Gå til innhold
Arkivverket

[#75197] Ole Johan Gundersen 1784 Bergen


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Ei god kjelde er som regel 'Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 Bergen', som ligg under militærvesen, Bergen: LenkeHer finn du at Lars G. er død, og at Ole Johan skriv seg for Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for innspill, Bjørn ;-)Hadde sett det i 1815 - men ville gjerne ha en såkalt second opinion:Har gjennom lengre tid lett etter opprinnelsen til min tippoldefar Ole Johan Høyer. Denne dukker opp i Kvæfjord i Troms som handelsbetjent. Det man inntil nylig har visst, er at han er byborger og født ca 1783.Gjennom et familiemedlem har jeg fått tilgang til innholdet i noe som kan sammenliknes med et pass. Der står det slik i en litt moderniser språkdrakt:'Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender.Min tjenstlige begjæring er derfor til alle og enhver, som bemeldte Ole J. Høyer måtte forekomme, at de ham på denne reise ubehindret vil la passere.'Det er datert 29. juni 1816Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.'Og en annen som lever lengre: 'Status i 184832248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar'Et par spørsmål: 1. Er det mulig å kalle seg Høyer -- uten noen form for navneendring eller bevilling? Må man kunne henvise til en ane som bærer dette navnet?2. Er denne vi finner i 1815 telling en person som kan karakteriseres som byborger?3. Finnes der noen mulighet til å finne ut: a) Om Ole Johan Gundersen/Larsen mottar et 'pass'? b) Og om denne flytter fra Bergen?Der er ikke mange kandidater som heter Ole Johan fra Bergen i passende alder - og som ikke gifter seg før 30- års alderen eller dør på annet tidspunkt enn mysteriet min tippoldefar Ole Johan HøyerVenter med spenning på flere innspillVennlig hilsen en spent ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for innspill, Bjørn ;-)Hadde sett det i 1815 - men ville gjerne ha en såkalt second opinion:Har gjennom lengre tid lett etter opprinnelsen til min tippoldefar Ole Johan Høyer. Denne dukker opp i Kvæfjord i Troms som handelsbetjent. Det man inntil nylig har visst, er at han er byborger og født ca 1783.Gjennom et familiemedlem har jeg fått tilgang til innholdet i noe som kan sammenliknes med et pass. Der står det slik i en litt moderniser språkdrakt:'Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender.Min tjenstlige begjæring er derfor til alle og enhver, som bemeldte Ole J. Høyer måtte forekomme, at de ham på denne reise ubehindret vil la passere.'Det er datert 29. juni 1816Tidligere har jeg eliminert to kandidater i Bergensområdet - nemlig: 'Ole Johan Høyer, død i Port au Prince, St. Domingo 24.12.1821, 21 aar 9 mnd. 20 dager. Foreldre:Susanna C. f. Back og Ole Høyer.'Og en annen som lever lengre: 'Status i 184832248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar'Et par spørsmål: 1. Er det mulig å kalle seg Høyer -- uten noen form for navneendring eller bevilling? Må man kunne henvise til en ane som bærer dette navnet?2. Er denne vi finner i 1815 telling en person som kan karakteriseres som byborger?3. Finnes der noen mulighet til å finne ut: a) Om Ole Johan Gundersen/Larsen mottar et 'pass'? b) Og om denne flytter fra Bergen?Der er ikke mange kandidater som heter Ole Johan fra Bergen i passende alder - og som ikke gifter seg før 30- års alderen eller dør på annet tidspunkt enn mysteriet min tippoldefar Ole Johan HøyerVenter med spenning på flere innspillVennlig hilsen en spent ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I utgangspunktet var der inga namnelov på den tida. Slikt kom vel ikkje før på 1920-talet. Men det ville likevel vore rart om han kalte seg Høyer utan å ha samband til namnet på ein eller annan måte.No har ikkje eg fulgt med i saka før i denne tråden. Difor er det meste av det du skriv i siste innlegg nytt for meg.Men du må òg ta høgd for at Bergen stift ikkje berre er Bergen by. Men når han vert omtala av Friele som 'borger herav byen', ville eg først sjekka om han hadde løyst borgerskap i Bergen. Og der finst ein Ole Høyer som får borgarskap 15. august 1815 i Bergen, sjå side 262: LenkeHar er fødd i Nordfjord. Kan hende er det eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker, BjørnHar kikket på denne Ole Høyer - og all den tid man ikke har trukket noen konlusjon; kan man ikke utelukke denne Ole... som en av samme familie. Har vel i utgangspunkt tenkt på min tippoldefar som av denne slekta.På nabolenke får jeg spørsmål om Ole Johan Høyers barn.. og limer her og siden jeg antagelig vil ha noen som bare ser det ene stedet og noen som 'har falt av det andre stedet' ;-)Ole Johan har to lejermål i Kvæfjord - og gifter seg ikke.Min oldefar Christian Johan Høyer født 1 Jan 1827 i Hemmestad,Kvæfjord. He døpt 15 Apr 1827. Død 11 Jul 1919 i Tjeldsund. Mora Mette Maria Gregusdatter født 22 Jan 1798 på Hemmestad, Kvæfjord. Døpt 4 Feb 1798 in Kvæfjord Kirke. Føde 1866 i Hårvik, Tjeldsund. OG har kartlagt