Gå til innhold
Arkivverket

[#75230] HO: Hogne Tomassen Høysæter -Tuen - Førdestrøm fra Os til Sund


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Ringen blir liksom slutta, når vi følger desse Kåredøttrende så havner vi til Kåre Andersen Haugervold, igjen sønn til Anders Alfsen f. Gjøn, da sønn til Alf Ellingsen Gjøn, og Gjøn slekta går tilbake til Sotra andre veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

37) Jeg finner ingen datter Malene, hun måtte i tilfelle være født 1819, men ikke finner jeg noen.50 og 51) Familien kom fra Samnanger (Høysæter og Jarland)Nils Hognesson Dommedal var f på Jarland i 1725 med mor fra Høysæter så de kan jo ha bodd der en tid selv om det ikke er kommet med i bygdebokaDet er skifte etter hans far Hogne Johannesson Jarland der 6 ønner og 4 døtre er nevnt fra 2 ekteskap: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24124/87Her er tydelig Nils Hognesen Dommedal nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

52) Ja, det er rart hvordan familier flytter på seg og mye inngifting er det og.Ellers fant jeg konfirmasjonen til Joseph Johannesson i 1836 (han var født på Sangolt, litt rart for i 1820 var foreldra på Børnesvågen og i 1824 var Johannes og hans andre kone der og) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 13 (1835-1849), Konfirmerte 1836, side 122. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1936&idx_id=1936&uid=ny&idx_side=-142>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 54. Det er ikkje så langt fra Sangolt til Børnesvågen, idag 10 minutt med bil, den gang ca. 1 times gange med mitt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

46) Jo, Johannes Jonsson Lid og Magdela Tomasdtr Tysseland hadde faktisk to sønner som het Jon, en f og d i 1754 og en f i 1755. Men Lauvskard skriver: 'Jon, f. 1755, konfirm. 1773, bleiv 1778' - så da er det vel tvilsomt at det er han som fikk barn i 1791!55) Jeg har sjekket fadderne til Josephs barn, ihvertfal en fra Børnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Skulle vel ha lagt til at jeg finner ikke dette paret Jon Johannessen og Maria Jonsdtr gift verken i Os eller Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Forts 57) Det er nok de som er her i ft 1801 på Fantoft, men hans farsnavn er feil: LenkeBarna stemmer for de fikk disse barna:Ole 1787, Johannes 1789, Ingeborg 1794, Ide Gurine 1796, Jon 1799.Ved barnas dåp står faren som Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

forts 57) Det er skifte etter en Johannes Jonsen Fantoft - enten hans sønn eller hans far? Johannes Jonsen Botnen u. Fantoft Skjold 111b 10 1798-1805 Lenke Det er vel ikke Fantoft et annet sted? Kan ikke se at det er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På dem har jeg disse barna (du kontrollsjekker, selvfølgelig):John Johans. Børnesvåg døpt 31.10.1824 g. Abelone Nilsdtr. Børnes.Johannes døpt 19.3.1826 død 1902 på Skoge (dette er Oddvar-teritorium) g. Kari Nilsdtr. Vardøy 1824-1907.Malene døpt 6.1.1828 (f. 27.12.) død 1892 Gjøvåg, Tysnes (andre ektemann var Sjur Berges. Gjøvåg g. 23.4.1878). 1. ektemann var Christopher Lars. Grønnevik døpt 22.5.1831, kom bort på sjøen 14.6.1864.Ole døpt 13.10.1830 død 1879 Steinslandssjøen g. 1865 m Brithe Hansdtr. Steinsland døpt 28.3.1841 (hennes foreldre Hans Hans. Førresdalen (foreldre fra Kvam) og Lisbeth Gurie Larsdtr. Buena (under Søvik, Os).Anders døpt 11.3.1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 59. Dette er skifte etter Johannes Joensen g. Magdela Thomasdatter og det forteller at de kun hadde sønnen Knud som levde og at Jon Johannesen g. Mari Olsdatter da ikkje kan være deira sønn. Fremdeles kan Mari som er dattera til Jon være gift Johannes, da er spørsmål hvem som er far til Jon Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

