fallet, var det bare ett mål som var dyrket, men Mads var en hard-driver. Han braut ny jord, hadde hest og krøtter, og høstet korn som han fikk malt i Hurdal. Var det dårlig med kornhøsten, kjørte han om Hurdal til Kristiania og byttet til seg mjøl mot skinn og vilt. Sterk var han også. Han kjøpte såkornsekken på Toten, rodde den til Feiring-landet, og bar den på ryggen til Fallet. Han var iherdig og om seg. Når saueflokken gikk i skogen om sommeren, jagde han dem inn om natta for gjødslas skyld.''''Din'' Martin (født 1855) står oppført blant barna, og det opplyses at han ble gift i 1884 med Mathea Evensdatter Tosterud. Paret flyttet til Stubberud i Feiring, og de omtales i samme bind s.291 under Ner-Stubberud. Det er også et fotografi av Mathea og Martin på s.289.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Innlegg 8 bærer nok litt preg av utnyttelse av Hurdal/Feiring-kildene som Jahn Thomas Lind har digitalisert, og jeg påsto på ingen måte at sammenlappingen av disse kildene ga et holdbart svar, - kun sterke indikasjoner, som altså ikke holder mål, - og takk for velbegrunnet respons. Og jeg er enig i at vi kan se helt bort fra forbindelsen Johan Madsen Tømte/Stenberg og Mari Olsdatter Fagernes.Det merkelige var at ingen MADS JOHANSEN er oppført som døpt i noen kirkebok for Hurdal/Feiring (omkr.1809), enda det skulle finnes to av dem. Den ene er utelatt ved en ”glipp” (refr. Teksten som skulle tydes innlegg 1), mens den andre Mads kan antakelig være døpt i Toten, (om det ikke har skjedd en glipp på Feiring her også). Så langt har jeg ikke funnet kandidater på Toten verken ved dåp eller konfirmasjon. Man må i så måte helt fram til fødselsåret 1813, om man vil undersøke videre.Da var det greit å få lenken til FT1801 for Fallet (innlegg 12 Lenke ) der den foreløpige ”uriktige” Mads Johansens familie oppholder seg, men også her gjenstår, så vidt jeg forstår, ytterligere dokumentasjonshenvisninger for å plassere en Mads (f.ca.1809 med utgangspunkt i oppgitt alder ved FT1865) inn som sønn av Johannes (eller Johan) Hansen Fallet, - da både konfirmasjon og dåp foreløpig mangler.Da kan det vel ikke være å hakkandes feil å lufte tanken på at Johannes/Johan/Joen Hansen Fallet sin sønn, Mads, oppholdt seg hos Christopher Sæteraasen da han ble konfirmert i 1824. Vi sitter jo ikke på noen positiv dokumentasjon på at det var 2 Madser i begynnelsen av ten-åra i området Sæteråsen-Fallet, sør og vest for Skreikampen, omkring 1824. Men jeg deler Nils Jørgens undring over at Mads sin kjødelige far ikke står oppført ved konfirmasjonen.Jeg er altså ikke enig i at man skal se bort fra at den Mads Johansen som konfirmeres i 1824, kan være samme person som Mads Johansen på Fallet (innlegg 13)Et eventuelt slektskapsforhold mellom Christoffer Olsen Sæteråsen eller hans ektefelle (Anne Olsdatter Stensiøien/Stensjøen i Østre Toten) og folket på Fallet, kan muligens gi en indikasjon, og da befinner vi oss i grenseområdene mellom Toten og Feiring for at det skal bli ekstra tungvindt.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Nok et vektig innlegg fra Iver Mosvold med fornuftige tanker! Jeg skal prøve å få sett litt på dette i løpet av helgen ved å sammenholde kirkebokinnførsler med mine notater og bygdebøkene fra Feiring. Som nevnt, er de sistnevnte ikke så helt enkle å manøvrere i, og opplysningene der kan ikke alltid taes som god fisk.Jo, kanskje kan nok konfirmanten i 1824 være identisk med Mads Johansen Fallet, men jeg deler ikke helt undringen over at farens navn ikke står oppført i konfirmasjonsinnførselen, selv om vi vet at konfirmantens far var ilive på dette tidspunktet (- uansett om faren var Johan Madsen Tømte/Stenberg eller Johan/Johannes Hansen Fallet). I kolonneoverskriften i kirkeboken står det ''Forældrenes, eller Huusbondens, Pleieforældrenes Navn og Boepæl''. Antagelig var denne Mads Johansen i tjeneste på Sæteråsen i 1824, og Kristoffer (Olsen) Sæteraasen var dermed hans husbonde på dette tidspunktet. Jeg ser flere eksempler blant konfirmantene på at det ikke er farens navn som oppført i denne rubrikken.Jeg håper å kunne komme tilbake her med noe mere håndfast i løpet av helgen - selv om skiføret frister, dét også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Nei, bygdebøkene