Gå til innhold
Arkivverket

[#75187] Hanne Mathea Sommerfeldt - et leiermål?


Gjest Berit Sjøstrand Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

I Ullensaker mini nr 15 (1733-1762. Public absolverede 1741-1743,s. 538-539 er disse nevnt: Hanne Mathea Sommerfeldt og Hans Petter Odderbech (Odderbeck) Gislevold.Hans Petter er søster til en av mine stammødre og han har jeg 'kontroll' på. Han ble senere sorenskriver med sete i Herefoss i Aust Agder. Han var gift to ganger men etterlot seg ingen barn. Jeg går utifra at de sto offentlig skrifte pga et leiermål (utenomekteskaplig forhold). Da jeg ikke klarer å finne ut mer om Hanne Mathea, lurer jeg på om noen vet hvem hun var og om dette leiermålet resulterte i et barn? Et barn som evt har etterkommere.Vennlig hilsen Berit S. Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet noe barn døpt 1741-42. Men jeg har funnet et dødfødt pikebarn i 1742, nederst v.side. Desverre så står jo ikke navn på foreldrene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Tusen takk til dere begge. Jeg holder meg til den definisjonen av leiermål jeg har Hans. Men skjønner heller ikke hvordan det kan kalles leiermål uten beviset - et barn!Til deg Berit så har jeg akkurat de opplysningene, tusen takk likevel! Tror ikke vi kommer noe videre og må kanskje konkludere med at det ikke ble noen barn som førte slekten videre.Til slutt noe morsomt: Er egentlig sørlending og bodde der med mine to sønner. Nå har jeg bodd på østlandet i mange år og begge sønnene ble gift i nettopp - Hovin kirke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Bare en ting til: Hva står foran navnet til Hans Petter? Jeg har aldri blitt noe god på gotisk håndskrift, dessverre!Vennlig hilsenBerit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Takk igjen Berit! Hans Petters foreldre var Jens Christensen Odderbech f. 1674 og Margrethe Mortensdatter Friede f. 1658. Hans søster Maren-Bjørn Jensdatter f. 1704 er min stammmor. Hun giftet seg med Herredskriver Jens Jensen Mønsted( Minsted). De fikk sønnen Jens som giftet seg med Anne Sophie Them. Denne Jens var først lensmann i Åmli før han flyttet til Herefoss og ble vertshusholder der. Sønnen Jens overtok. Han var gift med Ane Halvorsdatter fra Væting. Deres datter Ingeborg Sophie gift med Borger Terjesen (familien fra Gjerstad) fikk en datter Gro, født i 1821. Hun er min oldemor! Mye av dette kan leses i 'Herefossboka'- Herefoss bygdesoge, heim og ætt.Vil du lese mer om Gro og hennes etterslekt, finner du det på min hjemmeside, men bare på engelsk foreløpig.Se under 'My Family' på www.123hjemmeside.no/FamiliearvenMin 'slektning' Karsten Friis Fischer i Danmark har gitt meg mye stoff om slekten Odderbech og gården de bodde på.Vennlig hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Nordum

En Hanna Sommefeldt døde i Asker rundt 1790. Husker ikke nøyaktig år og dato.Tar det kun etter hukommelsen,som ikke er hva den en gang var. Men kanskje kan det være et forsøk verdt å sjekke om det kan være samme dame ? Har du noen formening om hvor hun kan være født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Takk skal du ha Jan! Nei jeg har ikke funnet ut hvor hun kan være født. Men det jeg egentlig var mest interessert i var om det ble noe levende barn - og dermed etterkommere utav dette leiermålet. Noe det ser ut som det ikke ble! Hans Petter hadde da ikke noen arvinger som overlevde ham.Vennlig hilsen Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.