Gå til innhold
Arkivverket

[#75245] Hjelp til tyding


Gjest Magne Polden
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Eg prøver å regga denne kyrkjeboka, men står fast i denne fadderlista: Dåp nr 34, nedst på sida, der eg trur det står: Madme Ane Magnussen Alvøen, Jomfru Engel Magnussen, Propr. Johan Dahm ******* Juul, ******** ******* [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6961&idx_id=6961&uid=ny&idx_side=-106>Lenke Klokkerboka er adskillig mindre pen skrift, der er denne dåpen nr 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei.Kontorbetjent Hvitfort ser greit ut, men i ministerialboka står det definitivt ikkje Kaptein om Juul, heller noko i retning av Løytnant.Men takk for hjelpa i alle fallMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror det står Madame Ane Magnusen Alvøen, Jomfru Engel Magnusen , Prop. Johan Dahm, Løytnant Juul og kontorbetjent Hvitfort.Nå kom jeg vel i seneste laget med tolkning her:_)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg kom ikkje lenger enn til dåp nr 39 i denne boka, før eg må spørja etter hjelp igjen. Denne gongen er fars tittel to ord, det andre er Generalkonsul, men eg klarer ikkje det første. Lenke Og her er klokkarboka til ingen hjelp, for dette ordet står ikkje der.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg kom ikkje lenger enn til dåp nr 39 i denne boka, før eg må spørja etter hjelp igjen. Denne gongen er fars tittel to ord, det andre er Generalkonsul, men eg klarer ikkje det første. Lenke Og her er klokkarboka til ingen hjelp, for dette ordet står ikkje der.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg spør igjen, for no står eg fast på kva som står om foreldra i dåp nr 22 nedst på sida: Lenke der eg har notert: Dimittert Mann Ungkarl Carl Knud Botolfsen Ullestad og pige Synneve Pedersdatter Slaen Begge fra Woss ********* nu i ****- ****** ******** ********* **** ind - bragte fra Askøens sogn Om nokon kan hjelpa med å lesa dette, vert eg svært so glad.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Lurer på om det står 'Dimettert Slave?'hensiddende i .... Arresten, hvorhen de ere indbragte fra Askøens Sogn.'Så gjenstår det å finne ut hva som står foran 'Arresten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Merk at det også står 'i Hospitalskirken' under dåpsdatoen. I siste kolonne står 'Opgaven er skeet af Arrestforvarer Hofland' Han er også en av fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Takkar so mykje igjen, men dette hadde eg faktisk fått med meg. Som sagt so prøver eg å regga denne boka, og dette brukerforum vert kreditert for god hjelp :)Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Og so meiner eg bestemt at eg har klart det siste halve ordet, det står nok Raadhuus arresten, meiner eg bestemt. Dermed so er dette oppklart.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.