Gå til innhold
Arkivverket

[#75238] Hjelp til tyding av plassnavn i et skifte 1786 i Elverum.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25248/217Det er på venstre side, linje nr sju ovenfra:3. Sønnen Peder Pedersen 35 Aar gl tilholdende paa Pladsen Orosvigen (?) her i Sognet.Jeg finner ikke ut av folketellingene hvilken plass dette kunne være.Hvis noen kan angi geografisk plassering, så er jeg takknemlig for det.Mvh Astrid R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei, Astrid!Det står 'Trosvigen'. Trosvika er et annet (utgått) navn på garden Svanåsen, men har nok også vært brukt om plassen Vika under garden.Beliggenheten er i Strandbygda, øst for Glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Garden lå opprinnelig lenger ned mot Glomma og het da Trosvika. Bygdeboka forteller at plassen Vika ble anlagt der Trosvika lå før garden ble flyttet høyere opp og kalt Svanåsen. I 1786 er Trosvika derfor identisk med plassen Vika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ronny.Takk for utmerket informasjon. Er denne Peder identisk med Peder Pedersen Rustadstuen som ble gift 18/10-1781 ble gift med Marte Hansdatter Svanaasen, her i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for korreksjon:-)Jeg har nå tenkt å gå grundig gjennom slekta i Elverum og andre steder, så spredt som den er.Via FS fant jeg igår en Peder Arnesen Qvickne som ble gift i Kongsberg 18/6-1746 med Guri Olsdatter Rustad, øverst til venstre.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 3 (1744-1755), Ekteviede 1747, side 252. Permanent sidelenke: LenkeJeg finner at dette paret er vel verdt å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg fant den samme vielsen for ei tid tilbake da jeg kikket på denne familien. Det viste seg at en bror av Guri bodde på Kongsberg, der han kalte seg Ola Olsen Rustan. Ei søster Margrete var gift på Kongsberg med en Ola Svensen og deretter med en Ola Hansen.I skifteregisteret for Kongsberg her på DA fant jeg skifter etter bergmann Ola Olsen Rustan, Ola Hansen og Ola Svensen. I skiftet etter førstnevnte er søstera Guri Olsdatter og mannen Per nevnt.Foreldrene til Guri, Margrete og Ola var Ola Amundsen og Anne Nilsdatter på Lille-Rustad. Bygdeboka nevner også ei datter Marit, men det er feil. En bror av Ola Amundsen, Nils Amundsen, bodde også på Kongsberg ei tid.Dette etter hukommelsen og uten kildehenvisninger. Det kan vi komme tilbake til etter hvert. Tanken var å skrive en artikkel til Tjukke Slekta om denne familien, men kan like godt ta det her. Det er også detaljer fra Kongsberg jeg mangler, som vi kan finne ut i fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sønnen Arne døpt på Kongsberg 19/3-1746:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 3 (1744-1755), Fødte og døpte 1746, side 29. Permanent sidelenke: LenkeJeg kan ikke være sikker på om dette er riktig familie. Av og til skjer det jo merkelige og tilfeldige sammentreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da var det altså dem, Ronny. Så spennende dette er med en slekt som flytter så mye rundt.Jeg har ikke gjort så mye mer med dem siden sist, annet enn å se i kirkebøkene, men inatt fant jeg skiftene etter Peder Arnesen og Embret Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det var forresten ei søster til i denne søskenflokken. Hun het Ågot Olsdatter, og om henne fant jeg en 'artig' sak i tingboka for Solør og Østerdalen nr. 59 (1735-37), fol. 181a-b og 210b.Jeg skrev bl.a. om denne saken i artikkelen 'To blad Ågot Olsdatter Rustad' i Tjukke Slekta nr. 1/2006 (hun hadde ei eldre navnesøster). Utdrag derfra:Ågot ble stevnet i 1736 av Embret Simonsen for å ha overøst ham med 'ubeqvemme og nærgaaende Skieldzord'. Embret tjente på Skurstad i Hernes, men var på Rustad og utførte noe skomakerarbeid da ordene fra Ågot falt, dagen etter kyndelsmesse (2. februar) 1736. Æresbegrepet stod sterkt, og Embret ville på ingen måte finne seg i slike krenkelser. Saken kom opp på tinget på Houm først den 16. mars 1736 og deretter den 16. juli samme år. Ågot møtte i egen person med forsvarer, faren Ola Amundsen Rustad (i saken også kalt Grundset). De ba Embret om å ettergi hva Ågot 'af ungdoms daarlighed imod ham kand have begaaed ved hastig brugte og ubetencksomme ord, som hun tilbagekalder'. Hun erklærte deretter