kan ofte bringe oss svært så mye unødvendig besvær, og allerede nå lurer jeg fært på om Berte Erksdatter (i Feiring)kan utelukkes som Mads Johansens mor (slik det gjengis i innlegg 10). Hun hadde helt sikkert en Johan Hansen til ektefelle, men han var neppe fra FALLET.Her blir hun mor i 1802 og 1805 til ANDERS og PEDER med en Johan (Holtet)som far i 1802 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp02391777&gardpostnr=1657&personpostnr=4958&merk=4958#ovre>Lenke , Lenke Og her til ERICH i 1807 med Johan Hansen Giøding som far Lenke Og her i 1811 og 1811 med 2 nye barn, ANNA MARIA OG PEDER – fortsatt med Johan Hansen som far, - men nå plassert på FAGERNES Lenke . Lenke . Før faren i 1817 plutselig heter Johan Olsen ved KATHRINEs dåp Lenke . Men igjen heter faren Hansen når ANNE MARGRETE døpes i 1820 Lenke . Og endelig, fortsatt på Fagerneseie i 1823 kommer KAREN OLEA Lenke .Kanskje det var fordi det fødes nok en ERIK med Johanes Hansen (NB: Fra Fallet) som far, hvor morens navn er BERTE (NB:Larsdatter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Fra folketellingen 1801 (lenke i innlegg 12) vet vi at ekteparet Johan(nes) Hansen og Malene Hansdatter i Fallet hadde barna Hans og Kari.Her er sønnen Hans' dåp ved Feiring (innført i kirkeboken for Toten) 3.søndag etter Hellige tre kongers dag 1798 (innførsel nr.3 nedenfra) - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-174>Lenke .Datteren Karis dåp har jeg ikke funnet i Hurdal eller Toten i perioden 1799-1801.Johan(nes) Hansens kone Malene Hansdatter dør 45 år gammel i 1802 og blir begravet 18. juli - se innførselen i Toten kirkebok her - Lenke .Den 5.mai 1803 vies enkemann ''Johans Hansen Fallet fra Toten'' og ''Enken Berthe Endresdatter Ihlie'' i Stange på den andre siden av Mjøsa - se høyre kolonne på s.217 her Lenke .Den 3.juni 1804 blir Johannes Hansen og Berte Endresdatter Fallets sønn Jens døpt ved Feiring. Her er innførselen i kirkeboken for Toten - Lenke (innførsel nr.3 fra toppen).Ifølge bygdeboken for Feiring var det en datter Mari som var født 1805. Jeg har ikke funnet hennes dåp, men her gifter hun seg med Gullik Olsen Flesvik den 24.mai 1830 - se par nr.9 i på denne siden fra kirkeboken fra Hurdal - Lenke .Her er sønnen ''Eriks'' dåp 3.søndag i faste 1809 - se den nederste innførselen på fol.136a i kirkeboken for Hurdal - Lenke (- det er denne dåpen det lenkes til i innlegg 12). Her kalles moren altså Berte Larsdatter.Det faktum at Johan Hansen Fallet døper en sønn Erik i 1809, utelukker at han kan ha fått en sønn Mads samme år. Navnet Erik i dåpsinnførselen KAN derfor være en feilinnførsel, og jeg tror at dette i virkeligheten er Mads Johansens dåp.Nå sier riktignok bygdeboken at Erik Johansen Fallet (født 1809) ble gift 1834 med Berthe Marie Madsdatter Lundby. Hvis vi kikker nærmere på denne vielsen, ser vi imidlertid at det er en Soldat Erik Johansen Fagernes-eie, sønn av Johan Hansen Fagernes-eie, som gifter seg den 9.mars 1834 med Berte Maria Madsdatter Lundberg fra Hurdal - se den øverste innførselen fra kirkeboken fra Hurdal her Lenke . Brudgommen sies å være 26 1/2 år gammel, altså født høsten 1807. Nå skal aldersangivelser på denne tiden ikke alltid taes helt bokstavelig, men fra Iver Mosvolds innlegg 16 vet vi jo at det faktisk døpes en Erik Johansen høsten 1807, og at faren heter Johan Hansen - se nest nederst på fol.131b - Lenke . Barnet er riktignok født på Gjødeng sag i Hurdal, men fra innlegg 8 vet vi at familien innen 1811 var kommet til en plass under Fagernes i Feiring. Dermed vet vi at bygdebokens opplysning om at det var en Erik Johansen fra Fallet som giftet seg i 1834, er feil.I tillegg var det ifølge bygdeboken en sønn Johannes, født 1812, men ham har jeg etter rask gjennomgang ikke funnet døpt i Hurdal eller på Toten.På bakgrunn av det ovenstående våger jeg påstanden at Mads Johansen Fallet ble døpt 3.søndag i faste 1809, men at han feilaktig er innført med navnet Erik.Nå forvirrer riktignok morens navn i den samme dåpsinnførselen. Vi vet at faren Johannes Hansen Fallets kone siden 1803 het Berte Endresdatter, mens hun ved denne dåpen i 1809 altså kalles Berte Larsdatter. Kan Johannes Hansen Fallet ha blitt gift en tredje gang?Nei, moren Bertes farsnavn må også