moras slekt minimum til oldefar - ingen Christian eller Johan - men derimot heter morfar Lars - et utmerket navn for Lars Gundersens etterkommer ;-)Her finner du dåp; [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601610260.jpg&siz=full>Lenke Så til leiermål nr.1. som kronologisk passer godt med en enslig mann som er tellet i 1815 i Bergen og får pass for utreise i 1816: Johan Irgens født 5 Jun 1819 på Hemmestad,Kvæfjord. Døpt 27 Jun 1819 i Kvæfjord. Den Ole Johan får dette barnet med er Kirsten Eriksdatter Fochsen født i 1794 på Stangnes. Og akk .. ei heller hær forekommer navnet Johan innen rammen av oldeforedre. Og ei heller Irgens.Her finner du dåpen; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker, Anne ;-)Nei, dette var nytt for meg. Men med min manglende evne klarer jeg ikke å se noe som relateres til personer i Ole Johans fortid i Bergen. Derimot synes jeg å se at den min tippoldemor (etter sine to lejermål til sist blir gift med) blir tilgodesett. Hun gifter seg med Willads Bing Dreier - sønn av sognepresten Arnoldus Schytte Dreier og Anne Margrethe Schelderup. Paret får Gustav og Arnoldus sammen.Min tippoldefar synes å være godt inne med dette paret - ettersom han er forlover for dem. Ei heller min oldefar - Christian synes å bære nag: Han kaller sin førstefødte sønn OLUF JOHAN. Og nr. 3 kalles Willas Bing etter stefaren. Nr. 2 kan i denne sammenheng være interessant: LUDVIG GERHARD.Navnet er ikke noen oppkalling etter noen av konas aner... så spørsmålet er: Kan det ligge en link er for eksempel til Ole Johans morfar eller farfar?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva har statarkivet i Tromsø og det kommunal arkivet i Kvæfjord sagt om hva de har av dokumenter som kan belyse hvem Ole Johan var? Sorenskriver, forretningsdokumenter, fattigprotokoll/bidrag, m.v. Et eller annet sted må det jo stå fødselsdato og fødested...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk igjen, Arnfrid, at du tar deg tid ;-)Gjennom mange år - også i tiden før så mye ble nettrelatert - har bl.a. et par søskenebarn av min mor og noen av barna til disse søskenebarn lett høyt og lavt etter facts rundt Ole Johan. Så langt jeg vet, er arkiver i Kvæfjord, Tjelsund, Tromsø og Bergen tilskrevet ved flere anledninger .,.. og der har ikke utfra disse skriblerier kommet fram annet enn ovenstående pass.Men når jeg nå kaster fram saken igjen, er det fordi der stadig kommer nye slektsgranskere til .. og at nytt materiale blir scannet og eller digitalisert.. Og min drøm er at man i noe av dette skal kunne finne en ny innfallsvinkel.Jeg klarer ikke å bli sikker på hva som står om søskenebarn og sønn i skiftet - så tar med glede imot støtte. Den sønn vi vet lite om hvor blir av; er Johan Irgens. I familien Ole Høyer og Susanna Catharina Bach Bergen - er der blant fadderne til de mange barna - minst en gang en Irgens som opptrer. Ole Høyer er 10 - 11 år eldre enn Susanna ... og kan meget vel ha hatt en farskapsak på nakken.. Sagt på en annen måte: Han kan godt være far til en Ole Johan Høyer som vokser opp hos et annet ektepar med fornavn Ole.. og et hvilket som helst etternavn,Men som sagt: Kan noen av dere drevne leser.. finne ut hva som står om sønn og søskenebarn i skiftet; kan man kanskje komme ett hakk videre.Takker for all innsats på forhåndKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke om Ole Johan Wold har vert nevnt ? Han er nevnt på Hamnvik-Ibbestad 1828 hvor han hadde jekt. Assessor Høyer har jo eiet en del av Ibbestad fra gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Denne Ole Johan har ikke vært nevnt, Terje.Men er det sannsynlig at denne Wold kan være Bergensborger?Hva vet du eventuelt om denne Wold - og om Høyer interessene på Ibestad?Takk for din stadig tilbakevendende interesse for Ole Johan, Terje ;-) God helgKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Sliter med å forstå skiftet i lenke over. Forstår jeg det rett når det begynner nederst på side 140 b og slutter øverst på side 141 b og at 141 a består av to spalter?Beklager det antagelig 'idiotiske spørsmål' for dere garvede granskere - men sliter alvorlig med å forstå innholdet.Kjell (igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Skiftet begynner nederst på side 140b fortsetter i to spalter side 141a og avslutter øverst på side 141b. Inneholder vel ikke noe som kan gi indikasjon om hvor han kom fra. Når det gjelder Ole Johan og Ibestad, så nevnes det to sjekteeiere der samtidig i Nordlandske handelsteder av N A Ytreberg. Ole Lind og Ole Johan Wold.Lurer litt på om ikke Ole Lind var Bergensborger ?? Den Høyer som har eiet i Ibestad er vel Asmus Høyer i Trondhjem. Lurer litt på om ikke det navnet har vert skrevet Høyerup og. Har vert borti Høyerup navnet både i Bergen og Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker, Terje ;-)Strever og med å finne noe matnyttig i skiftet med tanke på OJH's bakgrunn - men har ikke klart det.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.