for retten at Embret var en 'ærlig og Retskaffen karl, som hun ej har at paasige i nogen maade', og lovte å aldri mer bruke munn mot ham. Embret godtok beklagelsen, og som tegn på enighet gav de hverandre 'herpaa haandebaand for Retten til stadfestelse og ubrødelig effterlevelse'. For sikkerhets skyld ble det til slutt protokollert i tingboka at Ågots utsagn mot Embret for framtida skulle ansees som 'død og kreftesløs i alle maader'.Denne Ågot Olsdatter Rustad opptrer jevnlig i kommunikantlistene fra 1732 til 1743. At hun ikke nevnes i 1744 kan tyde på at hun da var gått bort eller flyttet ut av Elverum. Hun finnes ikke som gift eller gravlagt i kirkebøkene for Elverum, som er bevart fra 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Per Arnesen fikk husmannskontrakt på plassen Rustadstua av Ola Jonsen Rustad i 1756 (pantebok Solør og Østerdalen nr. 5 (1749-1757), s. 350; Permanent sidelenke: Lenke).Under punkt 3 er belegg for at Anne Nilsdatter var Guri Olsdatters mor: 'Paa bemelte maade skal det være Peder Arnesen tilladt at bruge berørte Plads Rudstad Stuen, uden derfor at betale endten mig, Hustrue, Børn eller Arvinger, noget i Afgift, saa Længe hands hustrue Guri Olsdaatters Moder Anne Nielsdaatter lever; Men naar bemelte hands Svigermoder Anne Nielsdaatter ved Døden er afgaaen, skal det paaligge ham, at betale mig Aarlig udi afgift 3 rd siger Tre Rigsdaler Dansk Courant for Pladsens brug...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Noen flere drypp:Broren Ola Olsen, begr. 23. april 1772 på Kongsberg, med oppgitt alder 66 år. Kalte seg Ole Olsen Rustan[sen], 4. kolonne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-257>Lenke, 'gift Mand, kommen fra Elverum Sogn', står det. Skifte etter ham på Kongsberg 14.4.1772. Han etterlot ingen livsarvinger.Ola gift 21. aug. 1745 på Kongsberg med Berte Olsdatter (Lenke). Ole Olsen Rustad og Berte Olsdatter, festefolk, sitt barn Ole, dpt. 16. mai 1745 på Kongsberg (Lenke). Ole Olsen Rustan sin hjemmedøpte sønn Ole, dpt. 13. april 1766 på Kongsberg (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ole Olsen Rustads sønn Amund, døpt 10. des. 1747 på Kongsberg, blant fadderne 'Ole Svendss. Sæter' og 'Peder Arness. Qvichne': [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-53>LenkeOle Olsen Rustads sønn Nils, døpt 17. juni 1752 på Kongsberg LenkeOle Olsen Rustans datter Anne Margrethe, døpt 24. juni 1749 på Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her renner det inn med informasjon! Jeg fant også to av barna til Ole Olsen Rustad eller Rustan, men ingen flere barn til Peder Arnes Qvickne. Lette ut året 1749. Jeg leser nok senere enn deg.Kanskje Peder Arnesen allerede hadde forlatt Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, Per Arnesen hadde nok forlatt Kongsberg da. Jeg kan heller ikke finne neste barn som døpt i Kongsberg, Ola, som må være født om lag 1749. Han er oppgitt å være 37 år i skiftet i 1786, og han er med i ekstraskatten 1762, som har med barn over 12 år. Den eldste bevarte kirkeboka for Elverum hovedsokn starter i 1751, og der finner jeg sønnen Per, døpt 20. juni 1751. Ola er født mellom 1746 (Arne) og 1751 (Per), og trolig i Elverum, siden han ikke er å finne på Kongsberg.Jeg leser nok ikke så fort som det kan virke som. Opplysningene fra kirkeboka for Kongsberg er det et par år sida jeg lette fram. Her er noen flere strøfunn fra kirkebøkene for Kongsberg:Gift mann Ole Svensen Sæter, bgr. 31. des. 1776 på Kongsberg, 65 år: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-299>LenkeOle Svensen Sæters datter Anna Barbara, dpt. 20. juni 1750 på Kongsberg LenkeOle Svensen Sæters datter Karen, dpt. 27. jan. 1753 på Kongsberg LenkeOle Svensen Sæters datter Anne Kristine, dpt. 18. sept. 1755 på Kongsberg LenkeOle Svensen Sæters datter Berte Margrete, dpt. 15. april 1758 på Kongsberg. En Amund Pedersen Indset blant fadderne LenkeOle Svensen Sæters datter Karen Kristine, dpt. 23. mai 1761 på Kongsberg LenkeOle Hanssen Sæters datter Anne Margrete, dpt. 17. sept. 1744 på Kongsberg LenkeAnne Margrete bgr. 2. mars 1745, Ole Hansen Sæters datter, 3. kolonne øverst Lenkebgr. 19. nov. 1746 Ole Svensen Sæters sønn Sven, 3 uker LenkeMargrete sal. Ole Svensen, bgr. på Kongsberg 16. mars 1787, 70 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.