Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Mariann Stokken

[#75253] Kva tyder nr. som nokre stader står ved namna i krk.bøkene?

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Dette gjeld Torvald nr.46 her, det står nr.349 står det ved foreldra, kva tyder det?: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Kan det være rodenr.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Bragstad

Tror det har noe med militære ruller å gjøre. Såvidt jeg kan se så er det nr. ved de fleste av guttene, men ikke hos noen av jentene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar :-)Men vart diverre ikkje så mykje klokare... hugsa akkurat no at eg for eit par år sidan, fann liknande i ei krk.bok, då stod det at ein kunne finna dei igjen i 'jevnførelseregister', og det fann eg, ein heilt annan stad i boka. Det har ikkje noko med det å gjera då?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Takk igjen :-) Det ser ut som forskjellige gardsnamn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg tror Per (3) har rett, og at tallet henviser til hvilken rode gutten er rulleført i. Tallene - i dette tilfellet - har nok ingenting med jevnførelsesregistret å gjøre.Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

OK, takk for svar :-) men kva betyr det då?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Bragstad

Til prestenes mange gjøremål hørte også å utferdige lister over mannskap i tjenestepliktig alder, han var vel den lokale varianten av folkeregisteret. Denne presten har tydeligvis brukt kirkeboka som kopibok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.