være feilskrevet i denne dåpsinnførselen, ikke bare barnets navn. Her ser vi nemlig at husmannskone Berte Endresdatter Fallet dør 68 år gammel den 16.desember 1833 (begravet 22.desember) - se nr.6 i denne innførselen fra kirkeboken for Hurdal:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Her står det litt om slekten fra Fallet i Feiring: Lenke . Det ble tydeligvis skrevet i forbindelse med et slektsstevne for seks år siden, så du kjenner kanskje til det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Flottt!Ja, dette var en svært så solid jobb, og det ble ettertrykkelig fastslått at ”Berte Endresdatter Fallet som dør 68 år gammel i 1833 kan utelukkes som identisk den Berte Eriksdatter (Slik navnet er avskrevet av J.T.Lind) som var gift med Johan(nes) Hansen på Fagernes-eie. Sett fra et biologisk perspektiv må Berte FAGERNES-EIE ha vært minst 10 år yngre enn Berte FALLET.Den eneste gangen hvor Johannes Hansen FALLET står oppført som far i Jahn Thomas Lind sine søkbare avskrifter for Hurdal/Feiring er ved sønnen ”Erich” sin dåp i 1809. Så lenge denne Erich fra FALLET ikke dukker opp på lister for døde og konfirmerte, så kan man vel si at sannsynligheten for at sønnen MADS som visselig er født ca 1809 og som like visselig er Johannes Hansen Fallets sønn, er identisk med ”Erich”, - og at Toten-presten (?) må derfor må ha feilført dette navnet.Med vitnesbyrd fra to personer, ble denne feilen likevel ikke rettet opp, noe som muligens kan skyldes at gjeldende kirkebok befant seg i Østre Toten og ikke i Hurdal/Feiring i 1824 (En uvesentlig spekulasjon fra min side),(NB: Veldig viktig med avklaringen om den ”virkelige” Erich Johansen, som var født i 1807 og med tilknytting til Fagernes-eie, - ikke kan være Johannes Fallets sønn)Hvorvidt presten også har feilført morens patronymikon (Larsd/Endresd) er en annen sak, men muligheten for at Johannes Fallet skal ha hatt et sidesprang er vel relativt liten, da det heller ikke nevnes noe om leiermål. (Og eksistensen av noen annen Johannes Fallet kan helt sikkert utelukkes).Derfor ligger konklusjonen snublende nær: Mads Johansen, som konfirmeres i Feiring i 1824 er sønn av Johannes Hansen Fallet og Berte Endresdatter og følgelig identisk med brukeren på FALLET fra ca.1840 til 1883.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nils Jørgen Bogen

Jeg kjenner til det omtalte slektsstevnet, men ikke at denne informasjonen lå ute på nettet. Dette er ikke min slekt , men en venn av meg sin slekt.Takk for interesse, granskning og deling av resultater.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Jeg har for ordens skyld funnet frem til skiftet etter Berte Endresdatter Fallet (død 16.desember 1833) for å dokumentere barneflokken etter henne.Skifteregistreringen fant sted på Fallet den 26.juni 1834 (Øvre Romerike skifteprotokoll nr.23, fol.293a - 294a). Som arvinger etter Berte er følgende oppført:A. Udenfor Ægteskab 1 Søn Erik Jensen Stori-Eie [= Store-Re-eie] af Stange, død og efterlader sig følgende Arvinger:-- a. Datteren Anne Eriksdatter, 24 Aar gl og gift med Haagen Olsen Stori-Eie-- b. Datteren Helene Eriksdatter, 12 Aar gl.B. I Ægteskab med Jens Olsen Trautgruben [i Nord-Odal]:-- 1. Datteren Kirstine Jensdatter, gift med Ole (hvis Faders Navn ikke kunde opgives)-- 2. Berthe Jensdatter, gift med Hans Olsen Lindstad-Eie i StangeC. I Ægteskab med gjenlevende Johannes Hansen:-- 1. Sønnen Jens Johannessen, 30 Aar gl, tjenende paa Sivesind i vestre Toten-- 2. Mads Johannessen, 27 Aar gl, tjenende paa Taraldrud i østre Toten-- 3. Johannes Johannessen, 22 Aar gl, for tiden opholdende sig i Christiania-- 4. Mari Johannesdatter, gift med Gullik Olsen Flesvig-Eie.Her ser vi altså at det ikke var noen sønn Erik Johannessen fra Bertes ekteskap med Johannes Hansen Fallet, og jeg mener at dette bare bekrefter det jeg hevdet i innlegg 17, nemlig at navnet Erik ved dåpsinnførselen i 1809 er feilskrift for Mads.Ved skifteutlodningen og -slutningen den 28.september 1835 (Øvre Romerike skifteprotokoll nr.20, fol.353b - 354a) opplyses det forøvrig at ''Enkemanden Johannes Hansen fra afvigte Sommer af har været fraværende paa Arbeide i Christiania, hvorfra han endnu ei er kommet tilbage''.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.