Gå til innhold
Arkivverket

[#75205] Hvem var Niclaus Bierring ca 1675-1701 Valen, Sunnhordland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Nicolaus Biering 1675-1701 giftet seg trolig i Fjellberg 1697/98 med enke Kristin Michelsdtr. Alant. Sammen fikk de sønnen Jacob Nicolausen i 1698. Han var trolig oppkalt etter Kristins første ektemann, Jacob Børgesen 1653-1697.Har denne Biering noen forbindelse med Conrad Bierring 1653-1723 fra Greissewald i Tyskland, gift i Bergen 1682 med Margrethe Schierenbeck 1662-1739? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved skifte etter Kristin Michelsdtr. Alant's første mann, Jacob Børgesen 13.09.1697 ,fremkommer det at enken hadde valgt Leuntnant Biering som lagverge. Kan det tenkes at det finnes noen opplysninger om Nicolaus Biering i militære oversikter?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har registrert 6 barn i ekteskapet med Jacob.Martha 1684, Lars 1689, Michel 1696 samt Brita, Kierstin og Jacob. De tre siste har jeg ikke noe fødselsår på.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1701 tellingen står det om Nicolaus ' død siden'. Jeg tolket det som at han døde i 1701 rett etter tellingen, men det må jo åpenbart være feil dersom han var lensmann fra 1709-1716. Alle i 1701 tellinge er jo døde, så hvorfor denne kommentaren vedr. Nicolaus?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg og lurte på hvorfor det stod det.En annen ting jeg nå lurer på er dattera til Jacob, Martha som skal være født ca 1684. Da kan hun ikke være datter til Kristine Allant dersom hun og Jacob først ble gift i 1692??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hvor du har opplysningen fra om at Jacob og Kristin giftet seg i 1692. Jeg har notert at de ble gift i 1681, men vet heller ikke hvor den opplysningen stammer fra. Men da var jo i så fall Jacob ca 28 år. Valen lå vel i gammel tid under Kvinnherad. Der finnes det en kirkebok over døpte mellom 1669 og 1709. Kanskje kan man finne barnedåpene der.http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=11550 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det stod på lenka over i innlegg 4, før jeg fant den hadde jeg ikke noen dato.Ja, det går jo an å lete etter dåp, men det spørs om morens navn er oppgidt. Kanskje det er skifte etter Kristine Allant og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I den samme lenken står det jo at Lars er et av barna deres. Han er oppført med alder 1689-1731 gift med Kirsten Valentinsdtr. Så jeg tror nok at opplysningen om ekteskap i 1692 må være feil.Martha Jacobsdtr. ble jo som kjent gift med Hans Engelsen Gjøen 1693-1777 trolig rundt 1712. Deres første datter ble døpt Christi, trolig etter Marthas mor, mens datter nr.2 ble døpt Martha etter mor til Hans Engelsen, Marta Olavsdtr.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er på vei ut døren nå, men ser at Valen er registrert i Bygdebok for Sveio, bind 2. Det kunne jo ha vært interessant å få visst hva som står der.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Arnfrid. Den overså jeg. Da sjkal jeg legge inn en forespørsel om oppslag i bygdeboka fra Kvinnherad.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Bierring-navnet var vel ikke så vanlig og jeg lurer derfor på om Nicolaus var i slekt med Jens Bierring (1649-1701) på Eid. Han var lensmann der ca 1699-1701. Kan Conrad Bierring 1653-1723 (stemmer aldersmessig) fra Greissewald (Greifswald?) i Tyskland være Jens sin bror og Nicolaus hans sønn? (at Jens var Nicolaus onkel?) Nicolaus kan ikke være Jens sin sønn da Jens bare hadde 2 døtre i live i 1701. Grunnen til denne teorien! er at Nicolaus også var lensmann og ga som det står i http://valestiftinga.no/reidarein.htm en messehagel til EID-kirken. Det er mange Eide, men bare et Eid. Hvis det her er snakk om Nordfjordeid, så er ikke denne tankeflukten usannsynlig. I avsnitt 3 nevnes en Løyntnant Bjerring, vet ikke om dette er Nicolaus, men vil nevne at Jens Bierring sin datter Regina ble gm Valentin Christensen Beyer som var løytnant på Eid før 1720 og senere ble Oberstløyntnant. Om Nicolaus hadde vært Jens sin sønn så ville vel Nicolaus barn vært nevnt i 1701?Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Ole for innspillet ditt.Du har rett i at Bier®ing navnet ikke var mye utbredt i Norge rundt 1700 tallet. Og mange av dem var vel i slekt. Men når Nicolaus Biering gav en messehagel til Eid kirke, så var nok det Eid Sogn. Som du ser i innlegg 15 var Eid og Fjellberg kirkesogn i Kvinnherad i Sunnhordland.Og jeg vil nok tro at den Løyntnat Biering som var lagverge for enken ved skifte etter Jacob Børgesen i 1697, er den samme Nicolaus Biering som giftet seg med henne samme året, etter å ha gjort henne gravid.Når det gjelder Conrad Bierring, så har jeg ham som en av mine forfedre, men det har ikke lykkes meg å finne noen klar forbindelse mellom Conrad og Nicolaus. