Gå til innhold
Arkivverket

[#75210] Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947 - 2001 )


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Johannessen

Jeg søkte her etter døds dato for Edvin Willy Paulsen f. 22.8.1925 og død i Bergen 1986. ( tror jeg ) Det ser ut som at 1947 - 2001 for Bergen er falt ut.MVH Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Denne Edvin: LenkeSjå under 'Dokumentasjon' for den aktuelle databasen;'Databasen er et uttrekk av det nasjonale dataregisteret over dødsfall meldt til skifteretten. De forskjellige sorenskriverembetene startet med elektronisk registrering av meldingene på ulike tidspunkt, men fra 1992/1993 ble meldingene registrert på data hos alle, og fra 1995 skal registeret være komplett. Årene forut for dette, har derfor kun enkeltoppføringer. Merk at dobbeltføringer kan forekomme: Hvis en person døde utenfor sitt sorenskriveri, ble dødsfallet meldt til det lokale sorenskriveri, såvel som til avdødes hjemmehørende embete.Av hensyn til personvern har vi kun tatt med navn på avdøde, når vedkommende var født og død, embetet dødsfallet ble meldt i, og postnummeret til avdøde.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Grunnen til at jeg skrev at jeg tror han døde i 1986, var at jeg fant dette navnet under DIS gravminner. Det kan jo være flere med samme navn i Bergen.Hensikten med inlegget mitt var dobbel. 1. Underrette Digitalarkivet om at Bergen byfogdembete var falt ut. 2. Når de legger det tilbake, ville jeg få den nøyaktige fødselsdatoen. Derved viste jeg jo sikket navnet og data på hans hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er først fra 1993 at Bergen byfogdembete har registreringer, årene forut er det bare registert ett og to tilfeller.Dette er en database som tar utgangspunkt i den elektroniske registeringen av dødsfall hos skifteretten. Forut for dataregistreringen, finner en registreringene i døsfallsprotokoller. Enn så lenge har Digitalarkivet dødsfallsdatabase for Bergen kun fram til 1972 Lenke men her vil det nok komme en utvidelse etterhvert.Statsarkivet i Bergen kan kanskje være behjelpelig med eksakte dødsdatoen for vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Takk for utvist interesse alle sammen. Nå har jeg fått klarhet i ' problemet ', og har planer om å besøke Statsarkivet i Bergen neste uke.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nei, det er korrekt. Bergen byfogdembete er med for alvor fra 1993. Det er også derfor årstallbenevnelsen i databasetittelen blir litt rar med 1995 først og 1947 i parentes. Fra 1995 er alle embeter med på ordentlig, men spordiske registreringer helt fra 1947 er å finne i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.