Gå til innhold
Arkivverket

[#75247] Bosetning på Ormbostad rundt midten av 1600 tallet.


Gjest Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik Ormbostad

Dette ble litt uferdig, innlegget ble lagt inn før jeg var ferdig med å skrive.Jeg er ute etter å kartlegge hvem som bodde på Ormbostad i Aure på Nordmøre i sistehalvdel av 1600-tallet og framover til midten av 1700-tallet.I Nordmøre jordebok fra 1647 finner en at Enchen Ormbostad og Iffuer Ormbostad sitter med en gårdpart hver. I 1661, fremdeles fra Nordmøre Jordebok, er Peder og Pouell brukere.Manntalet fra 1663-1666 for Nordmøre prosti er digitalisert på Digitalarkivet. Opplysningene der er ikke lett å tolke. I 1664 nevnes Peder og sønnen Peder Laursen, henholdsvis 45 og 20 år.Det som gjør dette litt rart er at det foreligger en ny telling på samme gård med langt flere beboere.Arnt Stavne har på sin hjemmeside lagt inn scannet materiale for Koppskatten 1645 og Skatt til artilleri- og dragonhester fra 1557. Her er det noen navn som jeg gjerne vil ha hjelp til å tyde.Koppskatten 1645:[url="http://www.astavne.net/Rennebu/ui_mr_1645_nordmore.htm>Lenke (side 165) 3.nav og nedover i 2. kollone.jeg leser følgende: 3. linje Enchen Ormbostad 4. linje Pouell ibm 5. linje Berit ibm 6. linje ( ) 7. linje Iffuer Ormbostad 8. linje quinder (er usikker på dette) 9. linje Gunder (er usikker på dette også) 10.linje Ragnild Fra samme hjemmeside har jeg hentet Skatt til artilleri- og dragonhester fra 1557.

bilete8368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

På fjerde lina i kopien kjem Anne (etter Berit).I lina etter Iver kjem kvinnen (quinden), dvs. kona til Iver. Både Gunder og Ragnild er rett.Det var altså ei todeling på Ormbostad då som no. På det eine bruket sat det ei enke, truleg med borna, Paul, Berit og Anne. På det andre bruket sat Iver og kona. Gunder og Ragnhild var helst borna til det sistnemnde ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Ormbostad

For ordens skyld, tellingen det refereres til over: LenkePeder 51 Bruker av 21 marklag Johan 56 Bruker av 21 marklag Arn Knudsøn 16 Gunder Larssøn 11 Jon Pederssøn 10 Tøris Pedersøn 7 Povell (husmand) 40 Michell Povelsen 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det står følgende:Enchen Ormboestad Pouell ibm Berit ibm Anne ibm Iffr Ormboestadz quuinde Gundr ibm Raguild ibm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.