62) Fint at du fikk det sjekket, Oddvar. Hadde jo alt det skifte da de begge er søsken av mine 4. tipper.60) Ja, det har jeg og (se innlegg 38 og 39)Ellers har jeg sjekket faddere til barna til Joen Johannessen og Mari Jonsdtr Fantoft. Her er det en del som har Johannes som farsnavn.Ole ch. 14/1-1787 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-99>LenkeFaddere: Christopher Salomonsen Slettebakken, Gunner Ericsen Fjøsanger-Hauen, Lars Larsen Fantoft, Randi Jørgensdtr Fjøsanger, Inger Hansdtr Store-Tveit.Johannes ch. 1/11-1789 LenkeFaddere: Ole Ovelsen Store-Tvedt, Jacob Olsen ibid, Jacob Fjsanger, Ragnhild Askildsdtr Fantoft, Marie Johannesdtr (det står strek etter henne, betyr det at hun og kom fra Fantoft? Mulig søster til Jon?)Mari ch. 18/12-1791 LenkeFaddere: Lars Jacobsen Nedre Totland, Jørgen Østensen Fantoft, Anne Michelsdtr ibid, Gunilla Knutsdtr Store-Tvedt, Randi Mathisdtr Slettebakken Ingeborg ch. 4/5-1794 LenkeFaddere: Lars Larsen St. Tvedt, Ingeborg Olsdtr ibid, Knudt Johannessen Fantoft (en bror til Jon?), Bertha Nilsdtr ..?.., Anne Colbensdtr FjøsangerIde Gurine ch. 26/12-1796 LenkeFaddere: Knud Simonsen St. Tvedt, Samuel Hansen Slettebakken, Aagotha Johannesdtr ibid (en søster?), Kari Johannesdtr Fantoft (en søster?), Berthe Knudsdtr ibid.Jon ch. 26/5-1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Mons Stensen Slettebakken var gift med Agathe Johannesdtr Lid (datter til Johannes Jonsen Lid/Fantoft og Magdela Tomasdtr), Knut Johannessen Fantoft er nok hennes bror. Montro om det ikke er slekt her fra Samnanger allikevel. Agathe Johannesdtr er vel og søster her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Begynner å bli en lang tråd å følge nå! Men 63: Jon Johannesen og Mari _Olsdatters_ barn, ikkesant? Lett for...Og apropos: I nattens mulm surret jeg litt i 37, men vi har altså Kari 1814 Titlestad, Fana, Nils 1815 Øijord, Fana og i Sund Kari 1817, Abelone 1818, Ragnilde 1820 og Joseph 1821. Seks på seks år, tett som hagl!Abelone Nilsdtr. du fant død på Børnes i 1824 er Abelone Nilsdtr. Møgster f. 1784 g. Johannes Jens. Børnes f. 1775. Deres sønn Nils f. 1808 gift med Abelone Nilsdtr. Horgen f. 1802, mens deres datter igjen var Abelone Nilsdtr. f. 1834, så her var ei i hvert ledd.Abelone f. 1834 ble da altså gift med John Johans. Børnesvåg f. 1824 og de hadde sønnen Johannes Johns. Børnes f. 1866 - og mulig flere.Johannes f. 1866 g. med Karen Oline Knudsdtr. Børnes f. 1863 - de hadde ihvertfall seks barn: John Nils Olai 1892, Marthe Malene 1894, John Nils Olai 1896, Amalia Kristine 1901, Klara Amanda 1903 og Karsten Knud Bernhard 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(65), (66). Dette stemmer med Fanaboka! s. 80: Johannes Jonsen Li frå Samnanger, d. 1798, var plassmann her frå ca 1790. G.m. Magdeli Tomasdtr. f. ca 1727. Barn: Knut, Brita b. i Samnanger, Agate b. på Slettebakken og seinare Nattlandsleitet, Marta, Kari s.n., Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Datteren til Johannes Jons., Kari Johannesdtr. Fantoftbotnen f. ca. 1767 gift med Jakob Ols. Paradis f. ca. 1767 Trefall, Evanger. Far var Ola Jakobs. Trefall, Evanger f. ca. 1745 d. 1824. Ola budde først nokre år på Fantoft, så husmann på Paradis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg finner det ihvertfall ikke. Første sønn, Ole, var jo født i 1787, så en kan jo lure på om Mari Jonsdtr hadde vært gift før.Det er jo egentlig bare fordi jeg tror de har en forbindelse til Samnanger at jeg er interessert i dem. Men jeg finner ikke noen som kan passe der heller, så langt.Det er jo Malene/Magdele Nilsdtr Dommedal som kommer fra min slekt. Men når man er nysgjerrig, så er man nysgjerrig-:)Det er jo irriterende at vi ikke skal finne deres giftermål og! Jeg har og sjekka Sund og Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

72: De fikk nok mange flere, blant annet en Agothe i 1819 som jeg har fulgt fordi hun havner blant mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.