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal ikke blande meg bort i Bier®ing'er på vestlandet, men det er feil at Bier®ing-navnet var uvanlig på 1700-tallet og at de alle var i slekt (i det minste i relativ nær fortid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Geir.Alt er relativt, og jeg skal ikke gi meg ut på noen lang diskusjon om hvorvidt navnet var mye eller lite brukt, eller hvor mange av dem som eventuelt var i slekt, nær eller fjern.Noen av dem var i slekt, og det jeg er interessert i er om noen kan fremskaffe mer opplysninger om denne Nicolaus Biering , som i følge skiftet i 1697 altså var løyntnant. Om det stemmer vet jeg ikke, jeg har kun skiftet som gir den opplysningen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei, jeg vil komme med et lite innspill fra Østlandet. Jeg er enig med Rune (18) i at slektsnavnet Biering ikke var mye utbredt på 16- og 1700-tallet. Navnet Jens Biering er nevnt over (17). Jeg vil nevne at en Jens Biering var fogd i Heggen og Frøland fra 1647. Iflg. gårdshistoriene for Eidsberg var han født i Danmark ca. 1620, og døde ca. 1694 hos sin sønn Niels Jensen Biering somm var sogneprest i Rakkestad. Mesteparten av sin embetstid bodde Jens Biering på gården Lindhol i Eidsberg som han kjøpte fra Kronen ca. 1661.. Jens Biering var gift med Maren Laugesdtr. Bygdeboken oppgir 5 barn: 1) Niels, sogneprest (se over). 2) Christen Jensen Elgetun, 3) Mette Jensdtr. f. 1655, g.m. sorenskriver Henrik Didrichsen Altenburg, som overtok Lindhol etter svigerfaren, og var en av Henrik Ibsens norske aner (Henrik Ibsens mor var Marichen Altenburg). 4)Maren Jensdtr. f. 1656, g. m. fogden Christen Knudsen Vendelboe. 5) Ingebor Jensdtr., g. m. 1) Jørgen 2) Lorens Jacobsen Bjørnstad. Vi beveger oss her i embetsmannskiktet, som det finnes endel litteratur om. (Ovenstad, Tor Weidling). Jeg er ikke selv i slekt med Jens Biering, men han bodde en periode på 1650-tallet på Kronens gård søndre Skjørten i Askim, som jeg kommer fra. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for et interessant innspill Fredrik.Om jeg holder meg på 1600 tallet, finner jeg tre personer i Bergen gift med det etternavnet. Det er den før nevnte Conrad Bierring gift i Nykirken 28.11.1682 med Margrethe Scherenbeck.Christen Biering giftet seg i Domkirken 26.12.1666 med Karen Povelsdtr.Og Boel Simensdtr. Biering giftet seg i Nykirken 11.10.1674 med Berendt Mørck.En Peder Biering døper et barn i Bergen i 1684.Conrad, som jeg har kontroll på døper barn i Bergen 1683, 85, 86, 88, og 1690 før de flytter til Sogn.Det er skifte etter en Christen Biering i 1718, trolig den samme som giftet seg i 1666 og i 1729 etter en Wibich Biering som man ikke visste om der var slektninger etter.I 1701 tellingen for Søndre Bergenhus , som ikke inneholder Bergen, har kun Nicolaus Biering nevnt.1701 tellingen for Nordre bergenhus nevner kun Lensmann Jens Biering på Eid i Nordfjord. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja Rune, alt er relativt - jeg skal ikke blande meg inn og heller ikke kommentere (21) med et fristende islett av ironi.Til generelle informasjon er de Bier®ing'er jeg har i Christiania alt fra arbeidere, tømmermenn og svenner og videre opp på 'rangstigen'. ( 16- og 1700-tall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har slett ikke noe mot din innblanding Geir.Og jeg ble ikke provosert av deg. Tvertimot vil jeg si.Jeg ønsket bare å poengtere at det var ikke mengden av Bieringer som interesserte meg, det var kun om det var mulig å få litt mer kjøtt på beinet vedrørende Niclaus Biering.Jeg vet at du sitter inne med mye kunnskap og har tilgang til mange oppslagsverk, og du har hjulpet meg mer enn en gang tidligere. Jeg hadde som sagt bare ikke ønske om at denne debatten skulle bli en lang diskusjon om navneutbredelse på 16-1700 tallet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei igjen, Rune. Bare et kort innlegg; Presten Niels Jensen Biering har stor etterslekt i Eidsberg (Høie-Mysenslekten), Jeg har en slektstavle og en slektsbok som gir mye informasjon om disse. Ta kontakt med meg på skjoerte@online.no dersom du ønsker mere informasjon. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.