Gå til innhold
Arkivverket

[#75206] Jens Larsen født i Nordland Rødøy eller vågan


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heii Rødøy er det en jeg ikke har noe mer på foreløbig denne Jens Larsen f. 1791 Nordgierøen far Lars (Enkemand) Nordgierøen og Karen Jensdtr (Tøsen)her er han i Vågan på Haverdal som fostersønn. Lenke Om det er denne som er 12 år gammel på sin mors skifte 1802 Karen Jensdtr Det var i tilleg som arvinger Karen 18 år og Lars 20 år.Pussig nok er ikke navnet på enkemann med her, kan det være at han måtte skifte pga at han skulle gifte seg på nytt.Skifte etter (min tipptipp) Jens Larsen 7/2-1829 i Rørvik i Vågan. Kanskjke det kan være noen opplysninger der f. eks om formyndere som kan være til hjelp har prøvde å finne skiftet i de skannede skiftene men ikke funnet det ennå.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Skifte etter Jens Larsen 7/2 1829: Formue 79-2-2. Gjeld 132-3-3- Falittbo. Arvinger: Enke Sophie C. Pedersdatter. Datter Hanna Bergithe Jensdatter, 16 år, sønn Lars Johan Jensen, 10 år, datter Seborg Marie Jensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette har Hill-Gunn vært snill å lete fram og skrive før (i en annen debatt) tenkte de var så unge at de hadde formyndere når de er bare fra 16 år og ned.Har du Håkon vært borti Jens Larsen, du finner mer i debatten om Hanna Jensdtr og Andreas Olsen. LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Steinar: Om det er slik at 'din' Jens Larsen er han som er døypt i Rødøy kyrkje i 1791 som son til Lars og Karen Jensdtr (du nemner ikkje kor foreldra budde då sonen vart fødd!), er han nok son til Lars Nilsen som kom frå Kilhavn, fødd om lag 1749, og fyrst var gift med Margrete Gillesdtr frå Indre Skålsvik i Meløy. Ho døydde i 1782. Lars busette seg etter kvart på Nord-Gjerøya. Lars og Karen fekk sonen Jens før dei gifte seg, men dei gifte seg i 1793 i Rødøy kyrkje og fekk eit barn til, Dorotea, født i 1795. Ho døydde berre '2 1/2 år' gamal, i 1797. Karen Jensdtr døydde same året og Lars Nilsen døydde i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei trodde det framkom i innlegget. klipp fra innlegg 1. Jens Larsen f. 1791 Nordgierøen far Lars (Enkemand) Nordgierøen dette er fra rødøyboken på digitalarkivet.Regner med at du har oversikt over Meløy og Rødøy, får se over det jeg har av skriftlige ting. Hadde ikke den Lars Nilsen i databasen.ser på skifter i Meløy - træna en i Åbotsvik, 25 år i 1776, (2494-2499) og med en mor fra Tjong se nr 1606 på ektefelle. Det betyr i så tilfelle at jeg er på min far aner. Nils Christensen på Kildal hadde ikke noen sønn som het Lars ved skiftet 1751. Men de er kanskje i den situasjon at det skiftes etter dem, og da blir det jo kirkeboken som må gjennomgås. Margrete Gillesdtr i Skålvik er ikke nvnt i skiftesamlingen etter det jeg kunne se.Dene Jens jeg leter etter ble gift på et tidspunkt der det ikke finnes kirkebok for verken i Buksdnes eller i Vågan, setter derfor mitt håp til at det forekommer noe i skiftene.gjennom datteren har han etterslekt i Vågan og sønne Lars var selveier på Smorten dennes sønn Iver Jentoft Larsen drev handel på Skokkelvikøya ( s. 21, 56 og 255/56 Valberg borge Bind IX) pluss en del andre steder i Hadsel etcSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Du har sjølvsagt heilt rett: Du skreiv kor Jens var fødd (det var nok for seint på kvelden då eg skreiv). Men i det vidare (5) ser det ut til at du 'miksar'. Eg skriv (4) at Lars Nilsen var frå Kilhavn (nabo til Tjong) i Rødøy. Foreldra var Nils Johansen og Karen Andersdtr (skifte 1779). Nils var fødd rundt 1710 og var brukar (og skattytar) i Kilhavn frå byrjinga av 1730-talet. Nils var son til Johan Nilsen som på 1730-talet budde på Ytre Skålsvik i Meløy. Han var født på Hammerøya i Rødøy om lag 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifort gjort å overse ting i teksten. Har ikke helt oversikt over gårder i Rødøy og Meløy selv om min fars slekt er derfra.Når det gjelder den Las Nilsen som er fra Meløy så kom jeg etter litt sjekking til det at det måtte være feil.Når det gjelder han som du påpeker er den rette, ser jeg at han og er nevnt på skiftet til Berethe Danielsdtr død på Langnes i Rødøy og at han er sønnesønn