Gå til innhold
Arkivverket

[#75209] HO; Skånev, Fjellb, Kvinnh; Sissel Jonsdtr 1724- og Kari Torbjørnsdtr 1744-1806?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg står helt fast mht hvem som var Sissel Jonsdatter og Kari Torbjørnsdatter sine foreldre.1. Sissel Jonsdatter:Bakkevik skriver henne som Hetland og f i 1724. Hetland er på Halsnøy. Hun ble som enke gift med enkemann Tørres Nilsen Ølfernes 1740-1784 i 1762 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hetland kan også være fra hennes 1. mann. Med han hadde hun barnene Marta 21 år i 1777 og Jon 18 år i 1777. Med Tørres fikk hun bl a Anfinn i 1766.I 1777 bor de på Ølfernes og Sissel er 53 år (f 1724) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønnen Annfin med kone Marta Jonsdtr (dtr til Skarveland nedenfor) på Ølfernes i 1801 Lenke 2. Kari Torbjørnsdatter:Det konfirmeres en med dette navn i 1760 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke men det står ikke sogn eller gård.Hun gifter seg med Jon Tørresen Skarveland 1737-1806 i 1769 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke forlovere fra Sandvold og Hillesdal.I 1777 bor de på Skarveland og Kari er 31 år (f 1746) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke1801 Skarveland LenkeKari dør i 1806 63 år (f 1743) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kari er datter av Torbjørn Haldorsson f ca 1713 Matre indre i Skånevik og kona Marita Askjellsdtr.død 1770 fra Matre ytre. Hun er f.ca 1744 og hadde 5 søsken. Marita f.1742, Guri f.1745, Haldor, f.1747, Ales f.1749 og Ales f.1750. Klde Skånevik soga 1, side 341, nr. 24 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder Sissel Jonsdtr.1724 - 1787, så hadde hun vært gift med en Knut og hadde to barn med han. Madela Knutsdtr. f.1756 og Jon Knutsson f. 1759. Det står ingenting om hvor hun kommer fra i bygdeboka. Kilde: Skåneviksoga 1, side 211, nr. 9 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,Er der noe mer bakover fra Torbjørn Haldorsen og Marita Askjellsdatter?Kanskje jeg kan klare å finne Knut død ca 1760.. En slektsside oppgir at Sissel er født i Fitjar, men der er verken dåps- eller konfirmasjonslister så tidlig. Vet du om andre Hetland-gårder i området enn på Halsnøy og i Ølen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jammen tror jeg at jeg fant skiftet etter Knut;Knut Thomassen Hatland under Horneland, Føeyen,Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24029/254>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24029/254Permanent bildelenke: Lenke videre Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24029/255Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at en av fadderne til Jon var Erik Vihovde som i 1757 ble stevnet av Knut Thomasson da han hadde sagt at 'Knut var en skovtyv og en tyvs unge' Knut bygsla Hatland i 1752 i flg. Stord bygdebok side 623/624. Det står ingenting om Siossel Jonsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser at noen sier Sissel var datter til Jon Skarvaland.Sissels andre mann, Tørres Nilsson Ølfarnes, var bror til min 3. tippoldefar så jeg har og leita forgjeves etter Sissels opphav.Knut døde i 1759: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har et barn av Jon Skarvaland, min forfar Tørres, f 1688. Hans sønn Jon var født 1734, altså 10 år etter Sissel. Var der flere Jon Skarvaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

11) Han er dessverre den eneste jeg og har, han var gift med Valgjerd Torsdtr Storhaug (søster til min 3. tippoldemor, Maritha)Jeg finner ikke Jon Skarvaland igjen i 1701, så jeg går ut fra at han var død da.Jeg fant det jo på FS, så det er vel bare noe noen har 'diktet opp'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

11) Han er dessverre den eneste jeg og har, han var gift med Valgjerd Torsdtr Storhaug (søster til min 3. tippoldemor, Maritha)Jeg finner ikke Jon Skarvaland igjen i 1701, så jeg går ut fra at han var død da.Jeg fant det jo på FS, så det er vel bare noe noen har 'diktet opp'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Marita Askjellsdtr. er Askjel Askjelsson Matre ytre 1672-1758 og Kari Torgeirsdtr. d.ca 1764. Askjell f.1672 er sønn av Askjel Lauritsson Matre ytre f ca 1635 og kona er ukjent. Far hans igjen er Laurits Askjellsson Matre ytre f.ca 1602. Kilde Skåneviksoga 1, side 412, nr. 29, 30, 31. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Tilbake til Stord;Jeg har leitet etter faddere i Stord med navn Sissel o.l. på 1740-tallet. Der er ikke mange, men noen kan sjekkes ut;Sissel Føyen, Sissel Høyland, Sissel Valvatne, Sissel Almås, Sissel Børtveit. Er noen av disse født ca 1724 med en far Jon el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.