til hennes søster Marit Danielsdtr død på Hammøren og denne sønn Johan Nilsen som var død i Skålvær før 1735. Han hadde og en bror ifølge skiftet som het Nils Johansen som bodde på Sneen (Snyen) i Meløy og en søster som het Ingeborg som tjente på Omnes.Berit Danielsdtr var gift tre ganger med 1. Anders Jakobsen skifte 1716, Christopher Gregusen skifte 1723 og Johan Larsen som overlevde henne. Hun hadde ikke barn hun hadde halvbroren Hans Pedersen og søstren Marit Danielsdtr om hun var fra Hammerø i RødøyMarits Danielsdtrs barn i 1735 Lars Nilsen, Lineshavn, Berit Nilsen, død før 1735 Hammerøen, Berits datter Lucia Jensdtr var i 1735 i Rødøy. skifte etter Marits mann Nils Larsen i 1713 på Hammerøen (314-318)Kjenner noen til denne familien?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Om du hadde lese innlegget mitt og innlegget ditt litt meir nøye, ville du sjå at det ikkje er samsvar mellom det som vert opplyst om Johan Nilsen. Du skriv at han budde i Skålvær, men det er feil. Skålvær er eit vær i Tjøtta prestegjeld. Som du vil sjå, skriv eg at han budde på Ytre Skålsvik i Meløy. Eg forstår jo kor du har det frå, sjølv om du ikkje nemner kjelda di, nemleg Svein Edvardsen sine skifteavskrifter. I dette tilfelle er avskrifta feil. Eg har sjekka originalen og den er kjelda mi. Grunnen til at eg sjekka originalen, var at det verka merkeleg at heile slekta budde i Rødøy prestegjeld også Johan sine barn, men ikkje Johan Nilsen. Det tenkte eg måtte vera feil, og det var det. Når du spør om nokon kjenner til 'denne familien', er det spørsmål om kva du meiner. Kjenner du ikkje sjølv noko til 'denne familien' i det du skriv og hentar frå Svein Edvardsen? Ser du at eg også fortel deg kor Johan Nilsen kom frå og når han var fødd (sjå manntalet 1701)? Han var son til Nils Larsen Hammerøy (~1650 - ~1713). Det vart skifta etter han i 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er flere feile stedsnavn i Svein Edvardsens samling. Nå er vel det skiftet jeg henviser til bare et tillegg og ikke istedenfor dine opplysninger.Når det gjelder kjenskap til slekten er det helst om noen andre har de her til Aner. Selv om min fars slekt er fra dette området så er dette ukjente personer. Hans familie er bl. a. de i Skålvik i Meløy Alle skifter i 1680-1780 heftet på den gården er mine aner eller slektninger av dem.Klarer ikke å finne noe skifte som nevner Johan og Nils. Heller ikke noe skifte etter Karen Jensdtr.da er det altså skiftet 1713 etter Nils Larsen på Hammerøy, og i 1735 etter Berit Danielsdtr på Langnes.Her er de Karen Jensdtr som er i Rødøy kirkebok på nett. Lenkeav de Karen her har jeg mistanke til hun som er f. 1761, men det kan jo og være en annen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNår en ser på militærrullene i Buksnes så er den Jens Larsen fra Rødøy født ca 1774klippÆsøen Husmand Jens Larsen 38 Helgeland 1811Dette kan jo tyde på at jeg har søkt på et for lite område. det kan jo være fra Bindal og til og med MeløySå dermed blir da spørsmålet hvor kom han fra?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei SteinarSe på dette skiftet fra AlstahaugHellesvik; Alstahaug/1846 Karen Jensdatter, Enke. HovedpersonBereth Jensdatter, Død. SøsterSeborg Nilsdatter Gift, Barn av Bereth; Andreas Gregorsen, Guldfjord I Herø,Lava Jensdatter, Død. SøsterElen Christina Andersdatter, Gift: Barn av Lava; Hans Andreas Hansen, Waag I DønnaAnna Johanna Jensdatter, Død .SøsterJacob Motler Nilsen, Gift. Barn av Anna Johanna; Waaga præstegjeld i LofodenJENS LARSEN, Død. Barn av Anna Johanna; Har barn men navn vides ikke. RØRVIGEN I LOFODEN.Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiTakk igjen Hill-Gunndenne er nok den rette, han i Rødøy ble mer og mer usansynlig. Synes å ha sett noen av de navnene i debatter fra Alstahaug, men det kan jo være at jeg tar feil.Så nå er det bare å prøve å bygge videre bakover på anerekken.ser at Frode har den familien på sin hjemmeside men ikke etternavn på Jens. wwww.slekt.netf. eks er Seborg Nilsen f. ca 1788 gift 1. m. Johannes Simonsen og 2. m. Anders Andersen os så med Anders Gregusen. Anders A. og Sebogs datter Johanne blir gift med Johan Jakob Pettersen Dass.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.